تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«رسانه‌ها منطقی باشند»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «رسانه‌ها و فرهنگ جذب» به بررسی رفتارهای برخی رسانه‌ها در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «روز خبرنگار را امسال در حالی پشت سر گذاشتیم که بداخلاقی‌ها در رسانه‌های ما به اوج رسیده است. برای روزنامه‌نگاران ایرانی روز خبرنگار غیر از یک مشت تبریک چیز دیگری که ندارد.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «این روزها بداخلاقی‌های رسانه ای به ویژه علیه شخصیت‌های صاحب نامی که سرمایه‌های انسانی جامعه ما هستند، به اوج رسیده است. این نسبت‌ها هیچکدام بر منطق و استدلال تکیه ندارد، در حالی که رسانه‌ها باید منطقی باشند تا مخاطبان آنها مطالبشان را بپذیرند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «کار اصلی رسانه‌ها جذب است. با این روش‌ها نه تنها هیچ توفیقی در جذب حاصل نخواهد شد، بلکه ریزش‌ها افزایش خواهد یافت. حتی این تصور که با تسویه حساب‌های سیاسی و برچسب زدن‌های رنگارنگ می‌توان راه را برای رسیدن به اهداف جناحی هموار کرد نیز تصور درستی نیست. تردید نکنید که منافع ملی را در تسویه حساب‌های سیاسی و حذف رقیب نمی‌توان جستجو کرد. رسانه‌ها برای جا انداختن این واقعیت و نهادینه کردن فرهنگ جذب، اساسی‌ترین وظیفه را بر عهده دارند.»

متن کامل سرمقاله

لزوم یادآوری حدود اختیارات به نظامیان
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «کهریزک را بی‌خیال، موسوی و کروبی محاکمه شوند» به انتقاد از اظهارات رئیس اداره سیاسی سپاه مبنی بر بازداشت سران اصلاحات پرداخته است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «امروز در حالی که برخی عوامل مرتبط یا مقصر در حوادث تاثرانگیز کهریزک، با زبان بی‌زبانی حکم بی خیالی نسبت به این لکه سیاه صادر می‌کنند، گروهی دیگر بدون آنکه اهلیت و صلاحیت داشته باشند حکم به مجرمیت موسوی، کـروبـی و خاتمی صادر می‌نمایند و با سوء استفاده از جایگاهی که حضور در آن ، آنها را از ورود به مسائل سـیـاسی منع می‌کند، دستگیری، محاکمه و مجازات این افتخارآفرینان برای کشور و ملت را خواستار می‌شوند. نـکـتـه جـالـب آن اسـت کـه برای متهمان به جنایت در کهریزک، حاشیه‌امن قائل می‌شوند و قانون را یادآوری می‌نمایند که تا قطعیت حکم در دادگاه، نباید آنها را معرفی کرد.»

به نوشته این روزنامه، «اگر کسی برای نظام قضایی ایران دل می‌سوزاند و از متهم شدن کشور به نقض قانون در عالی‌ترین سطوح نگران است، بایستی هر چه زودتر حدود اختیارات، صلاحیت‌ها و اهلیت‌های بعضی افراد را به آنها یادآوری کند.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «اگر امروز تز عده‌ای کهریزک را بی‌خیال، کروبی و موسوی را محاکمه کنیم، شده است و این تز، بسیاری از حقایق را بر مردم آشکار می‌سازد، این دستاورد بزرگ، مدیون فداکاری سه بزرگ - خاتمی، کروبی و موسوی- و حضور ایثارگرانه آنها در انتخابات است.»

متن کامل سرمقاله

«راه‌های پیش روی نخبگان سیاسی»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «جامعه هوشمند و نخبگان مردود‌» به ارائه پیشنهادهایی به نخبگان سیاسی پرداخته است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «اعترافات تکان‌دهنده عوامل بیگانگان در دادگاه‌های اخیر نشان داد که عده‌ای علی رغم ادعای درایت سیاسی، زیر کدام علم سینه می‌زدند و بدتر اینکه برخی از آنها به بهای بی‌درایتی خود هنوز لجاجت می‌کنند.»

به نوشته این روزنامه، «اشاره ظریف رهبر فرزانه انقلاب به مسجد ضرار، موید تلاش‌های دشمن برای فریفتن این جامعه هوشمند بود که البته مردم از این آزمون عظیم سربلند بیرون آمدند اما متاسفانه برخی نخبگان نیز فریب این ظاهرسازی‌ها را خوردند.»

رسالت در ادامه افزوده است: «نخبگان سیاسی سه راه بیشتر ندارند: کارنامه مردودی خود را بپذیرند و برای اصلاح خویش و جبران مافات از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. یا خود، جامعه‌شان و همه چیز را انکار کنند و بی‌درایتی شان را با لجاجت سیاسی بپوشانند و یا به سان اسلاف مردودشان از جامعه هوشمند چه به لحاظ زمانی و چه مکانی فاصله بگیرند و در گوشه‌ای برای خود ماوایی هر چند نامطلوب‌ دست و پا کنند.‌»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «ادامه سفارت سفارتخانه‌های برانداز!؟»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «هزار فامیل آل سعود»

سرمقاله روزنامه اعتماد ملی با عنوان «ایرادهای حقوقی دستگیری و محاکمه متهمان»

سرمقاله روزنامه سرمایه با «کنترل تورم، واردات و مصرف»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «تصمیمی در لحظه آخر»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نیاز به جهت‌گیری هماهنگ»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)