تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

عبادی خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شد

شیرین عبادی از مقام‌های ایران خواست فعالان و شهروندان بازداشت شده پس از انتخابات در این کشور را آزاد کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم عبادی برنده ایرانی جایز ه صلح نوبل که به کره جنوبی سفر کرده است، افزود که احمدی نژاد «باید به صدا و خواسته مردم گوش دهد.»

صدها تن از مردم ایران در جریان تظاهرات گسترده‌ای که بدنبال اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری برپا شد، دستگیر شده‌اند که از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.


عکس از AP

اسماعیل احمدی‌مقدم، رئیس پلیس ایران امروز یکشنبه اعلام کرد که تعدادی از بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه کهریزک مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، اما «قربانیان به علت ابتلا به یک ویروس جان باخته‌اند.»

این در حالی است که شیرین عبادی می‌گوید تعدای از بازداشت‌شدگان، «زیر شکنجه» جان باخته‌اند و حتی در یک زندان «اجازه شکنجه» به بازجویان داده شده بوده است.

بر اساس این گزارش، خانم عبادی به جزئیات این زندان اشاره‌ای نکرده است.

وی افزود که خشونت‌های دولتی باید بلافاصله متوقف و بازداشت‌شدگان در اسرع وقت آزاد شوند.

عبادی می‌گوید مراسم تحلیف احمدی‌نژاد در حالی برگزار شد که هنوز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ادامه دارد و به او توصیه کرد که به صدای مردم گوش فرادهد

عبادی همچنین از بازداشت و شکنجه شهروندان در حالی که آنها به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض‌های خود را بیان می کردند، انتقاد کرد.

این فعال حقوق بشر تاکید کرد که مقام‌های ایرانی باید به خانواده‌های قربانیان خسارت پرداخت کنند.

وی در عین حال خواستار برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری ایران، زیر نظر سازمان ملل متحد شد.

عبادی ادامه داد که مراسم تحلیف احمدی‌نژاد در حالی برگزار شد که هنوز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ادامه دارد و به او توصیه کرد که به صدای مردم گوش فرادهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، خانم عبادی تعداد کشته‌شدگان ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران را نزدیک به ۱۰۰ نفر برآورد کرد؛ سازمان‌های مدافع حقوق بشر نیز تعداد جان‌باختگان را بسیار بیشتر از ارقام رسمی دولتی که ۲۰ نفر اعلام شده، می‌دانند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"این فعال حقوق بشر" که مانند احمدی نژاد مدام در حال سفر است وحتی یکروز از زندگیش را هم در اسارت نبرده و درد وشکنجه را هرگز تجربه نکرده با این شیرین سخنی ما را بجایی نمی برد واین دلخوشکنیها هرگز حاصلی ندشته و نخواهد داشت. تنها راه آزادی تمام زندانیان سیاسی حرکت یک میلیونی مردم بسوی زندان اوین و دیگر شکنجه گاهای نظام است ونه صدور اعلامیه و نه توسل و اعتماد به جنبش رنگین کمان این و آن. بس است دیگر فریب نطق و سخنان تو خالی و چون بادی را خوردن.

-- بدون نام ، Aug 9, 2009

روز خبرنگار یا چشم وهم چشمی مزمن؟!
نصب تابلوهای متعدد از یک خبرنگار جوان شبکه خبر در سطح خیابان های شمالی و مرکزی تهران، به خلاف روحیه جمعی تقدیر و تشکر از شهدای اصحاب رسانه، ویروس بدی است که این روزها تنها باعث دلخوری خانواده های بسیاری از خبرنگاران و شهدای اصحاب رسانه کشورمان شده است
آینده سرویس فرهنگی و هنری، هفدهم مرداد 1377 محمود صارمی نماینده خبری کشورمان به همراه دیپلمات های ایرانی حاضر در افغانستان با حمله نیروهای طالبان به شهادت رسیدند تا این روز به عنوان روز خبرنگار در ایران نامگذاری شود.

از سال 77 به بعد رسم گرامیداشت روز خبرنگار در ایران به سنتی فرهنگی تبدیل شد تا در این روز از پرتلاش ترین عناصر خبری جامعه و فعالان در یکی از سخت ترین شغل‌های جهان تقدیر و تشکر به عمل آید.

ولی حدود 4 سال پیش به دلیل برخی رفتارهای شخصی و دیدگاه های خاص نسبت به خبرنگاران، مراسم این روز تبدیل به خیابان های بن بست یک طرفه ای شده که تنها افراد مورد علاقه خودشان را به آن راه می دهند.

