تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سخنگوی وزارت خارجه خطاب به رهبران اروپایی:

«چرا دست از سر ایران بر نمی‌دارید؟»

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه، با انتقاد از مواضع برخی رهبران کشور‌های اروپایی از آنها سئوال کرد که چرا «دست از سر ملت ایران» بر نمی‌دارند و به «دخالت‌ها» در امور داخلی این کشور پایان نمی‌دهند.

آقای قشقاوی که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، این موضع اتحادیه اروپا که اعلام کرده است برخورد با یک شهروند اروپایی را به منزله برخورد با کل اتحادیه اروپا می‌داند، «بی‌معنی» و «مغایر با مسئولیت جزائی ناشی از عمل مجرمانه و مسئولیت دولت‌ها در حمایت از اتباع خویش» دانست.


سوئد به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به برگزاری دادگاه بازداشت‌شدگان، ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری کارمندان محلی سفارتخانه‌ها و شهروند اروپایی شد.

اتحادیه اروپا به ایران هشدار داده است که هر اقدامی علیه یکی از کارمندان سفارتخانه‌های اتحادیه اروپا یا شهروندان این اتحادیه، به معنی اقدام علیه همه اعضای آن است.

ایران شنبه گذشته دو کارمند محلی سفارت‌خانه‌های بریتانیا و فرانسه و یک تبعه فرانسوی که در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی دستگیر کرده بود را محاکمه کرد. محاکمه این افراد با واکنش تند اتحادیه اروپا و برخی کشور‌های اروپایی مواجه شده است.

وزارت خارجه بریتانیا، محاکمه حسین رسام تحلیل‌گر ارشد سفارت بریتانیا را برخلاف «تضمین‌های» مقام‌های ایران به سران این کشور اعلام کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، رسیدگی به اتهامات تبعه فرانسوی و کارمندان سفارتخانه‌های خارجی «کاملا قانونی» است و براساس آئین دادرسی بوده است

آقای قشقاوی با رد چنین گزارشی، گفت که «درباره دادگاه کارمند ایرانی سفارت انگلیس، تضمینی نداده بودیم.»

حسین رسام یکی از ۹ کارمند بازداشت شده سفارت بریتانیا است که در ایران محاکمه می‌شود. مشخص نیست که آیا دادگاهی برای هشت کارمند دیگر این سفارتخانه که آزاد هستند، تشکیل خواهد شد یا خیر.

نازک افشار کارمند سفارت فرانسه و کلوتید ریس معلم فرانسوی دو فرد دیگری هستند که محاکمه آنها با اعتراض اتحادیه اروپا و مقام‌های فرانسوی روبرو شده است.

«اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه ۲۵ و ۲۷ خرداد ماه و همچنین جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از این «اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه» از اتهامات خانم ریس عنوان شده است.

قشقاوی، این موضع اتحادیه اروپا که اعلام کرده است برخورد با یک شهروند اروپایی را به منزله برخورد با کل اتحادیه اروپا می‌داند، «بی‌معنی» و «مغایر با مسئولیت جزائی ناشی از عمل مجرمانه و مسئولیت دولت‌ها در حمایت از اتباع خویش» دانست

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، رسیدگی به اتهامات این تبعه فرانسوی و کارمندان سفارتخانه‌های خارجی «کاملا قانونی» است و براساس آئین دادرسی بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی با آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در ایران، برخی کشور‌های غربی را به دست داشتن در این اعتراض‌ها متهم کرده است.

تهران می‌گوید که بریتانیا و آمریکا با دخالت در امور داخلی ایران و حمایت از «اغتشاشگران» قصد راه‌اندازی «کودتای مخملی» داشته‌اند.

این ادعای تهران از سوی واشینگتن و لندن رد شده است و مقام‌های این دو کشور افزوده‌اند که موضوع انتخاب رئیس جمهور در جمهوری اسلامی امری داخلی است و مربوط به مردم ایران می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

shoma chera dast az saré mardom var nemidarid?

-- بدون نام ، Aug 10, 2009

آفای قشقاوی حرف ملت بزرگ ایران با شما و اربابان آدم کشتان و همه شما زهاکیان اشعالگر همین است . راستی ایتهمه دزدی و فساد .کشتار و حنایت و انهدام فرهنگ ایران بس تبوده چرا دست از سر ما بر نمیدارید

-- جهانگیر آرشید ، Aug 10, 2009

آقای قشقاوی جنابعالی چرا دست از سر ملت ایران برنمی دارید.

-- بدون نام ، Aug 10, 2009

چرا شما دست از سر ملت ایران بر نمی‌دارید؟

-- majhool ، Aug 10, 2009

حاج حسن، چرا« دست از سر ملت ایران » بر نمی دارید؟ این سئوال ملت ایران از چپاول گران و جنایت گران اجنبی است که مدت ٣٠ سال کشور ایران را اشغال کرده و ملت ایران را به گروگان گرفته اند و زندگی را با نام «حکومت ناب محمدی» بر مردم سیاه کرده اند.
مفت خوران اسلامی،

-- Moft Khoran Eslami ، Aug 10, 2009

خود شما آقایون ولایت فقیهی و جمهوری اسلامی چرا دست از سر ملت بر نمی دارین؟

-- امیدوار ، Aug 10, 2009

سنگ پای قزوین از شرم این اسلامیان آب شده.

-- بدون نام ، Aug 10, 2009

شما دست بردارید از سر این ملت
....که دینو کردید مترسک اون پشت پرده بزرگترین باندهای دزدی و کثافتکاری راه انداختید
......

