تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
دیده‌بان حقوق بشر:

«ایران به دستگیری و ارعاب وکلا پایان دهد»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به «دستگیری و ارعاب» وکلایی که حاضر شده‌اند از زندانیان سیاسی دفاع کنند، پایان دهد.

این سازمان در اطلاعیه‌ای که به همین منظور صادر کرده، از بازداشت و تهدید برخی وکلای دادگستری ایران در حوادث پس از انتخابات خبر داده است.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «مقام‌های ایران به‌دنبال ایجاد یک فضای رعب و وحشت در بین وکلایی هستند که حاضرند از زندانیان سیاسی دفاع کنند.»

بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات که در زندان به سر می‌‌برند، اجازه نیافته‌اند با وکلای خود تماس داشته باشند و برخی دیگر نیز وکلای خود را هم‌اکنون زندانی می‌بینند.

محمد سیف‌زاده که عضو هیات مدیره کانون مدافعان حقوق بشر است به دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «آنها به من گفتند که با شیرین عبادی همکاری نکنم»

بنابر اعلام این سازمان، شادی صدر وکیل و فعال حقوق بشر از جمله وکلایی است که ۲۶ تیرماه در حالی که عازم نماز جمعه تهران بود از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.

این سازمان همچنین از تهدید تلفنی محمد سیف‌زاده دیگر وکیل دادگستری خبر داده است. بنابر اعلام این سازمان، به آقای سیف‌زاده گفته شده که دیگر اجازه نخواهند داد به فعالیت‌های حقوقی خود ادامه دهد.

هادی اسماعیل‌زاده و منیژه محمدی از جمله وکلایی هستند که به گفته دیده‌بان حقوق بشر، چند روز پس از برگزاری انتخابات در بخش امنیتی دفتر دادستان تهران مورد بازجویی قرار گرفتند.

سیف‌زاده، اسماعیل‌زاده و محمدی سه عضو کانون مدافعان حقوق بشر هستند.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «مقام‌های ایران به‌دنبال ایجاد یک فضای رعب و وحشت در بین وکلایی هستند که حاضرند از زندانیان سیاسی دفاع کنند»

سیف‌زاده که عضو هیات مدیره این کانون است به دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «آنها به من گفتند که با شیرین عبادی همکاری نکنم.»

از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، تاکنون پنج وکیل دادگستری در ایران بازداشت شده‌اند؛ محمد‌علی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی، محمد مصطفایی، کامبیز نوروزی و شادی صدر.

مصطفایی و نوروزی مدتی بعد آزاد شدند، اما سه وکیل دیگر همچنان دربند هستند.

وکلای حقوق بشر در گفتگو با دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که این تلاش روشنی است برای افزایش فشارها بر آنها و سایر وکلا تا به دفاع از زندانیان سیاسی خاتمه دهند.

حقوقدانان دستگیر شده از معدود وکلایی هستند که با وجود فشار مقام‌های ایران، درباره نقض حقوق بشر در زندانها با رسانه‌های داخلی و خارجی صحبت کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آنچه هرگز بجایی نرسد فریاد است .بایدبرای نقض حقوق بشر درایران مقامات جمهوری اسلامی رابه دادگاه های بین المللی کشاندوآنان رامجبور به رعایت حقوق بشرنمود تازمانی که اقدام عملی دراین خصوص صورت نگیرد اینان به رفتار غیراخلاقی وغیر انسانی خود ادامه میدهند وهرروز جنایات تازه ای مرتکب می شوند ازحوادث قتلهای زنجیره ای تاجریان کودتا نقض آشکار حقوق بشر درپرونده این آقایان فراوان است وهربار سازمانهای حقوق بشر آن رامحکوم نموده ولی نتیجه ای دربرنداشته

-- ابراهیم ملکی ، Jul 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)