تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست برای تحویل پیکر کشته‌شدگان

خانواده تعدادی از زندانیان ناآرامی‌های اخیر ایران، با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و تحویل پیکر کشته‌شدگان شدند.

این بیانیه با اعلام این‌که «تحویل هرچه سریعتر پیکر جانباختگان حوادث اخیر انتظار بسیار کوچکی است»، هرگونه تأخیر و تعلل در این اقدام را موجب «جریحه‌دار شدن بیش از پیش خانواده‌ها و افزایش بغض و کینه آنان» دانسته‌است.

آگاهی از وضعیت بازداشت‌شدگان، آزادی افرادی که در تجمعات اعتراضی تهران و دیگر شهرستان‌ها دستگیر شده‌اند و به‌ویژه زنان و دختران زندانی از جمله خواسته‌های اعلام‌شده از سوی خانواده‎های زندانیان است.

در جریان اعتراضات اخیر ایران به نتایج اعلام‌شده شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، شمار زیادی از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، وکلا و دیگر شهروندان بازداشت شدند.

بنا به این بیانیه در یک ماهی که از آغاز بازداشت فعالان سیاسی-مدنی می‎گذرد، خانواده‌های آنان با وجود مراجعات پی‌درپی به دادگاه انقلاب، دادستانی، زندان اوین و دیگر مراکز قانونی، نتوانستند کوچک‌ترین خبر و نشانی از فرزندان خود به دست آورند.

روز گذشته نیز جمعی از خانواده‌های زندانیان در برابر دادگاه انقلاب تجمع کردند. بنا به این بیانیه، این پیگیری خانواده‌ها با «بدرفتاری و حرکت‌های اهانت‌آمیز نمایندگان قانون» مواجه شده‌است.

بیانیه: «هرگونه تأخیر و تعلل در تحویل پیکرها، موجب جریحه‌دار شدن بیش از پیش خانواده‌ها و افزایش بغض و کینه آنان است»

امضاءکنندگان این بیانیه با اعتراض به این اقدام مأموران آورده‌اند: «در حکومت مدعی عدل علوی حبس غیرقانونی معتقدترین و متعهدترین افراد به اسلام و انقلاب و خیل عظیم معترضان آرام و از آن بدتر بی‌حرمتی به خانواده‌های محترم آنان، فارغ از جایگاه و شأن اجتماعی‌شان، بل‌که به عنوان شهروندی عادی، چه مجوزی دارد؟»

خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر می‌گویند که کندی روند آزادی دستگیر‎شدگان و اخبار «موثقی» که از کشته‌شدن تعداد زیادی از شهروندان در حوادث اخیر منتشر شده، موجب نگرانی آن‌ها از وضعیت عزیزانشان شده‌است.

مقامات رسمی ایران شمار جان‌باختگان حوادث اخیر را ۲۰ نفر اعلام کرده‌اند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که در جریان راهپیمایی‎های اعتراضی یک ماه گذشته صدها نفر کشته‌شده‌اند.

خانواده‌های زندانیان اعتراضات اخیر ایران اعلام کرده‌اند: «با اذعان به حقوق شرعی و قانونی خود و عزیزان دربندمان، با خویشتنداری، راه‌های قانونی را برای دریافت پاسخ‌های قانونی طی می‌کنیم و امیدواریم دلسوزان و معتقدان واقعی به نظام اسلامی در این وانفسای دین‌فروشی و دنیاطلبی، فریاد دردمندی ما را بشنوند و وجدانشان بیدار شود و به یاد بیاورند که از پس امروز فردایی هست.»

مقامات رسمی ایران شمار بازداشت‌شدگان این اعتراضات را ۲۵۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند اخبار موثقی مبنی بر بازداشت بیش از چهار هزار نفر در دست دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام بر ايران. مرگ بر همه ادیان.

-- tecteh1@rogers.com ، Jul 16, 2009

من هم می گم درود بر ايران.
درود بر خرد هر انسان آزاد اندیش!

دین از زندگی اجتماعی و سیاسی مردم باید بیرون میرفت و در همان گوشه مسجد و دیر و کعبه و بت خانه جای بگیره! ولی افسوس و صد افسوس که هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که تنها زیر سایه دین نمی شود زندگی کرد! عقل و خرد انسانی بسیار پسندیده تر و ارزش فراوان دارد!

-- مسعود از پارس ، Jul 16, 2009

من هم از دین و مذهب چندان دل خوشی ندارم ولی اشکال کار در دین و مذهب نیست، در تحمیل کردن آن به دیگران است!

-- اهل حق ، Jul 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)