تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«برکناری خاطیان بازداشتگاه کهریزک»

پرویز سروری رئیس کمیته حقیقت‌یاب مجلس از عزل و برکناری ۱۲ مامور نیروی انتظامی و تعدادی قاضی «متخلف» در حوادث پس از انتخابات ایران خبر داد.

آقای سروری گفت که با پیگیری‌های کمیته تحقیق، نیروی انتظامی، ۱۲ مامور متخلف خود در حوادث اخیر را از مقام خود برکنار کرده است.

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری مهر، این نماینده مجلس، «تعلیق برخی از قضات از خدمت، برخورد انضباطی، زندان و تشکیل پرونده قضایی و محاکمه و ارجاع به سیستم قضایی» را از جمله مجازات کسانی خواند که در مورد بازداشتی‌ها دچار تخلف از قانون شده‌اند.


آن‌طور که نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرده است، کمیته ویژه به زودی در نشست خبری، گزارشی از پیگیری‌های خود درخصوص وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر به خبرنگاران ارائه خواهد کرد.

آقای سروری افزود که بازداشتگاه کهریزک محل نگهداری «اراذل و اوباش» بوده و «این محل به هیچ عنوان در شان کسانی که در اعتراضات خیابانی اخیر بازداشت شده بودند، نبوده است.»

او اظهار داشت که «تقریبا» همه کسانی که در رابطه با این بازداشتگاه تخلف کرده‌اند، از مقام خود برکنار شده‌اند.

این نماینده مجلس در عین حال گفت که این کمیته در بررسی‌های خود به موردی مبنی بر تجاوز جنسی در این بازداشتگاه بر نخورده است.

سروری، «تعلیق برخی از قضات از خدمت، برخورد انضباطی، زندان و تشکیل پرونده قضایی و محاکمه و ارجاع به سیستم قضایی» را از جمله مجازات کسانی خواند که در مورد بازداشتی‌ها دچار تخلف از قانون شده‌اند

بازداشتگاه کهریزک که زیر نظر پلیس اداره می‌شد، در ناآرامی‌های اخیر تهران محل نگهداری گروهی از معترضان بازداشتی بود.

از این بازداشتگاه گزارش‌هایی مبنی بر «شکنجه و تجاوز جنسی» به بازداشتی‌ها منتشر شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون حاضر نشده‌اند موضوع تجاوز در بازداشتگاه‌ها را تائید کنند و گزارش‌ها در این مورد را تکذیب کرده‌اند.

فردا؛ سومین جلسه محاکمه معترضان
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران هم امروز شنبه از برگزاری سومین جلسه بازداشت‌شدگان معترض به نتیجه انتخابات خبر داده است.

بنابر اعلام این دادگاه، ۲۵ نفر از کسانی که از سوی دادستانی به دست داشتن در «کودتای مخملی» و «آشوب‌های خیابانی» متهم شده‌اند، قرار است فردا (یکشنبه) محاکمه شوند.

پیش از این دو جلسه این دادگاه برگزار شده است که با واکنش احزاب و سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

منتقدان این جلسات محاکمه می‌گویند که برگزاری چنین دادگاه‌هایی که در آن حقوق هیچ یک از متهمان رعایت نمی‌شود، «فاقد مشروعیت» است و اعترافات افراد نیز «اعتباری» ندارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تلاش دارند تا با قربانی کردن چند مهره که معلوم نیست کی هستند اصل قضیه و مقامات بالا که در این جنایت ضد بشری دست داشتند به فراموشی سپرده شود. خامنه ای و احمدی نژاد و سرداران کودتا مسئول اصلی این فاجعه در زندان هستند.

