تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«تکلیف آمریکایی‌ها زود روشن نمی‌شود»

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید که آمریکایی‌ها انتظار نداشته باشند که موضوع بازداشت «سه کوهنورد آمریکایی» به زودی‌ حل و فصل شود.

دو و مرد و یک زن آمریکایی حدود دو هفته پیش در مرز کردستان عراق، در حالی که به طور «اشتباهی» وارد خاک ایران شده بودند، توسط مرزبانان جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

آقای بروجردی که یا شبکه تلویزیونی عرب زبان «العالم» گفتگو می‌کرد، افزود که دستگیری این افراد «قانونی» بوده است.

این در حالی است که محمد کرمی‌راد دیگر عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته که ورود «غیرقانونی» این سه شهروند آمریکایی به ایران با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای کرمی‌راد افزوده که «جاسوس‌ها در پوشش‌های مختلفی وارد کشور می‌شوند. بعضی از این افراد در پوشش گردشگری، بعضی دیگر در پوشش تجارت و بعضی از آنها هم متاسفانه در پوشش خبرنگار وارد ایران می‌شوند.»

جیمز جونز، مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته به شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفته که ما در پیامی «جدی» از ایران خواسته‌ایم که این «سه جوان و «بازداشتی‌های دیگر» را در اسرع وقت آزاد کند.

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق نیز از ایران خواسته که اطلاعاتی در خصوص این سه «کوهنورد» آمریکایی ارائه کند.


علاءالدین بروجردی

پیش‌تر خبرگزاری‌ها گزارش کرده بودند که سه آمریکایی در حال بازدید از منطقه گردشگری «احمدآوه» در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی سلیمانیه، از سوی نیروهای امنیتی ایران، بازداشت شدند.

مقام‌های کردستان عراق نیز گفته بودند که این سه آمریکایی در حال بازدید از مناظر طبیعی مناطق مرزی ایران بودند که از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند.

این سه نفر که از ترکیه به عراق رفته بودند، پس از بازدید از شهرهای اربیل و سلیمانیه، به اطراف حلبچه سفر کرده بودند.

این افراد، با همراه چهارم خود که به دلیل بیماری در سلیمانیه مانده بود، تماس گرفته و از محاصره خود به وسیله مامورانی که عربی و کردی صحبت نمی‌کردند، خبر دادند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است سه آمریکایی بازداشت‌شده توسط نیروهای ایرانی را هر چه سریع‌تر آزاد کنند.

وزیر خارجه آمریکا افزوده است: «ما از دولت ایران می‌خواهیم که کمک کند در اسرع وقت از سرنوشت و محل نگهداری این سه آمریکایی اطلاع پیدا کنیم.»

نادینه اولیویه ری سخنگوی وزارت خارجه سوئیس هم از تلاش دیپلمات‌های این کشور در تهران برای اطلاع از وضعیت گردشگران آمریکایی خبر داده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همانطور که اخیراً بیل کلینتون با "یک سفر دوستانه" به کره شمالی و دیدار با دیکتاتور مخبط آن کشور توانست ترتیب آزادی خبرنگاران محبوس خود در آن کشور را بدهد، احتمالاً به زودی شاهد سفر همسر ایشان (با حجاب کامل اسلامی) به ایران و آزاد شدن این سه نفر آمریکایی خواهیم بود. هرچه باشد اوباما هم احمدی نژاد را تایید کرده و ...

انشاءالله!

-- آمریکایی کفر ستیز و ایران پناه ، Aug 11, 2009

اين همه شعبون يک دفعه هم رمضون

-- hami ، Aug 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)