تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد از «بی‌پروایی‌ها» در قانون‌شکنی

کمیته صیانت از آراء، «بی‌پروایی بزرگان» در قانون‌شکنی علنی را موجب بی‌قانونی در رده‌های پائین‌تر نظارتی و اجرایی نهاد‌ها و سازمان‌ها در جمهوری اسلامی دانست.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «بی‌پروایی بزرگان در قانون‌شکنی علنی، خواسته یا ناخواسته به عوامل پایین دست نظارتی و اجرایی جرأت می‌بخشد که آنچه خود می‌پسندند یا موردنظر مسئولان کشور می‌پندارند را بی‌نگرانی از بازخواست و توبیخ تأمین نمایند.»

به نوشته کمیته صیانت از آراء، ریشه ابهامات و تخلفات واقع شده در جریان انتخابات را باید در «موضع‌گیری‌های جانبدارانه بسیاری از شخصیت‌ها و مسئولان کشور از جمله بیشتر اعضای شورای نگهبان از دانست.»

این کمیته افزوده است که این جانبداری «آن شورا و مجریان را از موضع بی‌طرفی خارج کرده و به نهادی سیاسی با برخورداری از موقعیتی متمایز و تأثیرگذار با پشتوانه امتیازات اداری و حکومتی تبدیل نمود.»


کمیته صیانت با اشاره به گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آن را «افشاکننده عملکرد پرابهام مجریان و ناظران» دانسته است.

با این حال، انتشار این گزارش از سوی شورای نگهبان پس از تجربه ۳۰ سال نظارت بر انتخابات و «عدم پاسخگویی نسبت به عملکرد اکثراً قابل انتقادش، دستاوردی از پایمردی مردم در پی‌جویی حقوق خود» عنوان شده که «علیرغم ضرب و شتم و قتل و بازداشت و شکنجه و افتراء و . . . در راه احقاق حقوق ملی و دینی خود از پای نایستادند.»

این کمیته با بیان «اعتماد ویژه شورای نگهبان به بخش اجرایی انتخابات» نوشته است که اعضای این شورا با این جمله که «حتی یک مورد شکایت وارد و موثر نبوده است»، به رسیدگی به شکایات پایان دادند.

کمیته صیانت از آراء پرسیده است: «آیا فضای امنیتی شدیدی که از عصر روز رای‌گیری در کشور حاکم شد، به این علت بوده است که هیچ شکایت قابل قبولی نبوده است؟ وجدان عمومی جامعه هم همین باور را دارد؟»

«بی‌پروایی بزرگان در قانون‌شکنی علنی، خواسته یا ناخواسته به عوامل پایین دست نظارتی و اجرایی جرأت می‌بخشد که آنچه خود می‌پسندند یا موردنظر مسئولان کشور می‌پندارند را بی‌نگرانی از بازخواست و توبیخ تأمین نمایند»

در این بیانیه، درباره دیدار اعضای شورای نگهبان با مراجع تقلید و شخصیت‌های شاخص آمده است: «در این گزارش مطلقاً از رهنمودهای ارائه شده از سوی مراجع عظام، علما و شخصیت‌های مذکور ذکری به میان نیامده است و به هیچ وجه اشاره‌ای به نقطه نظرات آقایان به ویژه اعتراض‌ها و گلایه‌های شدیدی که از سوی برخی مراجع محترم ابراز شده است نگردیده است.»

کمیته صیانت از آراء درباره متن نامه ارسالی از سوی دبیر شورای نگهبان به رهبر جمهوری اسلامی و درخواست تمدید مهلت رسیدگی به شکایات افزوده است: «به نظر می‌رسد مطابق آنچه در نامه دبیر شورای نگهبان آمده است، شورای نگهبان همه اقدام‌های لازم و ممکن در این خصوص را انجام داد و از منظر آن شورا موضوع انتخابات پایان یافته بوده است.»