-- hadi ، Aug 15, 2009

محاکمه خاطیان مرتبط با بازداشتگاه کهریزک باید علنی و مسقیماً از صدا و سیمای حکومت اسلامی پخش شود و مردم از نزدیک با چهره های این متجاوزان و شکنجه گران و بی شرمان و آدم کشان نظام اسلامی آشنا شوند! در غیر اینصورت مانند گذشته احتمال استفاده دوباره از این بیماران روان پریش بسیار زیاد است. ملت ایران هیچگونه اعتمادی به نهادهای فاسد نظام اسلامی ندارند.
خاطیان همیشه در صحنه حکومت اسلامی،

-- Khatian Eslami ، Aug 15, 2009

خانواده‏های زندانیان: فریاد استغاثه بی‏گناهان دربند، دل هر انسان آزاده‏ای را به درد آورده‏است
بیانیه شماره 5 خانواده‏های زندانیان سیاسی
خانواده‏های زندانیان سیاسی، با صدور بیانیه‏ای، ضمن اشاره به اینکه "فریاد استغاثه زندانیان بی‏گناه در زندان‏هاي جمهوري اسلامي، دل هر انسان آزاده‏ای را به درد می‏آورد"، عملکرد قوه قضائیه در حوادث اخیر را نقطه‏ی تاریکی در کارنامه نظام اسلامی ارزیابی کردنده‏اند. همینطور در این بیانیه آمده‏است در صورتی که به این خواسته‏ها توجه نگردد، به مدد الهی و یاری هم‏وطنان حاضر در صحنه، اقدامات دیگری راآغاز خواهند کرد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر می باشد:
بسم الله الرحمن الرحیم
امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء
دو ماه است که خانواده‏های زندانیان سیاسی برای استخلاص عزیزان دربندشان ختم امن یجیب گرفته‏اند. مادرانی که خواب راحت در فراق از آنان سلب شده، پدرانی که خشم خود را از این همه ظلمی که می‏بینند، برای حفظ مصالح کشور فرو می‏خورند و همسرانی که یادآوری لجظه‏ای از مرارت‏ها و عذاب‏های یار زندگی شان قلب‏هایشان را در هم می‏فشارد و فرزندانی که متحیر و مضطرب نظاره گر پرده‏های شرم آور قصه‏های تلخ جور و ناجوانمردی و پلشتی هستند و وابستگانی كه همه این دردها را درد خود می‏دانند و از هرگونه هم دردی دریغ نورزیده‏اند.
فریاد استغاثه زندانیان بی گناه در زندان‏هاي جمهوري اسلامي دل هر انسان آزاده‏ای را به درد می‏آورد و رنج و الم حاصل از آن چه این روزها بر ما می‏رود، جهانی را به فغان و خروش آورده‏است. و در عجبیم که چگونه مسئولین و قدرتمندان کشورمان حتی برای حفظ قدرت خویش، عزمی‏برای پایان دادن به بازی از پیش باخته خود ندارند.
ما خانواده زندانیان سیاسی از آغازین روزهای این بازی، احساس خطر کرده فریادمان را به اشکال مختلف به گوش مراجع بزرگوار و علما و فضلا و اندیشمندان و نیز مسئولین قوه قضائیه و مقننه رساندیم. اما مع الاسف رئیس قوه قضائیه به عنوان مهم ترین مرجع رسمی و قانونی، با تعلل در رسیدگی به وضعیت عزیزانمان و از آن غیرقابل گذشت تر با عدم پاسخ گویی به درخواست ملاقات ما برای همیشه نقطه تاریکی در کارنامه خود در نظام اسلامی باقی گذاشت و در مورد قوه مقننه همچنان در انتظار اجابت درخواست خانواده‏های زندانیان سیاسی هستیم.