تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سازمان ادوار تحکیم وحدت:

«نمایش کودتاچیان امری عبث است»

سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) برگزاری جلسه محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات را «نمایشی» از سوی «حاکمان مستبد و کودتاچیان نظامی» دانست که علیه اراده ملت بوده و «امری عبث» است.

این سازمان در بیانیه‌ای که امروز یکشنبه منتشر کرده، از دو جلسه محاکمه‌ای که طی یک هفته گذشته برگزار شده با عنوان «بیدادگاه کودتا» یاد کرده است.

احمد زید‌آبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران یکی از دستگیرشدگانی است که روز گذشته در دومین جلسه محاکمه حاضر شده بود.


عبدالله مومنی سخنگوی این سازمان نیز در جریان حوادث اخیر بازداشت شده است که به گفته همسرش از وضعیت جسمی و روحی مناسبی برخوردار نیست.

سازمان دانش‌آموختگان با ابراز نگرانی از سرنوشت دو عضو بلندپایه خود هشدار داد که مسئولیت جان آنها بر عهده «فرماندهان گروگانگیر» است.

این سازمان، دستگیری فعالان سیاسی و مدنی را به عملیات «گروگان‌گیری» تشبیه کرده است که خارج از از حوزه اقتدار قوه قضاییه، وزارت اطلاعات یا نیروی انتظامی صورت گرفته و بازداشت‌شدگان در مکانی نامعلوم و در اختیار نیروهای «سپاه پاسداران» قرا گرفته‌اند.

این بیانیه همچنین از عملکرد محاکم دادگستری در چشم بستن بر اعمال «مجرمانه قاتلان و کودتاگران» به شدت انتقاد کرده و آورده است: «(وقتی) آموزش زبان‌های خارجی و تعبیه نرم‌افزارهای ترجمه، جرمی نابخشودنی (قلمداد می‌شود)، دیگر چه جای سخن گفتن از قانون و استدلال‌های حقوقی است.»

سازمان دانش‌آموختگان، با ابراز نگرانی از سرنوشت احمد زیدآبادی و عبدالله مومنی، هشدار داد که مسئولیت جان آنها بر عهده «فرماندهان گروگانگیر» است

سازمان دانش‌آموختگان بار دیگر دولت برآمده از «تقلب و کودتای» انتخاباتی را «غیرقانونی» اعلام کرده است.

این تشکل سیاسی و دانشجویی پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای محاکمه معترضان به نتیجه انتخابات را محکوم کرده بود.

برخی مراجع تقلید شیعه، بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب و سازمان‌های مدافع حقوق بشر به برگزاری چنین دادگاهی اعتراض و آن را فاقد مشروعیت دانسته‌اند.

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در ایران، ماموران امنیتی گروهی از فعالان سیاسی را بازداشت کردند که دادگاه آنها از هفته شنبه گذشته آغاز شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که این افراد در «کودتای مخملی» دست داشته‌اند و باید محاکمه شوند؛ ادعایی که از سوی اصلاح‌طلبان رد شده است.

Share/Save/Bookmark