در خصوص ایده تشکیل هیأتی مستقل و مورد وثوق جهت بررسی شکایات نسبت به روند انتخابات و اعلام‌نظر در این خصوص نیز، نوشته شده است: «شورای نگهبان متعاقب موافقت مقام رهبری با تمدید مهلت رسیدگی به شکایات از بیم تشکیل چنین هیاتی مستقل و بی‌طرف با پیشدستی و برای خنثی کردن پیشنهاد مذکور به ناگهان با صدور احکامی اقدام به تشکیل هیاتی ویژه می‌نماید.»

این کمیته با تاکید بر «بی‌طرف نبودن ترکیب افرادی که اکثریت آنان پیشاپیش موضع جانبدارانه خود را علنی کرده و قبل از هر گونه بررسی همچون شورای نگهبان داوری کردند» نوشته است که «شورای نگهبان مأموریت خاصی برای این هیأت منظور نموده بود.»

بر اساس این بیانیه، «شورای نگهبان با هدف ممانعت از شکل‌گیری هیات حکمیت بیطرف از سوی مراجع تقلید، با رویکرد بدیل‌سازی‌های نمایشی خود اقدام به انتخاب هیات ویژه‌ای کرد که برخی اعضای آن قبلاً به دفاع از نتایج اعلام شده انتخابات پرداخته و به صراحت جانبداری خود را از نامزد خاص اعلام نموده بودند.»

«شورای نگهبان با هدف ممانعت از شکل‌گیری هیات حکمیت بیطرف از سوی مراجع تقلید، با رویکرد بدیل‌سازی‌های نمایشی خود اقدام به انتخاب هیات ویژه‌ای کرد که برخی اعضای آن قبلاً به دفاع از نتایج اعلام شده انتخابات پرداخته و به صراحت جانبداری خود را از نامزد خاص اعلام نموده بودند»

کمیته صیانت از آراء پیش از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد تصدی پست ریاست جمهوری تشکیل شد.

هدف از تشکیل این کمیته، نظارت بر «حسن برگزاری» انتخابات عنوان شده بود که این اقدام با واکنش تند اعضای شورای نگهبان مواجه شد.

پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه آن، کمیته صیانت از آراء با انتشار گزارش مفصلی به تشریح تخلفات صورت گرفته در این دوره از انتخابات اقدام کرد.

گزارش این کمیته که به جزئیات فراوانی از «تخلف‌ها» اشاره کرده است با بی توجهی مقام‌های شورای نگهبان مواجه شد.

شورای نگهبان در حدود دو هفته بعد از برگزاری انتخابات، صحت آن را تائید کرد و محمود احمدی‌نژاد را به عنوان «رئیس جمهوری منتخب» اعلام کرد.

موسوی و کروبی و بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب دولت برآمده از این انتخابات را «نامشروع» دانسته و اعلام کرده‌اند که به طور قانونی با آن مبارزه خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نه بابا ...خودتونین! حنا یتان دیگر پیش مردم رنگی ندارد! که تقصیر مسیولین و شورای نگهبان و....! نه! تمام این جنایاتی که انجام گرفته مستقیما با اقای خامنه ای و اقای احمدی نژاد و ( اقای مصباح وتشکیلات حجتیه سرنخ خیمه شب بازی رو از پشت پرده در دست دارند ) و اقایان ریز ودرشتی در رده های بالای این سیستم سلطانی در رابطه میباشد! حالا بیان چند نفر ی رو بگیرن و گناه تمام کارها رو بانها نسبت بدهند مشکلی را حل نمیکند! از ترس قرق شدن در گرداب بهر سو چنگ می اندازید ! نه دیگر مردم باورتان ندارند! بهترین راه برایتان اینست که مسالمت امیز کنار بیایید و از صحنه خارج شوید! مردم شما را فقط دادگاهی میکنند! نه زیرشکنجه واعتراف گرفتن و دروغ و شعبده بازی! بلکه دریک دادگاه صالح وانسانی!
موسی

