تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌های جهانی

جشنواره فیلم لوکارنو که از پنجم تا پانزدهم ماه اوت در سوئیس برگزار می‌شود، فیلم «مرزهای آبی‌رنگ» اولین ساخته بابک جلالی را در بخش مسابقه بین‌المللی پذیرفته است.

به گفته محمد حقیقت، منتقد فیلم ایرانی مقیم پاریس، این فیلمساز جوان و با استعداد از دانشجویان (بنیاد سینمائی جشنواره کن) است که فیلم خود را در شهرهای مرزی ایران –نزدیک دریای خزر- ساخته و سبک کارش را می‌توان به آثار استاد سهراب شهید ثالث شبیه دانست.

همه بازیگران این فیلم، غیرحرفه‌ای هستند و فیلمبرداری آن را شهریار اسدی به عهده دارد.

فیلم «آتشکار» ساخته محسن امیر یوسفی نیز در جشنواره مونترال که از۲۷ اوت تا هفتم سپتامبر برگزار می‌شود، پذیرفته شده است.

«آتشکار» دومین ساخته امیر یوسفی است که فیلم اول او یعنی «خواب تلخ» در بخش ۲ هفته کارگردانان جشنواره کن با موفقیت بسیاری روبرو شد و از جشنواره‌های گوناگون هم جوایز زیادی دریافت کرد.

این فیلم علیرغم تمام تلاش کارگردان آن، موفق به دریافت پروانه نمایش در ایران نشد و همچون فیلم «خواب تلخ» تا کنون در ایران اجازه نمایش ندارد.

امیریوسفی در «آتشکار» نیز طنز هوشمندانه‌ای را که در «خواب تلخ» هم وجود داشت، به کار گرفته و با ظرافت، برخی مسائل اجتماعی در ایران را مورد انتقاد قرار داده است.


نمایی از فیلم «آتشکار»

فیلم «چاله» اولین ساخته بلند علی کریم نیز فیلم دیگری از سینمای ایران است که در بخش هفته منتقدین جشنواره ونیز که از دوم تا ۱۲ سپتامبر برگزار می‌شود، به نمایش درمی‌آید.

این فیلم، حکایت مردی است که برای کسب و کار در جاده‌ای بیابانی، چاله‌ای را حفر کرده تا ماشین‌ها در آن بیفتند و او به عنوان تعمیرکار به مدد آنها بیاید.

در همین بخش هفته منتقدین جشنواره ونیز، اولین فیلم بلند داستانی نادر تکمیل همایون به نام «تهرون» نیز پذیرفته شده که سرگذشت مردی شهرستانی است که برای یافتن کار به تهران می‌رود.

این مرد، نوزادی را کرایه می‌کند تا از راه گدائی به کار بپردازد، در حالی که همسر حامله‌اش، در شهرستان منتظر اوست.

فیلم، گوشه چشمی هم به برخی از فیلم‌های مشهور ایرانی دارد.

فیلمساز جوان ایرانی مقیم آمریکا، رامین بحرانی که سال گذشته از جشنواره ونیز برای فیلم «خداحافظ سولو»، جایزه منتقدین فیپرشی را کسب کرده بود، امسال عضو هیات داوران فیلم‌های اول این فستیوال است.

فیلم جدید محمد رسولف با نام «کشتزارهای سفید» نیز در جشنواره سن سباستیان اسپانیا که در ماه اکتبر برگزار می‌شود، در بخش مسابقه پذیرفته شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

sepasgogar az filmsazan irani, keh had aghal ba film haayeh khod barayeh Iran kasb aberoo mikonand

Mahin DOROSKAR

-- mahin DOROSTKAR - ، Jul 22, 2009

سینمای ایران میتونه حتی جالبتراز سینمای کشورهای دیگه باشه. چون اوضاع بیماراجتماع ایران واقعیت های به تصویرکشیدنی جالبتروبیشتری داره. اماچیزی که هست متاسفانه وقتی یه فیلم راجع به اوضاع ایران ساخته میشه تعداد کمتری از مردم خارج از کشور میتونند به محتواش پی ببرند.

-- بهار ، Jul 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)