تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«فشارها بر بازداشت‌شدگان متوقف شود»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌‌های جداگانه‌ای،‌ فشار‌ها به بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری آنها از زندان شدند.

در ایران از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، بنابر آمار رسمی بیش از دو هزار نفر بازاشت شده‌اند. تعدادی از آنها به مرور آزاد شده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه خود اعلام کرده است که مقام‌های جمهوری اسلامی، هواداران نامزد اصلاح‌طلب را «تحت فشار» گذاشته‌اند تا به دخالت چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب در «اقدامات غیرقانونی» اعتراف کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که مقام‌های جمهوری اسلامی، هواداران نامزد اصلاح‌طلب را «تحت فشار» گذاشته‌اند تا به دخالت چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب در «اقدامات غیرقانونی» اعتراف کنند

بنابر اعلام این سازمان، نیرو‌های امنیتی همچنین فشار بر روی خانواده‌های زندانی به منظور «سکوت پیشه کردن» در مورد پرونده زندانیان را شدت بخشیده‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات اخیرا گفته بود که پخش اعترافات زندانیان بستگی به نظر قاضی دادگاه دارد.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «اظهارات وزیر، نگرانی و هراس ما از اینکه چنین اعترافاتی تحت فشار اخذ شده باشد را مورد تاکید قرار می‌دهد.»

دیگر سازمان‌های مدافع حقوق بشر، احزاب و خانواده‌های این بازداشت‌شدگان بارها از وضعیت کسانی که در جریان ناآرامی‌های انتخاباتی دستگیر و زندانی شده‌‌اند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

محکومیت ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران
سازمان گزارشگران بدون مرز نیز امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای، بار دیگر بازداشت و زندانی کردن «غیرقانونی و مغایر با موازین حقوق بین‌المللی» روزنامه‌نگاران ایران را محکوم کرد.

این سازمان، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که بدون «قید و شرط» تمام روزنامه‌نگاران را آزاد کند و به محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها پایان دهد.

ایران با ٤١ روزنامه‌نگار زندانی، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است.

گزارشگران می‌گوید که بسیاری از روزنامه‌نگاران در شهرهای مختلف به وزارت اطلاعات و در تهران به «پلیس امنیت» احضار و مورد «بازجویی و تهدید» قرار گرفته‌اند

اکثریت این روزنامه‌نگاران، در بند ٢٠٩ زندان اوین زندانی شده‌اند و بنابر اعلام گزارشگران، زیر «فشارهای روحی و جسمی شدیدی» قرار دارند.

گزارشگران بدون مرز همچنین افزوده است که روزنامه‌نگاران زندانی به شکل «غیرقانونی از حقوق اولیه خود چون حق ملاقات با خانواده و وکیل» محروم هستند.

این سازمان در عین حال گزارش‌ها از دستگیری رضا رفیعی فروشانی، روزنامه‌نگار آزاد و حسن شیخ آقایی، روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست کرد را تائید کرده است.

گزارشگران می‌گوید که بسیاری از روزنامه‌نگاران در شهرهای مختلف به وزارت اطلاعات و در تهران به «پلیس امنیت» احضار و مورد «بازجویی و تهدید» قرار گرفته‌اند.

درخواست برای آزادی کیان تاجبخش
در پیوند با دستگیری فعالان سیاسی و مدنی در ایران، ۸۰۰ شخصیت آکادمیک با امضای طوماری خواستار آزادی یحیی کیان تاجبخش شدند.

آقای تاجبخش، ۱۸ تیرماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است.

این افراد با اعلام «انزجار» از بازداشت این پژوهشگر اعلام کرده‌اند که نگران وضعیت وی در زندان هستند.

آنها افزوده‌اند که کیان تاجبخش در زندان انفرادی به‌سر می‌برد و تحت «آزار و شکنجه» قرار دارد.

این افراد از سازمان‌های مدافع حقوق بشر، انجمن‌های دانشگاهی و همه افراد معتقد به آزادی و حقوق قانونی انسان‌ها خواسته‌اند که به این رفتار مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراض کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما تا آزادي عزيزانمان از پا نخواهيم نشست و آرام و قرار را از آنها مي‌گيريم. عزيزانمان را در سياهچال‌هاي حكومت اسلامي ولايت مطلقه فقيه تنها نمي‌گذاريم. حتي اگز همه ما را نيز بازداشت كنند. خاموش نمي‌نشينيم و بر آنها فشار مي‌آوريم.

-- hadi ، Jul 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)