تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

باد شولبرگ درگذشت

باد شولبرگ فیلم‌نامه‌نویس برجسته آمریکایی در سن ۹۶ سالگی درگذشت. وی فیلم‌نامه‌نویس فیلم معروف «در بارانداز» ساخته الیا کازان بود.

فیلمی که در سال ۱۹۵۴ برنده هشت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش اول برای مارلون براندو و بهترین فیلم‌نامه‌نویس (باد شولبرگ) شد.


باد شولبرگ (Budd Schulberg) در دادگاه مک‌کارتی

باد شولبرگ در سال ۱۹۱۴ در یک خانواده سینمایی در نیویورک به دنیا آمد. پدرش رئیس کمپانی پارامونت و مادرش خواهر سم جف از چهره‌های بانفوذ هالیوود بود.

وی نخستین فیلم‌نامه‌اش را در سن نوزده‌سالگی نوشت اما در سال ۱۹۳۷ با فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» ساخته دیوید او. سلزنیک رسماً وارد هالیوود شد، اگرچه نام او در عنوان‌بندی فیلم ذکر نشد.

فیلم «انی یتیم کوچولو» نخستین فیلمی بود که نام شولبرگ را به عنوان فیلم‌نامه‌نویس در تیتراژ خود داشت.

شولبرگ در دوران جنگ، ابتدا به عنوان جاسوس آمریکا در جبهه‌های جنگ خدمت کرد اما بعد از مدتی به واحد مستندسازی جان فورد در جنگ پیوست و در ثبت ماجرای حمله آمریکا به نورماندی و دادگاه‌های نورنبرگ، همکاری کرد.

شولبرگ همچنین در دستگیری لنی رفینشتال مستندساز فاشیست معروف آلمانی و سازنده فیلم‌های المپیا و پیروزی اراده، نقش مهمی داشت.


در بارانداز

باد شولبرگ بعد از پایان جنگ به فعالیت‌های فیلم‌نامه‌نویسی‌اش در هالیوود ادامه داد تا این‌که در زمان تسویه سیاسی هالیوود و تشکیل کمیته ضد کمونیستی سناتور مک‌کارتی، به دادگاه فراخوانده شد و به عنوان یک کمونیست پیشین به لو دادن هم‌کاران خود در هالیوود پرداخت.

اما نوشتن سناریوی فیلم «در بارانداز» برای الیا کازان، نوعی عذرخواهی رسمی او از همکاران کمونیست‌اش بود که وی آن‌ها را در دادگاه لو داده بود.

شولبرگ علاوه بر فیلم‌نامه‌نویسی به ورزش مشت‌زنی نیز علاقمند بود و این علاقه او به خوبی در رمان «هر چه سخت‌تر می‌افتند»، منعکس شده‌است. رمانی که بعدها دست‌مایه فیلم نوآری به همین نام شد که در آن همفری بوگارت بازی می‌کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)