تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
قوه قضائیه اعلام کرد:

«بازداشت چهار هزار نفر در حوادث اخیر»

علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه تعداد دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات ایران را چهار هزار نفر اعلام کرد که بیش از ۳۷۰۰ نفر آنها در هفته نخست آزاد شده‌اند.

اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده پلیس ایران پیش‌تر تعداد بازداشتی‌ها را دو هزار نفر اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای جمشیدی امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که «برخی خیال کرده‌اند که قوه قضائیه در ارتباط با حوادث اخیر سکوت کرده و پیگیری‌های لازم را انجام نداده است.»


به گفته این مقام قضایی، آیت‌الله محمود شاهرودی طی دو ماه گذشته «پیگیر» وضعیت بازداشتی‌ها بوده و دستوراتی در این زمینه صادر کرده است.

او افزود که آقای شاهرودی «قاطعانه» دستور برخورد با عاملان و مقصران بازداشتگاه کهریزک را صادر کرده و پرونده‌هایی نیز برای متخلفان در سازمان قضایی نیروهای مسلح تشکیل شده است.

جمشیدی همچنین گفت که احمد زید‌آبادی و مصطفی تاج‌زاده در زندان نگهداری می‌شوند.

مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که نیرو‌های متخلف را از مقام خود عزل و محاکمه خواهند کرد، اما تاکنون از اعلام تعداد و هویت مامورانی که مرتکب تخلف شده‌اند، خودداری کرده‌اند

این دو فعال سیاسی بیش از ۵۰ روز است که در زندان به سر می‌برند.

در ایران با گسترش اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، نیرو‌های پلیس و لباس شخصی‌ها با حمله به تجمعات آرام خیابانی، هزاران نفر را بازداشت کردند.

در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها تن کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند. کمیته ویژه رسیدگی به حوادث‌ پس از انتخابات مهدی کروبی و میرحسین موسوی اعلام کرده که فهرست ۶۹ نفر از کسانی که طی دو ماه گذشته جان باخته‌اند را به مجلس ارائه کرده است.

پلیس و فرماندهان نظامی در روز‌های نخستین ناآرامی‌ها، نیرو‌های مخالف جمهوری اسلامی را عامل حمله به مردم معترض و امکان عمومی می‌کردند. آنها می‌گفتند که مخالفان با پوشیدن لباس نیرو‌های پلیس و بسیج اقدام به تخریب اموال عمومی و ضرب و شتم مردم کرده‌اند.

جمشیدی: «برخی خیال کرده‌اند که قوه قضائیه در ارتباط با حوادث اخیر سکوت کرده و پیگیری‌های لازم را انجام نداده است»

با گذشت چند هفته از این خشونت‌ها و تشکیل چند هیات رسیدگی کننده به حوادث پس از انتخابات، فرماندهان نظامی و مسئولان قضایی پذیرفته‌اند که «خشونت‌هایی» علیه معترضان صورت گرفته که کار افراد «خودسر» بوده است.

آنها اعلام کرده‌اند که نیرو‌های متخلف را از مقام خود عزل و محاکمه خواهند کرد، اما تاکنون از اعلام تعداد و هویت مامورانی که مرتکب تخلف شده‌اند، خودداری کرده‌اند.

تخلف‌های صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک از مهمترین حوادثی است که بازتاب‌های فراوانی در داخل و خارج از ایران داشته است.

این بازداشتگاه چندی پیش از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای تعطیل شد. پلیس مسئولیت اداره این بازداشتگاه را بر عهده گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا که به اندازه کافی مدارک برای جنایتشون در دسترس هست میخواهند خودشون رو به بی اطلا عی بزنند. ٣٠ ساله که در زندانها شکنجه وتجاوز وجود داره.الان بخاطراختلاف درونی نضام دیگه واقعیتر و نمیتوانند براحتی رد کنند.استقلال ازادی جمهوری ایرانی

-- م ، Aug 11, 2009

تمام امار این رژیم جعلی و دروغ می باشد. تعداد دستگیریها خیلی بیشتر از این آمار حکومتی می باشد. تمامی آمار این دیکتا توری مذهبی در این سی سال غلط و اشتباه بوده است. تجاوز به زنان باکره از ابتدای حکومت وجود داشت و می گفتند دختر با کره به بهشت خواهد رفت و بنا بر این باید به او تجاوز نمود که به بهشت نرود. جنا یات خامنه ای بیشمار است.

-- فرشته زرین کمان شیرازی ، Aug 11, 2009

تمام ایران مثل زندانه. ٦٠ میلیون آدم رو به بند کشیدن و شکنجه میدن.٣٠ سال تمام. اگر هم نفس بکشی یا حرفی بزنی تیکه تیکه میشی و بهت تجاوز می کنن. چنان بلاهایی به سرت میارن که دیگه به فکر اعتراض نیفتی. تازه هر وقت هم دلشون بخواد بی دلیل و با دلیل فرقی نداره- مثلا اگه از قیافه تو که توی خیابون داری راه میری خوششون نیاد میگیرنت و می برنت. یا میریزن توی عروسی مردم و به عزا تبدیلش می کنند.بعد سازمان ملل براشون تبریک هم می فرسته. خیلی جالبه.

-- N ، Aug 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)