تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض به «افزایش بازداشت روزنامه‌نگاران»

سازمان گزارشگران بدون مرز طی بیانیه‌ای افزایش بازداشت خودسرانه روزنامه‌نگاران را در پی آغاز آن‌چه «محاکمات استالینی معترضان به تقلب و تخلف در انتخابات مجدد محمود احمدی‌نژاد» می‌داند، محکوم کرده‌است.

بنا به این بیانیه در چهل و هشت ساعت گذشته دست‌کم سه روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز با تأکید بر خواست آزادی بدون قید و شرط همهٔ روزنامه‌نگاران زندانی اعلام می‌کند: «دستگیری غیرقانونی و مغایر با موازین حقوقی روزنامه‌نگاران در تهران و دیگر شهرستان‌های ایران ادامه دارد.»

مهدی یزدانی خرم، دبیر سرویس ادب و هنر روزنامه اعتماد ملی، روز گذشته ۱۴ مرداد و در برابر نشر چشمه توسط مأموران لباس شخصی بازداشت شد. گفته می‌شود وی نیمه‌شب گذشته آزاد شده‌است.

رضا نوربخش سردبیر روزنامه فرهیختگان و میرحمید حسن‌زاده یکی از مدیران سابق خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و مدیر سایت قلم نیوز نیز ۱۳ مرداد در محل کارشان از سوی مأموران امنیتی بازداشت شدند.

گزارشگران بدون مرز همچنین از بازداشت شماری از شهروندان در جریان تجمعات اعتراضی در روز تحلیف محمود احمدی‌نژاد، خبر داده‌است.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید از تاریخ ۲۲ خرداد ماه جاری، مأموران دادستانی همه مقالات و مطالب را پیش از انتشار در چاپخانه‌ها کنترل می‌کنند

بنا بر این گزارش، نیروهای ضد شورش و بسیج تظاهرات معترضان را در میدان بهارستان تهران و خیابان‌های اطراف مجلس، سرکوب و شماری از افرادی را که سعی در فیلم‌برداری و عکس گرفتن از تجمعات داشتند، بازداشت کردند.

این بیانیه با اشاره به پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در روز گذشته چهاردهم مرداد ماه، «سانسور فزاینده بر مطبوعات ایران» را محکوم کرده‌است.

این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید که از تاریخ ۲۲ خرداد ماه جاری، مأموران دادستانی همه مقالات و مطالب را پیش از انتشار در چاپخانه‌ها کنترل می‌کنند.

گزارشگران بدون مرز همچنین مطلع شده‌است که خانواده روزنامه‌نگاران زندانی از سوی مفامات امنیتی - قضایی مورد تهدید قرار گرفته‌اند تا در باره وضعیت زندانیان به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نکنند و برخی از زندانیان نیز مجبور شده‌اند در این باره به خانواده‌های خود تذکر دهند.

در پی اعتراضات اخیر ایران شمار زیادی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده‌اند و اطلاعی از وضعیت آن‌ها در دست نیست. محمد قوچانی، محمد عطریانفر، ژیلا بنی‌یعقوب، بهمن احمدی امویی، هنگامه شهیدی، مسعود باستانی، مهسا امرآبادی، اسماعیل حق‌پرست و عیسی سحرخیز از جمله روزنامه‌نگاران بازداشتی هستند.


اعتراضات اخیر نسبت به نتایج اعلام‌شده انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران بوده که پس از اعلام این نتایج تاکنون ادامه داشته‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)