تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«اطلاعات سوخته و دیرهنگام»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «دکترین فتنه» به بررسی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «اتفاقات تلخ پس از انتخابات را چه باید نامید؟ انقلاب یا کودتای مخملین، شبیخون خزنده دشمن، آشوب یا فتنه؟ دشمن در این ماجرا، عقده خود را گشود، نیش خود را زد و زهر خود را ریخت، هر چند که به جای کامروایی، سرش به سنگ خورد.»

به نوشته روزنامه کیهان، «آنچه امروز این عناصر آلوده به بیگانه در دادگاه می گویند، اطلاعاتی سوخته، و دیرهنگام است. امروز افکار عمومی منتظر نیست تا امثال این آقایان در دادگاه به اعلام شکست و دلایل ورشکستگی مدعیان دروغین اصلاح‌طلبی بپردازند، که مردم سال‌ها پیش از مدعیان روشنفکری، به کنه ماجرا پی بردند و از آنها فاصله گرفتند. آنچه انتظار امروز مردم از مراجع امنیتی و قضایی است، رازگشایی از اتفاقات شش، هفت ماه اخیر و عقبه آن است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «آنچه ملت ما را برخلاف برخی نخبگان رفوزه سر پا نگاه داشت تا با هوشیاری و مرزبندی، از انقلاب مخملین کذایی کاریکاتوری مضحک بر دستان دشمن باقی بگذارند، همین بینش ناشی از پیراستگی بود. دشمن در ملت ما نقطه ضعف برای رخنه نجست.»

متن کامل سرمقاله

«انقلاب مخملی بهانه است»
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «امکان یا امتناع انقلاب مخملی در ایران» به رد احتمال وقوع انقلاب مخملی در ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «نظام جمهوری اسلامی دقیقا به علت همان ویژگی است که آنرا در مقابل توطئه‌هایی از جنس انقلاب مخملی مصونیت بخشیده است، در مقابل اقداماتی که باور مردم به ایدئولوژی انقلاب را خدشه وارد کند، آسیب‌پذیر خواهد بود.»

به نوشته این روزنامه، «طی این سال ها نزدیک به ده مقاله علمی - پژوهشی یا مقاله چاپ شده درمجلات تخصصی نسبتا معتبر داخل کشور در خصوص انقلاب‌های رنگی چاپ شده است که تعدادی از آنها علاوه بر بحث در خصوص ماهیت این گونه رخدادها به نوعی درباره امکان وقوع این گونه حوادث در ایران نیز بحث کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که حتی یک نفر از نویسندگان وصاحب نظران ایرانی، وقوع اینگونه رخدادها را در ایران ممکن یا محتمل ندانسته است.»

مردمسالاری در ادامه افزوده است: «انقلاب مخملی در ایران توهم و یا آرزویی است که بیگانگان باید در حسرت آن بمیرند، ولی خطر اقدامات کسانی که به بهانه مقابله با انقلاب مخملی دست به هر اقدامی می‌زنند، حقیقتا مشروعیت نظام و انقلاب را نشانه رفته است و عاقلان و دلسوزان نظام فراتر از منازعات سیاسی به سرعت باید برای آن چاره‌اندیشی کنند که فردا دیر است.»

متن کامل سرمقاله

«واقعیت‌های هدفمندی یارانه‌ها»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بایسته‌های هدفمندی یارانه‌ها» در خصوص طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نوشته شده است.

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی نوشته است: «واقعیت این است که بحث هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح شرایط موجود که بیشتر از چند دهه در کشور در حال اجراست و لطمات فراوانی نیز به زیرساخت‌های اقتصادی ما وارد آورده است، مسئله ای نیست که هیچ صاحبنظر اقتصادی آن را رد کند.»

به نوشته این روزنامه، «افزایش تعداد دهک‌های مشمول یارانه نقدی قاعده مند ساختن روند افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین نظارت مجلس بر منابع حاصل از آزادسازی تدریجی قیمت‌ها همگی به قانونمند شدن فرایند اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها کمک بسزایی خواهد کرد و می‌توان امیدوار بود که این طرح با کمترین هزینه اقتصادی و اجتماعی ممکن پیاده شود.»

جمهوری اسلامی در ادامه افزوده است: «واقعیت این است که حتی با اعمال حداکثر احتیاط در عمل هدفمندسازی یارانه‌ها از آنجایی که به حذف تدریجی پرداخت‌های واسطه‌ای و واقعی شدن قیمت‌ها منجر می‌شود به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها منجر خواهد شد و به این ترتیب قدرت خرید عمومی جامعه حداقل در یک مقطع زمانی با افت شدید مواجه می‌شود.‌»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «دخالت آمریکا در پروژه آشوب به مثابه جنگ سیاسی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «تقدم ریسک‌گریزی بر ریسک‌پذیری در اقتصاد ایران»

سرمقاله روزنامه قدس با «شکست توطئه توییتری»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «چه چیزی را انکار می‌کنید؟!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تهدیدهای ادامه رکود مسکن»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)