همچنین ضمن سپاس از اقدام مدبرانه تشکیل کمیته بررسی وضعیت بازداشت شدگان اخیر در خانه ملت و با سپاس از نمایندگان وارسته و آزاده‏ای که به قصد روشن شدن حقائق مجدانه در این کمیته انجام وظیفه می‏کنند، از این عزیزان می‏خواهیم که در تحقیقات خود مسائل را عمیق تر جستجو کنند و تنها اظهارنظرهای دادستان یا مسئولین زندان و یا حتی خود بازداشت شدگان را تحت کنترل بازجوها ملاک قضاوت خود قرار ندهند و به ديگر سخن، خداي ناكرده زبان دادستان و مؤيد اقدامات غيرقانوني وي و همدستانش كه خود متهم اصلي اين اقدامات غيرقانوني هستند، نباشند و بيش از اين اعتماد مردم و بخصوص خانواده‏ها را سلب نكنند. فلذا براي اطمينان خاطر از صحت و سلامت و جسم و روان عزيزانمان حضور تيم پزشكي مجرب و بي طرف را در بازديدها مورد تأكيد قرار مي دهيم.
لازم است هشدار دهیم که اینک بعد از فشار بر روی زندانیان نوبت خانواده‏های آنان رسیده که به تاوان افشاگری پیرامون وضعیت عزیزانشان صرفا به منظور درخواست مدد و یاری، آن هم در حوزه‏اي محدود به دليل عدم همكاري رسانه‏هاي دولتي و فراگير براي خبررساني، تحت فشار مراجع قضایی و یا حتی مراجع غیرمسئول قرار می‏گیرند.امروز امنیت اعضای خانواده‏های زندانيان سیاسی در معرض تهدید است و در بعضی به اصطلاخ ملاقات‏ها با بازداشت شدگان و در حضور آنان، خانواده‏ها به دستگیری و آزار و اذیت‏های دیگر تهدید می‏شوند.
نکته دیگری که بعضی خانواده‏ها را به شدت متعجب و در عین حال نگران کرده‏است، اصرار عزیزانشان بر عدم نیاز به وکیل است. طبیعی است که ایشان خود باید برگه وکالت را امضا کنند و امتناع از این امر به معنی محروم ماندن از حقی قانونی است که به نظر نمی‏رسد در شرایط طبیعی هیج کس راضی به آن باشد.
همچنین اجبار زندانیان به استعمال داروهایی که اثرات جسمی و روانی فراوان بر روی مصرف كننده آن دارد، همه خانواده‏ها را نگران کرده و با توجه به این که اعتراف گیری تحت فشار و آزار و در شرایط غیرعادی (از جمله استعمال داروهای خاص)برای تدارک دیدگان سناریوی انقلاب مخملی واجد اهمیت فراوان است و هرگونه افشای حقیقت در این زمینه برای آنان هزینه‏های گزاف دارد، تلاش زیادی برای مستور ماندن این اقدامات غیرانسانی در زندان‏ها می‏شود.
ما خانواده زندانیان سیاسی بار دیگر از مقامات مسئول می‏خواهیم به ندای حق طلبی ما که از ابتدا تنها به دریای بیکران رحمت بی منتهای الهی دست انداخته‏ایم، توجه نشان دهند و بیش از این عواطف ما و فرزندانمان را جریحه دار نکنند و با آزاد کردن فوری زندانیان و دلجویی از آسیب دیدگان اندکی از بار گناهان کبیره خود برای تضییع حقوق مردم بکاهند و در پایان هشدار می‏دهیم که عواقب هرگونه تأخیر در روند آزاد کردن عزیزانمان بویژه دختران بی گناه دربندمان برعهده آنان خواهد بود.
آزادی فوری و بی قید و شرط جگرگوشگان‏مان، هنگامه شهيدي، ژیلا بنی یعقوب، سمیه توحیدلو، هاله سحابي، مهسا امرآبادی، شیوا نظرآهاری، روشنک سیاسی، شایسته امیری، سعیده کردی‏نژاد، زهرا توحيدي، نيلوفر و آذرچهر شفيعي، فرشته ميرزايي و دیگر زنان دربند، خواسته عاجل ماست و در غیر این صورت اقدامات بعدی را به مدد الهی و یاری هم‏وطنان حاضر در صحنه آغاز خواهیم کرد.
لا حول و لاقوة الا بالله العلي العظيم
جمعي از خانواده‏هاي زندانيان سياسي