-- بدون نام ، Aug 11, 2009

کمیته صیانت از آراء، «بی پروایی بزرگان» در قانون شکنی علنی را موجب بی قانونی در رده های پائین تر نظارتی و اجرایی نهاد ها و سازمانها در حکومت اسلامی دانست.
ای بابا، این صیانتی ها چه دل خوشی دارند! کدام بزرگان!؟ تنها چیزی که از همان ابتدا در حکومت اسلامی بی معنی و فاقد ارزش بود قانون بود. فاسدان نظام حتی قوانین مندرج در قانون اساسی را که خود نوشته و آنرا تاًیید وتصویب کرده اند در سطل خاکروبه انداخته اند. مثل اینکه سران حکومت اسلامی تازه از خواب بلند شده اند! مسلم است وقتی آدم ٣٠ سال خواب بوده باشد، بزرگان نظام «بخوان احمق ها و جنایتکاران نظام» بی پروا می شوند، و اقدام به نسل کشی می کنند. این تعارفات الکی «بزرگان» را کنار بگذارید که کار از این حرفها گذشته است و درآتیه نه چندان دور به سراغ شما هم خواهند آمد.
بزرگان نادان حکومت اسلامی،

-- Nadane Eslami ، Aug 11, 2009

خلاصه اینکه ریشه انتخابات در ٣٠ ساله گذشته را که خمینی با «آره» و «نه» گفتن ما ملت در سفره عقد با «ولایت فقیه» او که هیچکدام ما حتی جنسیتش را هم نمی شناختیم در کشور نهاد بجایی بند نیست و همانند یک «کلمه خبیث» که در قرآن در آیه ٢٦ از سوره ١٤ ذکر شده قرار و دوامی نداشته و دیر یا زود به خواست الهی برکنده خواهد شد.

-- بدون نام ، Aug 11, 2009

کسانیکه خمینی را به عنوان رهبر سیاسی و مذهبی خود و راه جهالت و دورویی و حقه بازی و عقب افتادگی او را انتخاب کرده اند و انسانها را نه بر پایه درایت و عقل آنها بلکه به خاطر چند روز زندانی بودن آنها در رژیم کذشته سنجیده و مورد قضاوت قرار داده اند، باید امروز این چنین سقوط کنند! این نتیجه عقب ماندگی به «اصطلاح رو شنفکران» مذهبی و غیرمذهبی کشور ایران است. خامنه ای ها، رفسنجانی ها، جنتی ها، یزدی ها، مصباح ها، خاتمی ها، شریعت مداری ها، عسگراولادی ها، بادام چی ها، نظامی ها، و هزاران عمامه بسر و بدون عمامه از این طریق به قدرت رسیدند. بهای سنگین این اشتباه را حال جوانان ایران که به هیچ وجه در انتخاب این نظام فاسد اسلامی سهیم نبوده اند، باید با خون و بدن های شکنجه شده خود به پردازند. ننگ ابدی بر شما سران و نظامیان این حکومت باد.
دار و دسته فریبکاران و عقب افتادگان نظام اسلامی،

-- Faribkaran Eslam ، Aug 11, 2009

در هر حال برای بالا رفتن شعور سیاسی ما ضروری است که هم متن کامل «گزارش تفصیلی شورای نگهبان» خوانده شود، هم متن کامل «بیانیه شماره 16 «کمیته صیانت از آراء » مهندس میرحسین موسوی» در جواب به آن.
اولی را در اینجا:
http://www.shora-gc.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&CategoryID=4d425fd9-748e-4826-8378-24118396b087&LayoutID=7952d93c-6e32-4abc-8026-eb54e465f88a&ID=4086d4f9-0a6d-4f02-a597-2bdced99f99e
و دومی را در اینجا:
http://www.ghalamnews.ir/news-21266.aspx
اصولاً بهتر است به جای به هیجان آمدن از شعارها و تیترها به متن های اصلی مراجعه شود.
نویسنده این کامنت: یک جمهوری خواه مخالف جمهوری اسلامی و هر گونه جمهوری که یدک کش صفتی از قبیل سوسیالیستی و دموکراتیک و خلق و غیره است.

-- بدون نام ، Aug 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)