تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آزادی مجید سعیدی و نازک افشار

مجید سعیدی عکاس مطبوعاتی و نازک افشار کارمند سفارت فرانسه در ایران با قرار کفالت آزاد شدند.

مجید سعیدی و ساتیار امامی دو عکاسی هستند در پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به اتهام «تهیه بدون مجوز عکس و ارسال آن برای شبکه‌های صهیونیستی» بازداشت شدند.

مجید سعیدی دهم تیرماه در منزلش بازداشت شده بود. آقای سعیدی روز گذشته با قرار کفالت آزاد شده است.

مهدی زابلی، توحید بیگی، مرجان عبدالهیان و کورش جوان نیز از عکاسان و فیلمبرداران دیگری هستند که سازمان گزارشگران بدون مرز، بازداشت آنها در ایران را تائید کرده است.

در این کیفرخواست نخستین جلسه دادگاه بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، به ساتیار امامی و مجید سعیدی نیز اشاره شده بود.


در این کیفرخواست آمده بود: «متهمان ابراز داشته‌اند با دریافت پول از رسانه‌های خارجی، اقدام به تشکیل خانه‌های تیمی و مجردی کرده‌اند و از طریق اینترنت پر سرعت اقدام به ارسال عکس و فیلم نموده‌اند.»

در بخش دیگری از این کیفرخواست نوشته شده بود: «در تصاویر و فیلم‌های ارسال شده، چهره‌‌ای آشوب‌زده و بحرانی از کشور ارائه شده و بینندگان تصور می‌کنند آشوبگران، مردم ایران هستند که در اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمده‌اند.»

آزادی نازک افشار و استقبال سارکوزی
در همین حال، شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی نیز از آزادی نازک افشار کارمند ایرانی مرکز فرهنگی سفارت فرانسه در تهران خبر داد.

خبرگزاری فرانسه هم از استقبال نیکولای سارکوزی از آزادی خانم افشار خبر داد و به نقل از وی نوشت که امیدوار است کلوتیلد ریس نیز به زودی آزاد شود.

سارکوزی پس از آزادی افشار با وی تلفنی صحبت کرده است.

بر اساس این گزارش، افشار و ریس در یک سلول نگهداری می‌شده‌اند.

دفتر سارکوزی در بیانیه‌ای از اعضای اتحادیه اروپا و نیز سوریه برای تلاش‌هایی که در راستای آزادی افشار و نیز ریس انجام داده‌اند، قدردانی کرد.

نازک افشار که امروز با قرار کفالت آزاد شده است، در دادگاه گفته بود که با «اطلاع مسئولان سفارت» در تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات شرکت می‌کرده است.


وی افزوده بود که به دستور مقام‌های سفارت فرانسه، معترضانی که به سفارت پناه می‌آوردند را به ساختمان «بخش فرهنگی» راه می‌دادیم.

در واکنش به این اظهارات، برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه، پناه دادن به معترضان را سنت دموکراتیک فرانسه و اتحادیه اروپا عنوان کرده است.

کلوتیلد ریس، یک تبعه فرانسوی نیز که در جلسه محاکمه یادشده، حضور داشت، هنوز آزاد نشده است.

«اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه ۲۵ و ۲۷ خرداد ماه و همچنین جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از این اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه» از اتهامات خانم ریس عنوان شده است.

نیکولای سارکوزی، آزادی وی را از اولویت‌های پاریس عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سید مهدی میر ابوطالبی سفیر ایران در پاریس امروز اعلام کرده است که در صورت تضمین دولت و سفارت فرانسه، ریس می‌تواند تا روز دادرسی در سفارت فرانسه در تهران اقامت داشته باشد.

این در حالی است که وزارت خارجه فرانسه می‌گوید هفته‌هاست چنین پیشنهادی را به مقام‌های ایرانی داده است، اما آنها پاسخ مثبتی به آن نداده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با یک تشرجازدید؟ !زورتان فقط بمردم ایران زمین میرسه؟ اقای احمدی نژاد سر کی رو میخواستی بسقف بزنی؟ لابد خواستی انها را به سقف بزنی خودت مثل لاک پشت از پشت افتادی ؟ بنا زم باین زورت که........نکردی! دن کشوت ! واله که خیلی پهلوانی!
موسی

-- بدون نام ، Aug 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)