-- بدون نام ، Aug 15, 2009

یورش و حشیانه به خانواده های دستگیر شدگان قیام در مقابل زندان اوین
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران : بنابر گزارشات رسیده از مقابل زندان اوین ، به دستور قاضی کشیک مستقر در زندان اوین به خانواده ها ی که از وضعیت و شرایط عزیزانشان بی اطلاع هستند و پیگیر آنها بودند یورش بردند و مادران و پدران سالخورده و خانواده ها را با برخوردی وحشیانه هل دادند و بر روی زمین اداختند.
حوالی ساعت 10:15 صبح امروز خانواده های دستگیر شدگان قیام نسبت به عدم اطلاع و جوابگویی در ساختمان مراجعات که قاضی کشیک در آن مستقر است دست به اعتراض زدند و خواستار مشخص شدن و ضعیت وشرایط عزیزانشان شدند. پاسداران و افراد دادگاه انقلاب که در آنجا مستقر هستند سعی به سر دواندن و فریب دادن خانواده ها نمودند، که نامه بنویسید،نماینده تعیین کنید تا ما رسیدگی کنیم موارد فریبکارانه که خانواده ها روزانه با آن مواجه هستند خشم آنها را بر انگیخت. خانواده ها در اعتراض به این برخوردهای فریبکارانه به آنها می گفتند عزیزان ما در زیر شکنجه و در حال اعتصاب هستند و شماها هنوز به ما وعده و وعید می دهید.وقتی که افراد مستقر در ساختمان مراجعات از دادن جواب منطقی و مشخص به خانواده درمانده شده بودند شیوه سرکوب را پیشه کردند.
آنها به نیروهای سرکوبگر خود دستور دادند که خانواده ها را بصورت وحشیانه ای از ساختمان بیرون کنند . نیروهای سرکوبگر مادران و پدران سالخورد با هل دادن و انداختن بر روی زمین از ساختمان بیرون کردند و در زیر آفتاب و گرمای شدید قرار دادند.
خانواده هنگام خروج از ساختمان مراجعات در اعتراض به رفتار وحشیانه نیروهای ولی فقیه علی خامنه ای فریاد الله اکبر سر دادند و تعدادی دیگری از خانواده که خشمگین بودند علی خامنه ای و احمدی نژاد را لعن و نفرین می کردند . خانواده همچنین اعلام کردند از امروز تا اطلاع ثانوی در صورت ادامه یافتن این برخورده ها و در اعتصاب غذا بودن عزیزانشان از صبح تا غروب در مقابل زندان اوین دست به تحصن خواهند زد.
خانواده های دستگیر شدگان قیام خشمگین هستند و احتمال ادامه یافتن اعتراضان و یورش به آنها می رود.
تعدادی از ماشینهای نیروهای سرکوبگر در محل مستقر شدند.

-- بدون نام ، Aug 15, 2009

تجمع اعتراضی خانواده های دستگیر شدگان قیام همزمان با اعتصاب غذای عزیزانشان در زندان اوین
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران : بنابر گزارشات رسیده خانواده های زندانیان سیاسی قیام مردم ایران همزمان با آغاز اعتصاب غذای دستگیر شدگان در زندان اوین از صبح امروز در مقابل زندان اوین تجمع اعتراض کردند.
از صبح امروز 24 مردادماه همزمان با آغاز اعتصاب غذای دستگیر شدگان قیام مردم ایران در زندان اوین، خانواده های آنها در مقابل زندان اوین تجمع اعتراضی بر پا کردند. علیرغم بد مسیر بودن و محدود بودن وسائل نقلیۀ عمومی و ترافیک صبح تا ساعت 09:00 بیش از 200 نفر از خانواده ها در مقابل درب دژبانی زندان اوین تجمع کردند. هر لحظه بر تعداد خانواده ها در مقابل زندان اوین افزوده می شود.
انتشار خبر اعتصاب غذا خانواده ها را بسیار نگران کرده است .اکثر خانواده از سرنوشت عزیزان خود بی خبر هستند و همچنین انتشار و تایید خبرهای شکنجۀ قرون وسطائی توسط مسئولین بالای رژیم در زندان های ولی فقیه علی خامنه ای همانند شکنجۀ تجاوز جنسی و سایر موارد ضد بشری مو جی از نگرانی ونفرت در بین خانواده و مردم ایجاد کرده است.
بر خلاف همیشه که فقط نیروهای سرکوبگر زندان اوین در محل حضور داشتند امروز علاوه بر آنها تعدادی از ماشینهای نیروی انتظامی را در محل تجمع اعتراضی اعتراضی خانواده مستقر کرده اند.

