تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

مشکلات احمدی‌نژاد در عرصه بین‌الملل
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «واقعیت و حقیقت ریاست جمهوری احمدی‌نژاد» به تحلیل پیامدهای تبریک نگفتن قدرت‌های بزرگ به احمدی‌نژاد پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «تعامل قدرت‌های بزرگ با ایران اکنون برپایه عضویت در جامعه بین‌المللی شکل می‌گیرد. به این معنا که آنها ناچار هستند برای دستیابی به منافع خود و ایجاد آرامش و ثبات در محیط پیرامونی با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند که به هر حال ایران هم جزئی از این کشورها محسوب می‌شود.»

به نوشته روزنامه سرمایه، «به رئیس جمهوری ایران به عنوان کشوری که نزد قدرت‌های بزرگ دارای پرستیژ بین‌المللی نیست، تبریک نمی‌گویند و از سوی دیگر در مراسم تحلیف همان رئیس جمهوری شرکت می‌کنند تا همچنان باب تعامل خود با ایران به عنوان کشوری عضو جامعه بین‌المللی را بازنگه دارند.»‌ ‌

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «به هر حال واقعیت با حقیقت متفاوت است. قدرت‌های بزرگ واقعیت انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد را به عنوان رئیس جمهوری آینده ایران پذیرفته‌اند. اما نتیجه ایراد شبهه در حقیقت انتخاب وی این است که در چهار سال آینده، بی‌تردید حضور رئیس جمهوری ایران در عرصه بین‌المللی و مجامع و جایگاه‌های جهانی همچون مجمع عمومی سازمان ملل را با مشکلاتی روبه رو خواهد کرد.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از پلمب انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «چرا پلمب؟» به انتقاد از پلمب انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس اعتماد ملی نوشته است: «چرا باید دفتر انجمن پلمب شود؟ چرا باید در ساعت غیراداری و پاسی از شب گذشته برای پلمب اقدام شود؟ چه خطایی از انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران ایران سر زده است که برای پلمب حتی از اخطار به مسئولان انجمن هم دریغ شده است؟»

به نوشته این روزنامه، «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به عنوان تنها تشکل صنفی این قشر حدود ۱۱ سال پیش و در چارچوب مقررات قانون کار و آیین‌نامه تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمایی تشکیل و با وجود آنکه سال‌های فعالیت‌انجمن مقارن با بیشترین و مهم‌ترین دقایق سیاسی کشور بوده است، اما انجمن به حکم قانون و بنا به سرشت صنفی خود هیچ‌گاه پای از حدود وظایف صنفی فراتر نگذاشت و به میدان سیاست ورود نکرد.»

اعتماد ملی در ادامه افزوده است: «به موجب اساسنامه انجمن و آئین‌نامه تشکل‌های صنفی، تصمیم به انحلال انجمن صرفا در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده یا دادگاه عمومی است. نه مجمع عمومی فوق‌العاده انجمن درباره انحلال آن تصمیم گرفته است و نه هیچ دادگاهی رای به انحلال انجمن داده است. ثانیا، هر شخصیت حقوقی، پس از انحلال باید اقدامات مربوط به تصفیه را به انجام رساند و به اقتضای این اقدامات ‌دفتر و اداره آن شخصیت حقوقی مفتوح بوده و مورد استفاده قرار گیرد.»

متن کامل سرمقاله

«مرکز فرماندهی حزب مشارکت»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «پس او کیست؟» به ارائه گمانه‌هایی درباره جبهه مشارکت ایران اسلامی پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «همزمان با انجام مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی، حزب مشارکت با صدور بیانیه‌ای، نظام جمهوری اسلامی ایران را با رژیم‌های طاغوتی و استبدادی مقایسه کرد!»

به نوشته این روزنامه، «تمامی آنچه در این بیانیه و بیانیه‌های دیگر حزب مشارکت آمده است، دقیقاً و بدون کم و کاست همان اتهاماتی است که طی ۳۰ سال گذشته قدرت‌های بیرونی و گروه‌های ضدانقلاب علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بافته و منتشر کرده‌اند، تا آنجا که حتی یک نمونه از این اتهامات را نمی‌توان یافت که قبل از حزب مشارکت از سوی دشمنان تابلودار بیرونی مطرح نشده باشد.»

کیهان در ادامه افزوده است: «رابطه کانون اصلی اداره کننده حزب با مسئولان اسمی و ظاهری آن، از نوع رابطه فرماندهی و فرمانبرداری است. مگر نه این که مرکز فرماندهی یاد شده بدون کسب اجازه و نظر گردانندگان اسمی و رسماً معرفی شده حزب مشارکت به جای آنها تصمیم می‌گیرد و بیانیه صادر می‌کند؟! بنابراین کمترین تردیدی نمی‌توان داشت که «او» فرمانده است و مرکزیت و بدنه حزب، فقط فرمانبردار هستند. اما، «او» کیست؟ و این مرکز فرماندهی کجاست؟!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آن روز ریش تراش، امروز...!»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «خبرنگار و مهندسی خبر»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «جمع‌بندی یک حرکت سیاسی ،اجتماعی ناکام»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با «عنوان سرانجام نفاق»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «بهانه‌جویی پس از شکست در انقلاب مخملی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آیا رونق نزدیک است؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)