تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«خطر بنی‌صدری شدن اوضاع»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «بی‌انصافی یا افشاگری ناخواسته!؟» به تحلیل هشدارهای محافظه‌کاران به احمدی‌نژاد پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «درحالی که هنوز زمان زیادی از مـعرفی احمدی‌نژاد به عنوان منتخب ۲۲ خرداد نگذشته است، او هر روز هـشـداری جـدی از حـامـیـان انتخاباتی خود دریافت می‌کند. اگر به این هشدارها و توصیه‌ها از منظر طرفداران احمدی‌نژاد نگریسته شود، نشانه بی‌انصافی یا سهم خواهی بـرخـی از هـشـداردهـندگان است.»

به نوشته روزنامه آفتاب یزد، «آنها بدون آنکه مدرکی از رفتار منفی احمدی‌نژاد در دست داشته باشند، برای آنکه سهم‌خواهی خود را موجه جلوه دهند، کــانـدیـدای مـورد حمـایـت خـویـش را مخـاطـبقرار می‌دهند و از بنی‌صدری شدن اوضاع، اظهار نـگـرانی می‌کنند.»‌ ‌

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «کسانی که حدود یک ماه بعد از انتخابات، تلویحاً خـطـر بنی‌صدری شدن را به دولتمردان گوشزد می‌کنند، به کدام حجت اصولگرایانه، برای حمایت از همین دولتمردان، هر چه توانستند به رقبای آنها تهمت زدند و نسبت به آن رقبا، بی انصافی کردند؟»

متن کامل سرمقاله

مقایسه کلینتون و خاتمی
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «لااقل حرمت‌ها را حفظ کنید» به مقایسه استفاده از شخصیت‌های سیاسی در ایران و آمریکا پرداخته است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «اصولا دولتمردانی که از حاکمیت کنار رفته‌اند، اگر در دوران حاکمیت نام نیکی از خود برجای گذاشته باشند، می‌توانند قدرت مانور بیشتری درعرصه دیپلماسی بین‌الملل داشته باشند.»

به نوشته این روزنامه، «ما در ایران چگونه از این پتانسیل‌ها به نحو مطلوب بهره می‌گیریم؟ پاسخ به این پرسش آن‌قدر روشن است که نیازی به جدال و مناقشه ندارد. قصد مقایسه محمد خاتمی و بیل کلینتون را نداریم، اما حتی اگر قرار بر مقایسه باشد، خاتمی که زمانی ندای گفت وگوی تمدن ها را سر داده بود، قطعا توان بالاتری برای تاثیرگذاری مثبت در معادلات بین‌المللی در جهت حفظ منافع ملی کشور دارد.»

مردمسالاری در ادامه افزوده است: «ما به جای بهره‌گیری از موقعیت جهانی مطلوب خاتمی و پتانسیل بی‌بدیل او در عرصه بین‌الملل، به تهمت زدن و اتهام‌افکنی به او می‌پردازیم.... ای کاش حرمت آنها را حفظ می کردیم؛ حال، چه خاتمی باشد و چه موسوی یا هاشمی رفسنجانی.»

متن کامل سرمقاله

«اعترافات، تسلیم در برابر واقعیات»
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «موج دوم اعترافات» به دفاع از برگزاری دادگاه بازداشت‌شدگان انتخاباتی پرداخته است.

سرمقاله نویس قدس نوشته است: «با موج دوم اعتراف‌های متهمان آشوب‌های اخیر، در خصوص طراحی پروژه آشوب و سازماندهی گسترده آن از طریق محافل برون مرزی، تردیدی باقی نمانده است. افزوده شدن آمار معترفان و اظهارات متهمان بویژه افراد مرتبط با رسانه‌ها و سفارتخانه‌های خارجی به منزله خط بطلانی بر تردیدها ارزیابی می‌شود.»

به نوشته این روزنامه، «اعتراف‌های یکی از چهره‌های متهم به جاسوسی، به نام حسین رسام، واقعیت‌هایی را فاش ساخته است که اگر در سال‌های اخیر بارها از سوی نهادهای امنیتی اطلاع‌رسانی می‌شد، برای افکار عمومی عادی تلقی می‌گردید و به سادگی از آن عبور می‌کردند.»

قدس در ادامه افزوده است: «در این اعتراف‌ها، نقش بیگانگان اعم از دولتمردان و رسانه‌ها به نحو بارزتری مشهود گردید. افرادی که با این گونه تحلیل‌ها نسبتی ندارند و همواره تلاش می‌کنند بدون فرصت‌سوزی و با فرافکنی، استنباط منتقدانشان را نوعی بزرگنمایی تهدیدهای دشمن ارزیابی کنند، اکنون با این اظهارات ناگزیر از تسلیم شدن در برابر این واقعیت هستند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «فقدان نظام نظارتی زمینه دخالت رسانه‌ای غرب»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «نقدی بر دادگاه متهمان انتخاباتی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «جمع‌بندی یک حرکت سیاسی، اجتماعی ناکام»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با «افغانستان و روزهای سخت اشغالگران»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «تنها راه حل محو رژیم صهیونیستی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بهره‌گیری از کارکردهای شاخص بورس»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)