-- بدون نام ، Aug 15, 2009

شکنجه‌های محرز شده برای مجلس: عریان کردن بازداشت‌شدگان و جلوگیری از رفتن به دستشویی / عضو فراکسیون اکثریت مجلس: مسئول بازداشتگاه کهریزک، حسین فدایی بود
یک عضو فراکسیون اکثریت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «موج سبز آزادی» مسئول مستقیم بازداشتگاه کهریزک را معرفی کرد. این نماینده اصولگرا که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که حسین فدایی، نماینده تهران و دبیرکل جمعیت ایثارگران، مسئولیت این بازداشتگاه را در حوادث پس از انتخابات بر عهده داشته و این موضوع برای کمیته ویژه مجلس ثابت شده است.
به گزارش موج سبز آزادی، این نماینده در عین حال ابراز داشت: تاکنون دو فقره از برخوردهای خلاف شان انسانی در بازداشتگاه‌ها برای کمیته ویژه مجلس برای رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان محرز شده است که مورد اول عریان نگه داشتن متهمان به اغتشاش در بازداشتگاه‌ها و دیگری ممانعت از اجابت مزاج آنها بوده است.
اعضای کمیته مزبور تاکید می‌کنند که بررسی دیگر ادعاهای مطرح شده درباره وضعیت بازداشتگاه کهریزک و دیگر بازداشتگاه‌ها نیز ادامه دارد.
«موج سبز آزادی» یادآور می‌شود حسین فدایی، دبیر کل جمعیت ایثارگران، از حامیان پر و پا قرص محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهم ریاست جمهوری بود و با برخی مسئولان بیت رهبری نیز ارتباطات نزدیکی دارد.
جالب است که او در مراسم تشییع جنازه محسن روح‌الامینی نیز که در بازداشتگاه تحت مسئولیت او بر اثر شکنجه به شهادت رسید، حضور یافته بود! علاوه بر روح‌الامینی، نام حداقل دو تن دیگر هم که در کهریزک به شهادت رسیده‌اند، تاکنون مشخص شده است: محمد کامرانی و امیر جوادی لنگرودی.
بازداشتگاه کهریزک که چند سال پیش به بهانه نگهداری اراذل و اوباش تأسیس شد و برخلاف قانون زیر نظر نیروی انتظامی بود و نه سازمان زندان‌ها، در جریانات پس از انتخابات به محل نگهداری دستگیرشدگان اعتراضات خیابانی تبدیل شده بود که به دلیل عدم رعایت ضوابط انسانی، رهبر نظام دستور تعطیلی آن را صادر کرد.

-- بدون نام ، Aug 15, 2009

بحران عمیق‌تر از آن است که رژیم بتواند جان سالم بدر برد

-- بدون نام ، Aug 15, 2009

نمونه‌ای از شکنجه‌های کهریزک، از زبان یک نماینده مجلس
شوک الکتریکی به بدن خیس و عریان زنان!
یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «موج سبز آزادی» از شکنجه زنان زندانی در کهریزک خبر داد. این در حالی است که پیش از این هیچ گزارشی درباره بازداشت زنان در این بازداشتگاه غیرقانونی منتشر نشده بود.
این نماینده مجلس که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به بازدید گروهی از نمایندگان مجلس از زندان اوین و بند زنان، خبر داد که برخی از زندانیان در حضور نمایندگان و مقامات دادستانی از شکنجه‌های فجیع صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک پرده برداشته‌اند.
شرح ماجرا را از زبان این نماینده می‌خوانیم: در بند زنان، پرسیده شد: چه کسانی سؤال دارند؟ تعداد زیادی دستشان را بالا بردند. پرسیده شد: چه کسانی در کهریزک بودند؟ از یکی از آنان خواسته شد در مورد رفتاری که با وی صورت گرفته، توضیح دهد. یکی از خانم‌ها گفت: در کهریزک، در حالی که مرا کاملا عریان کرده بودند، از من خواستند وارد یک بشکه آب شوم، سپس بارها در آن بشکه به من شوک الکتریکی وارد کردند، به طوری که تمام چهار ستون تنم می‌لرزید!
به گفته این نماینده، این زن شجاع زندانی سپس از نمایندگان پرسیده است: آیا شما واقعا خود را نمایندگان مجلس شورای «اسلامی» می‌دانید؟!

