تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست از بان کی‌مون برای سفر به ایران

شیرین عبادی خواستار سفر بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد به ایران برای بررسی نقض حقوق بشر در این کشور شد.

به گزارش رویترز، خانم عبادی که برای دریافت یک جایزه صلح به سئول سفر کرده است، اظهار داشت که دبیر کل سازمان ملل باید با خانواده‌هایی که بستگانشان دستگیر و یا کشته شده‌اند، از نزدیک صحبت کند.

وی معتقد است که در حوادث پس از انتخابات ایران، بیش از ۱۰۰ نفر جان باخته‌اند. این در حالی است که مقام‌های ایران، شمار جان‌باختگان را ۲۰ نفر اعلام کرده‌اند.


عکس از AP

روز گذشته (دوشنبه) نیز هیات ویژه میرحسین موسوی و مهدی کروبی فهرستی شامل ۶۹ نفر از قربانیان پس از انتخابات در ایران را به مجلس ارائه کردند.

خانم عبادی که تنها برنده ایرانی جایزه صلح نوبل است، پیش‌تر نیز خواستار ابطال انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری انتخابات مجدد تحت نظارت سازمان ملل شده بود.

از دو هفته پیش تاکنون، دو دادگاه دسته جمعی از سوی مقام‌های قضایی ایران برگزار شده است که بیش از ۱۰۰ معترض به نتیجه انتخابات، دو کارمند سفارتخانه‌های بریتانیا و فرانسه و نیزیک شهروند فرانسوی در این جلسات محاکمه شده‌اند.

شیرین عبادی برگزاری دادگاه‌های دسته‌جمعی اخیر را نشانه «ضعف» نظام جمهوری اسلامی و مغایر قوانین اسلام دانسته است

بر اساس این گزارش، خانم عبادی برگزاری این دادگاه‌های دسته‌جمعی را نشانه «ضعف» نظام جمهوری اسلامی و مغایر قوانین اسلام دانسته است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه دوره ایران را تحریم کرده است. با بی‌اعتنایی ایران به درخواست مذاکره باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، امکان تحریم‌های بیشتر علیه این کشور وجود دارد.

با این حال، شیرین عبادی با مخالفت با دور جدید تحریم‌های احتمالی علیه ایران گفت که این تحریم‌ها رنج مردم ایران را افزایش خواهد داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این اولین باری نیست که شیرین عبادی از این درخواستا میکنه. این جمهوری اسلامی هر طور شده اجازه ی ورود به بان کی مون نمیده.

-- بهار ، Aug 11, 2009

خانم عبادی ای کاش شما دفاع از حقوق بشر را که از طرف ناقصین حقوق انها به شدت نقص میشود یکسان میدانستیدو همزمان به ان می پرداختید در همین رابطه پیگیری حقوق مجاهدین خلق به دور از هرگونه اختلاف عقیده وسلیقه با انها در اوضاع واحوال فعلی شاخص میشود.دفاع از حقوق مجا هدین دفاع از حقوق خودتان و دیگر افراد اسیر در زندانهای رژیم می باشد زیرا اگر اخوندها توانستند ١٠٠را به زنند ٩٩ هم در درون اش هست و پای خودتان را هم خواهد گرفت.

-- Hamid ، Aug 11, 2009

Miss Abadi should stand and defend for mojahedin as well also should try to send a rep from UN to Iraq n Ashraf city.l

-- ali vakili ، Aug 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)