تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
کمیته دفاع از حقوق بازداشت‌شدگان:

«مقام‌های قضایی قانون را نادیده گرفته‌اند»

کمیته دفاع از حقوق بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در ایران اعلام کرد که مسئولان قضایی در برخورد با معترضان، قانون اساسی کشور و قانون آئین دادرسی کیفری را نادیده گرفته‌اند.

این کمیته در بیانیه‌ای که امروز سه‌شنبه منتشر کرده است، افزوده که پس از برگزاری انتخابات در ایران مسئولان قضایی در برخورد با معترضان به نتیجه انتخابات برخلاف «آیین دادرسی کیفری» عمل کرده‌اند.

در این بیانیه، به بند‌های متعددی از آیین‌نامه مذکور اشاره شده که مربوط به نحوه بازاشت، بازجویی و رعایت حقوق متهمان است، اما در ۵۰ روز گذشته براساس متن این بیانیه «چه قانون اساسی و چه این قانون به طور مستمر و پی در پی نقض و اصول آن زیر پا» گذاشته‌ شده است.

«احضار خودسرانه متهمان، حمله به خانه‌ها و محل کار بازداشت‌شدگان، ایجاد رعب و وحشت برای همسر، فرزندان و والدین بازداشت‌شدگان، مشخص نبودن تاریخ صدور حکم جلب در اکثر موارد و حبس طولانی بدون بازجویی» از دیگر مسائل مورد اعتراض کمیته دفاع از حقوق بازداشت‌شدگان است

در بخش دیگری از این بیانیه به دخالت «غیرقانونی» برخی نهاد‌ها که نامی از آنها برده نشده است، در وظایف قوه قضائیه اشاره شده و آمده است: «در حوادث بعد از ۲۲ خرداد ماه، نیروهایی بدون توجه به جایگاه تعریف شده آنان در قوانین اساسی و عادی در امر تعقیب و تحقیق از افراد دستگیر شده، استقلال قوه قضائیه و وظایف و اختیارات این قوه را نادیده گرفته‌اند.»

محاکمه برخی فعالان سیاسی و مدنی بازداشت‌شده در حوادث پس از انتخابات که از شنبه هفته گذشته در تهران آغاز شده، با اعتراض احزاب اصلاح‌طلب و برخی مراجع تقلید مواجه شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که این افراد در «کوتایی مخملی» علیه نظام شرکت داشته و باید محاکمه شوند؛ ادعایی که از سوی خانواده آنها و احزاب اصلاح‌طلب رد شده است.

«مجرم» تلقی شدن برخی «متهمان» از سوی این نهاد‌ها که بنابر اعلام این بیانیه، بدون اطلاع رئیس قوه قضائیه و دادستانی کل کشور صورت گرفته، از دیگر مواردی است که کمیته دفاع از حقوق بازداشت‌شدگان به آن اعتراض کرده است.

«احضار خودسرانه متهمان، حمله به خانه‌ها و محل کار بازداشت‌شدگان، ایجاد رعب و وحشت برای همسر، فرزندان و والدین بازداشت‌شدگان، مشخص نبودن تاریخ صدور حکم جلب در اکثر موارد و حبس طولانی بدون بازجویی» از دیگر مسائل مورد اعتراض کمیته دفاع از حقوق بازداشت‌شدگان است.

این بیانیه همچنین کیفرخواست ارائه شده از سوی دادستانی تهران در دو جلسه محاکمه را «غیر مرتبط» با اتهام‌ها دانسته و رسانه‌ای شدن جلسه محاکمه‌ را برخلاف «اصل ۳۷ قانون اساسی و ماده ۱۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر» اعلام کرده است.

«کسانی که چنین محاکماتی را برای مخالفان خویش برپا می‌کنند باید بدانند که فقط پرونده‌های خود را در پیشگاه عدل الهی و ملت سنگین‌تر می‌نمایند و بالاخره باید روزی جوابگوی اقدامات خود باشند»

پیش از این نیز جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و سازمان ادوار تحکیم وحدت با انتشار اطلاعیه‌هایی متن کیفرخواست را «سیاسی و در حد سرمقاله‌های» روزنامه کیهان دانسته بودند.

منتقدان می‌گویند که متن کیفرخواست بیشتر به یک «بیانیه سیاسی» شبیه است تا متنی «حقوقی.»

در بخش دیگری از این بیانیه سئوال شده که «معلوم نیست چگونه هر روز گروهی به نام انکار صحت انتخابات یا اعلام تقلب در آن محاکمه می‌شوند، درحالی که طبق ماده ۱۱ قانون مجازات اسلامی و اصل ۱۶۹ قانون اساسی و اصل قانونی بودن جرم و مجازات، انکار صحت جریان انتخابات و اعلام شایبه تقلب در آن در قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم شناخته نشده است.»

این بیانیه برگزاری چنین دادگاهی را «توهین به ملت ایران و نقض قانون اساسی کشور و قوانین مصوب» دانسته است که به حکم قانون، نتیجه آن «ارزش و اعتباری» ندارد.

در پایان بیانیه آمده است: «کسانی که چنین محاکماتی را برای مخالفان خویش برپا می‌کنند باید بدانند که فقط پرونده‌های خود را در پیشگاه عدل الهی و ملت سنگین‌تر می‌نمایند و بالاخره باید روزی جوابگوی اقدامات خود باشند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«احضار خودسرانه متهمان، حمله به خانه ها و محل کار بازداشت شدگان، ایجاد رعب و وحشت برای همسر، فرزندان و والدین بازداشت شدگان، مشخص نبودن تاریخ صدور حکم جلب در اکثر موارد و حبس طولانی بدون بازجویی» از دیگر مسائل مورد اعتراض کمیته دفاع از حقوق بازداشت شدگان است.» این مسائلی که شما مطرح می کنید، تنها به تازگی رخ نداده است. این حکومت از اصل غیر قانونی است و با ترور و سرکوب و کشتن مردم به حیات ننگین و فاسد خود ادامه می دهد. آن زمانی که سر انسان های دلسوز کشور را در خانه شان به فجیح ترین شکل ممکن توسط اراذل و چاقوکشان نظام بریده می شد، کجا بودید؟ آن موقعی که در زندان ها به دستور خمینی به جوانان این کشور تجاوز و سپس اعدام می شدند، کجا بودید؟ زمانیکه ماشین ترور حکومت اسلامی در خارج و داخل کشور عزیزان این کشور را قلع و قم می کرد، چرا سکوت کردید؟ فکر نمی کردید روزی خود زیر ضربه این آدم کشان و جیره خورانی که خود به وجود آورده اید شوید! ما ایرانیان تنها می توانیم برای شما بی خردان نظام و مذهب خشن و خونریز اسلامی تان اظهار تاًسف کنیم.
جمعیت بی خردان حکومت اسلامی، شاخه خمینی.

-- BIkheradan Eslami ، Aug 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)