-- بدون نام ، Aug 15, 2009

اصل 32
هيچكس‏ را نمي‏ توان‏ دستگير كرد مگر به‏ حكم‏ و ترتيبي‏ كه‏ قانون‏ معين‏ مي‏ كند در صورت‏ بازداشت‏، موضوع‏ اتهام‏ بايد با ذكر دلايل‏ بلافاصله‏ كتبا به‏ متهم‏ ابلاغ‏ و تفهيم‏ شود و حداكثر ظرف‏ مدت‏ بيست‏ و چهار ساعت‏ پرونده‏ مقدماتي‏ به‏ مراجع صالحه‏ قضايي‏ ارسال‏ و مقدمات‏ محاكمه‏، در اسرع‏ وقت‏ فراهم‏ گردد. متخلف‏ از اين‏ اصل‏ طبق‏ قانون‏ مجازات‏ مي‏ شود.

اصل 38
هر گونه‏ شكنجه‏ براي‏ گرفتن‏ اقرار و يا كسب‏ اطلاع‏ ممنوع‏ است‏. اجبار شخص‏ به‏ شهادت‏، اقرار يا سوگند، مجاز نيست‏ و چنين‏ شهادت‏ و اقرار و سوگندي‏ فاقد ارزش‏ و اعتبار است‏. متخلف‏ از اين‏ اصل‏ طبق‏ قانون‏ مجازات‏ مي‏ شود.
اصل 39
هتك‏ حرمت‏ و حيثيت‏ كسي‏ كه‏ به‏ حكم‏ قانون‏ دستگير، بازداشت‏، زنداني‏ يا تبعيد شده‏، به‏ هر صورت‏ كه‏ باشد ممنوع‏ و موجب‏ مجازات‏ است‏.

طبق همین اصول قانون اساسی اینها باید محاکمه بشوند.
این برخورد دوگانۀ قوۀ قضائیه رو نشون میده. این قوه نه مستقله و نه بی طرف!

-- علیرضا ، Aug 15, 2009

مسئولان پاسخ دهند اگر چنان شکنجه ها و ازار و اذیت ها با خانواذه انان میشد باز اینگونه داوری میکردند؟ ننگ و نفرت بر شما که خود را و حکومت خود را در جهت حکومت حضرت علی میدانید. ان بزرگ مردی که وقتی شنید زنی را به زور خلخال از پایش در اورده اند با فریادی درد الود گفت جا دارد در این واقعه افرادی که از غیرت دینی هنوز در انها وجود دارد از غصه بمیرند. خامنه ای و منبرداران و رسانه های کودتایی باید مسببان را معرفی و در ملا عام انان را اعدام و رییس جمهور کودتایی را بر کنار و محاکمه کنند قبل از اینکه مردم به فکر تغییر کل نظام کنند

-- ضد نامردها ، Aug 15, 2009

خلخالی با فتوای خمینی شادمانه ادم میکشت ریشهری ...-گیلانی ...-قدوسی ...-اژه ای تمام مسلمان-نیری ...-یزدی....-شاهرودی .... -مرتضوی .... و دیگر ادمکشان که اکنون سفیر و وزیرند ایا هرگز از گل نازکتر به انها کفته شد/رادان و طائب ودیگران نوکر دستگاه اسلامی به پدر خواندگی .....وپسر جنایتکارش .....ودیگر اخوندهای ریز و درشت مانند ....یزدی وصادق لاریجانی هستند.

-- behnam ، Aug 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)