-- freedom ، Aug 10, 2009

..... تو و امسال تو هست که باید دست از سر ما بردارید.
اگر الان بفهمی و بری باز جای بخشش هست اما اگر نروید دیگر مامور بودم و معزول گفتن اثری ندارد.
از ما گفتن و از تو نشنیدن!!!

-- NAM ، Aug 10, 2009

جناب آقای قشقاوی، آیا میدانید چند میلیون ایرانی هر روز از وقتی که چشم باز می کنند تا وقتی که سر به بالش میگذارند صمیمانه آرزوی آن را دارند که عاقبت شخص شما، همانند نظام ....که برایش کار می کنید به عاقبت صدام یزید کافر تبدیل شود؟ آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که قدرت فکر چند میلیون نفر چه عواقبی برای شما و خانواده شماخواهد داشت؟

-- صادات ، Aug 10, 2009

.....این شما هستید که به دختران و پسران و زنان و مردان ایران تجاوز جنسی می کنید و سی سال است که می کنید و چهارده قرن است که می کنید و حالا کار بجایی رسیده که یکی از خودتان هم از عرق ایرانیتش آتش گرفته و می گوید. این شما هستید که باید دست از سر ما ملت بردارید. .....بروید بیرون از این مملکت . دیگر چه می خواهید با ما بکنید. مردم ایران بیایید از خانه هاتان بیرون این ....را بفرستیدشان بقبرستان. سپاه پاسداران برای پاسداری ایران ساخته شد، حالا پاسدار تجاوز جنسی بفرزندان ما و خود ما شده. بسیج برای ایران بسیج شده بود حالا بسیج شده تا به دختران و پسران و خواهران و برادران و حتا پدران و مادران ما تجاوز کند. مردم بهرقیمت از خانه هاتان بیرون آیید. آقای موسوی این چه حرفی ست که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش. آقا ما این اسلام شما را نمی خواهیم. مگر زور است. ما در زمان شاه وقتی حکومت ازهاری سر کار آمد گفتیم آقا ما خر را نمی خواهیم پالانش را عوض می کنند. و من خودم فریاد می زدم : سلطنت نمی خواهیم
.....مگر زور است!
و آقا امروز که حکومت اسلامی بیشرفیش را به بینهایت رسانده می گوییم آقا جمهوری اسلامی نمی خواهیم
با شرف مگر زور است! نه! نمنی خواهیم!
و امروز بیشرفی و بیناموسی و کشتار و تجاوز و شلاق و شکنجه و زندان های استالینیستی گوش ما ملت را خونآلود کرده است. ساطور بدستان ولایت علی شماو نبوت پیامبر شما روح و روان و جسم ما را بخون کشیده اند ، ما را به ذنجیر کشیده اند. آقای موسوی کجای کارید! یک تجاوز جنسی در یک کشور متمدن تمامی آن کشور را عزادار می کند، انقلاب بر پا می کند. شما در کشوری زندگی می کنید و از امام خمینی ای سخن می گویید که فتوای ازاله ی بکارت دختر بچه ها را داده. آقا این حرف شوخی نیست شما به این امام اقتدا می کنید و هنوز هم اقتدا می کنید و هنوز هم اقتدا می کنید و هنوز هم از او یاری می طلبید. آقای موسوی بخود آیید آقا! اندازه را بر هم زنید! آقا بخودآیید. اصلاحطلبان! ما از شما پشتیبانی می کنیم اما بخود آیید نام ....خمینی را نیاورید آقا، نیاورید خانم. .......بخود آیید ای در خواب شدگان! ما جمهوری اسلامی نمی خواهیم. مگر زور است، اگر زوری هم باشد ما هم زور داریم و به شما این زور را ماهها ست که نشان می دهیم. از این بیشتر هم بخواهانید، این گوی و این میدان خواهید دید!

-- بدون نام ، Aug 10, 2009

shoma wa rahbare .... ali khameini chera dast az sare ma bar nemidarid? che ghadr poro wa bi haya hastin ! ...... jawid iran sarboland irani

-- babake khoramdin ، Aug 10, 2009

آقا ما اگه نخوایم شما از طرف ما اظهارنظر بکنی بایستی کی رو زیارت کنیم؟

ما اگه نخوایم عزتمند باشیم و با دنیا تعامل کنیم کی رو باید ببینیم؟

ما اگه بخوایم تو زندگی، راحت بقیه رو دوس داشته بشیم و راحت عاشق بشیم کی رو باید ببینیم؟

اصلا اگه از قیافه امثال شما خسته رفته باشیم، چی؟

.
.
آقا ما می خوایم تشریف ببریم قعر جهنم!! به شما چه!

-- eX ، Aug 10, 2009

70million Irani asire in adamkoshan va janiani chon Hossain Taeb va Ahmad salek farmandehan kodeta ke har 2 hojat aleslam hastand va janiani mesle Hossaine shariatmadari va Ahmade Janati va ................ke tedashean va kolan howiateshan bar hame ashkar ast tahte rahbari wali faghih Ali khamenei.inha dast as sare iran bar nemidarand.agha ma eslam nakhastim eykash be harfahaye shadrawan Dr.Shahpour Bakhtiar gosh fara midadim ke goft diktatori Amame va nalaein bad tar as diktatori chakmehaye nezami ast.eykash haman rooz dasteman mishekast va zabaneman lal mishod waghti shah goft man sedaye shoma ra shenidam va ou va mihanparastani manande ou midanestand ke iran ,iranetan khahad shod ke agar bedaste akhond bioftad.be omide azady iran as esarate hokomate eslami.Saeid Alman

-- بدون نام ، Aug 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)