تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تغییر موضع واتیکان نسبت به اسکار وایلد

درست یک هفته بعد از تغییر موضع واتیکان نسبت به داستان هری پاتر، روزنامه اوسرواتور رومانو ارگان رسمی واتیکان، مقاله‌ای را درباره اسکار وایلد، نمایشنامه‌نویس ایرلندی چاپ کرد که نشان‌دهنده تغییر موضع واتیکان نسبت به این نویسنده همجنس‌گراست.

واتیکان قبلا محتوای داستان‌های هری پاتر اثر جی‌کی رولینگ را «پر از اشتباه و ایده‌های خطرناک درباره جهان» معرفی کرده بود.

اما هفته قبل در یک تغییر موضع چشمگیر، فیلم «هری پاتر و شاهزاده دورگه» را که اقتباسی از رمان خانم رولینگ است، به خاطر «غلبه خیر بر شر» در آن ستود و نوشت که «گاهی تحقق این امر، به هزینه‌ها و قربانی‌های زیادی نیاز دارد.»

اینک کلیسای کاتولیک در ارگان رسمی خود به ستایش از نویسنده‌ای پرداخته که دارای گرایش‌های آشکار همجنس‌خواهانه بود و ماجرای عشق محتوم او به لرد آلفرد داگلاس بسیار مشهور است.

آندره موندا نویسنده روزنامه اوسرواتور رومانو، در نقد کتاب «پرتره اسکار وایلد» نوشته پائولو گولیسانو نویسنده ایتالیایی، در باره وایلد می‌نویسد: «او یکی از شخصیت‌های مهم قرن نوزدهم بود که به طرز درخشانی جهان مدرن را با همه جنبه‌های مثبت و در عین حال آزاردهنده‌اش ترسیم کرده است.»


اسکار وایلد

وی ادامه می‌دهد: «اسکار وایلد، تنها یک عصیانگر نبود که بخواهد به جامعه محافظه‌کار عصر ویکتوریای انگلستان شوک وارد کند، بلکه انسانی بود که پشت نقاب بی‌اخلاقی از خود پرسید درست و نادرست چیست و حقیقت و دروغ کدام است. وایلد مردی بود با احساسات عمیق، که پشت روشنایی نوشته‌هایش و پشت نقاب بدبینی و سبک سری، دانش عمیقی در باره ارزش‌های پنهان زندگی داشت.»

دستگاه واتیکان دو سال قبل بعد از انتشار مجموعه‌ای از نوشته‌های اسکار وایلد با عنوان «تحریکات: کلمات قصار برای ضد رهروان مسیحیت» در ایتالیا، به شدت به آن واکنش نشان داد و انتشار آن را محکوم کرد.

یکی از جمله‌های معروف وایلد در این کتاب که خشم مقامات واتیکان را برانگیخت، این است: «من نمی‌توانم در برابر وسوسه مقاومت کنم. تنها راه مقاومت در برابر وسوسه، تسلیم شدن به آن است.»

ویراستار این کتاب به ایتالیایی، کشیش کاتولیک، پدر لئوناردو ساپینزا است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اسکاروایلد مدت زیادی ازعمرشو به جرم جهت گیری جنسیش تو زندان گذرونده. جمله ی خیلی قشنگی داره که میگه: ((تنهازمانی که همه بامن موافق شدند دریافتم که خطامی کنم.)) امیدوارم مردم ایران با خوندن این جوراخبار یه کمی درطرزفکرشون بازنگری کنند ودست از این پیشداوری های فرهنگی بردارند. درست نیست که بر اساس جهت گیری و گرایش جنسی آدما راجع به شخصیتشون قضاوت کرد.

-- بهار ، Jul 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)