این رویکرد غیر اخلاقی و تلخ پس از حادثه سقوط هواپیمای سی 130 حامل اصحاب رسانه ها رواج بیشتری یافت و موجب شد که جمع خانواده خبرنگاران را وارد دسته و گروه بندی های خاص کند.

نصب تابلوهای متعدد از یک خبرنگار جوان شبکه خبر در سطح خیابان های شمالی و مرکزی تهران، به خلاف روحیه جمعی تقدیر و تشکر از شهدای اصحاب رسانه، ویروس بدی است که این روزها تنها باعث دلخوری خانواده های بسیاری از خبرنگاران و شهدای اصحاب رسانه کشورمان شده است.

چنین رفتاری اگر با رویه فعلی وارد فضای گرامیداشت از شهدای دفاع مقدس شود، آن گاه باید فاتحه زنده کردن ارزشهای انسانی و کرامت شهدا را بخوانیم و شاهد مراسم های چشم و هم چشمی در قالب این رویداد فرهنگی و اجتماعی باشیم.

در میان مشخص نیست چرا دستگاه های فرهنگی مانند وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان ارتباطات اسلامی و صداوسیما در جهت تقدیر و تشکر از اصحاب رسانه و خبرنگاران بخش های مختلف، برنامه ریزی مدون و جمعی تدارک نمی بینند که این رویداد اجتماعی شکل و شمایل برنامه های فردی به خود گرفته و دریچه ای برای ورود رفتارهای غیرقابل توجیه باشد.

نگاهی به تاثیر فرهنگ اجتماعی را در چنین برنامه هایی می توان در نحوه تقدیر ژاپنی ها از سربازان کشته شده در جنگ جهانی دوم یا گرامیداشت کشته های جنگ جهانی در اروپا و حتی گرامیداشت جمعی شهدای دفاع مقدس کشورمان به خوبی لمس کرد که عامل گردهمایی های بیشتر مردم و نزدیکی قلبها به یکدیگر است تا دور شدن و دلخوری های متداول که این روزها گسترش پیدا کرده است.

جای امیدواری است که دستگاه های فرهنگی کشور به دور از سلیقه های سیاسی و تفکرات گروهی و جناحی در برگزاری چنین روزی موجب خرسندی بازماندگان شهدای اصحاب رسانه و تقدیر از فعالان عرصه خبر باشند.

-- فرید ، Aug 9, 2009

وطن يعني دويدن در پي نان... وطن يعني کمک کردن به لبنان.... وطن يعني عرب را چاق کردن... معلم هاي خود را داغ کردن... وطن يعني خريد تايد و شامپو... وطن يعني رئيس جمهور هالو... وطن يعني صف نان و صف شير ... وطن يعني همش درگيري.

: درگير... وطن، يعني همين بنزين، همين نفت.. همين نفتي که توي سفره ما ها رفت وطن يعني که اصلاحات چيني ... وطن يعني که روي خوش نبيني ... وطن يعني همين آيينه دق ... وطن يعني خلايق را هر چه لايق، وطن يعني عشق بود، مهربود وصداقت...

-- بدون نام ، Aug 9, 2009

تمامی انسانهای بی نام ونشان خواستار آزاد زندانیان سیاسی در ایران هستند.
خامنه ای ...اگرفکر میکند.با گروگان گرفتن چند صد نفر صدای آزادی مرم ایران را خفه خواهدکرد .
سخت در اشتباه است .
تاریخ عجب معلمی است.
خمینی:مارا بکشید مردم بیدارتر میشوند.
حالا آقایان باید گفت : ورق برگشته مردم از دست جنایات شما بیدار بودند و حالا متحد شده اند.
لطفأ تشریفتان را ببرید.چرا که دادگاه ها مردمی در انتظارتان است
زندگی صدام حسین درسی بزرگی برای دیکتاتورهای مثل شماست.
وا ی بروزی.....

-- بدون نام ، Aug 9, 2009

خانم عبادی مانند کانون نویسندگان ایران باید از ساکنان اشرف حمایت نماید. در عراق جنایت بزرگی اتفق افتاده و باید جلو فاجعه را گرفت. خامنه ای قصد دارد تمامی افراد شهر اشرف را مانند خمینی در زندانها قتا عام کند و نظام فاشیستی اش را بیمه نماید. خامنه ای برای انتقام قیام ملت ایران به شهر اشرف وحشیانه یورش برده. خانم عبادی لازم است در این شرایط سخت و حیاتی حرفی در دفاع از ساکنان کمپ اشرف بزند و توجه جهانسان را به این امر مهم معطوف دارد. خانم عبادی نباید از رژیم پا بگور خامنه ای ترسی بدل راه بدهد و از حقوق این ایرانیان بی دفاع حمایت و پشتیبانی نماید.

-- شعله ، Aug 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)