تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مصدق و فروغ بر تی‌شرت‌های نیویورکی

«نیما ان‌وای» نام یک شرکت طراحی لباس است که به خاطر تی‌شرت‌ها، کمربندها و لباس‌های چرمی با طراحی‌های غیرمتعارفش در نیویورک مطرح شده است.

این شرکت را چند تن از جوانان تهرانی مهاجر به ایالات متحده یعنی نیما و دوستانش در سال ۲۰۰۴ تاسیس کردند.


جوانانی خلاق که کار خود را در دهه ۸۰ با طراحی به وسیله اسپری بر روی تی‌شرت در تهران شروع کردند و بعد ایده‌های جذاب، رنگارنگ و متفاوت خود را که برگرفته از نشانه‌ها، سمبل‌های ایرانی و حروف و اشعار فارسی است، به نیویورک بردند.

آنها با کالاهایشان به رقابت با محصولات دنیای مد امروز پرداخته‌اند.


امروز آنها برای خود شهرتی دست و پا کرده‌اند و چهره‌های سرشناسی چون کوین اسپیسی، جیم کری، نیکی هیلتون، پرز میچل و فوگیز از مشتری‌های پروپا قرص تی شرت‌های آنان هستند.

نشریات معتبری چون ووگ، نیویورک تایمز و مکسیم هم درباره آنها مقاله می‌نویسند.


نیما و دوستانش، با ترکیب حروف رنگی نستعلیق فارسی، الگوهای زیبا و خیره کننده‌ای خلق کرده‌اند که در بازارهای غرب کمتر دیده شده است.

استفاده از اشعار شاعران کلاسیک ایران مثل حافظ و مولوی و تصاویر چهره‌های فرهنگی و سیاسی مشهور ایران مثل فروغ فرخزاد و دکتر محمد مصدق، ویژگی منحصر به فردی به کارهای این جوانان هنرمند داده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یک تقلید ضعیف و کم مایه از کاری که اقلاً پنجاه سال سابقه دارد. چهره « چه گوارا » ی سرکش و رزمنده کجا وتصویر مظلوم پیر مردی مثل مصدق کجا؟ تصویر «مرلین مونرو »کار اندی وارهول کجا و عکس وارفته وبی حال فروغ فرخزاد کجا؟.
این تی شرت ها هم آنگونه که شما تیتر زده اید نیویورکی نیستند همچنانکه اگر یک خراط ایرانی دست بکار درست کردن قلیان در ریودوژانیرو بشود کسی نخواهد گفت قلیان های برزیلی.

-- بدون نام ، Jul 14, 2009

کاملا منظور تیم نیما را فهمیدم - او دارد از چیزی همایت می کند که در حال تمام شدن است - واقعا قابل تحسین است. تقلید؟؟ اصلا چرا شما فکر می کنید فقط صورت چه گوارا تا بحال روی تی شرت آمده؟ و آیا چون چگوارا روی تی شرت آمده پس دیگر هیچ شخصیت مهم دیگری نباید روی تی شرت بیاید - بسیار نو آوری و خلاقیت دارد

-- میترا ، Jul 14, 2009

کارهای بسیار خوبی است و خیلی هم خلاقانه انجام شده. توضیح به رادیو زمانه: درست است که این دوستان کارهای زیادی با خط نستعلیق انجام داده اند اما کاری که در عکس پایینی و با عنوان "نهران" دیده می‌شود به خط نسخ است.

-- ملانقطی ، Jul 14, 2009

لطفا توضیحی بدهید که این تی شرتها را از کجا میتوان تهیه کرد

-- مسیح ، Jul 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)