تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پنج سال حبس تعزیری برای محسن نامجو

شعبه هزار و ۸۳ دادگاه عمومی شهر تهران، محسن نامجو (خواننده ایرانی) را به اتهام «توهین به مقدسات» به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

عباس سلیمی مجری قرآنی تلویزیون، ششم شهریور ماه سال گذشته از آقای نامجو به خاطر خواندن برخی آیات قرآن به صورت موزیکال و «سخیف و موهن» به دادستانی تهران شکایت کرده بود.

آقای سلیمی امروز دوشنبه به خبرگزاری قرآنی ایکنا گفت که دادگاه پس از رسیدگی به این شکایت، این خواننده ایرانی را به پنج سال زندان تعزیری محکوم کرده است.

این فعال قرآنی افزود: «این شکایت و اعلام جرم در حقیقت پیامی بسیار شفاف است برای متولیان امور فرهنگی که در راستای انجام وظایف خود باید بدانند.»

۱۱ شهریور ماه سال گذشته نیز شورای عالی قرآن سازمان بهزیستی، در حمایت از اقدام آقای سلیمی از محسن نامجو به خاطر آن‌چه که «تمسخر و اهانت به قرآن» از سوی این خواننده پاپ اعلام شده، شکایت کرده بود.

حکم آقای نامجو در حالی صادر می‌شود که حمید نامجو (برادر محسن نامجو) اعلام کرده بود که برادرش به هیچ وجه قصد «توهین و تمسخر» قرآن را نداشته است.


وی اظهار داشت که «اینجانب به وکالت از برادرم صریحاً تاکید می‌کنم که این امر، بدون نیت توهین، بدون قصد قبلی و صرفاً به صورت خصوصی و شخصی بوده است.»

محسن نامجو یکی از جنجالی‌ترین خوانندگان موسیقی زیرزمینی ایران است که تاکنون موفق به برگزاری کنسرت رسمی در ایران نشده است.

بسیاری از کار‌های او واکنش‌های متفاوتی را در بین دست‌اندرکاران و علاقمندان موسیقی برانگیخته است.

محسن نامجو، خواننده، موسیقی‌دان و ترانه‌سرا، در اسفند سال ۱۳۵۴ در تربت جام متولد شد.

مشخصهٔ آثار او «تلفیق» است. تلفیق سبک‌های مختلف موسیقی ایرانی و خارجی و تلفیق اشعار کلاسیک با شعرهایی که خود می‌سراید.

در موسیقی‌ نامجو، گوشه‌هایی از سبک‌های راک، سنتی، بلوز، جاز و محلی به گوش می‌رسد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تورو خدا الکی این محسن نامجو رو بزرگش نکنین . الکی ننویسین راک و جاز و بلوز . اونایی که الفبای موسیقی رو میدونن لطفا زیر این نظر به من گوشزد کنن اگه اشتباه میکنم .
این اقای محسن نامجو سنتیش تو چه دستگاهیه؟!؟! این بلوز رو که میگین کجاش شبیه بلوز دهه هفتاده ؟!؟!؟ یا این جاز، آخه با سه تارش هرکی صدای نا هنجار در بیاره شما میگین سبک جاز !!!! یا اینکه اصلن این آقا محسن شما تحصیلات آکادمیک موسیقیش چیه ؟؟؟؟ تو کجا این سبکایی رو که شما میگین یاد گرفته ؟؟؟ یهو بگین با مرحوم پاواروتی هم باغ وحش میرفتن!!!! نه خیر دوستان .... ایشون متولد استان خراسانه و هیچگونه سبکه کلاسه شده ای رو نمیشه بهش اختصاص داد . در اینکه کاراش سرو صدا کرد بحصی نیست اما توروخدا با چسبوندن این لغبا و این پرو بالا به شعور اونایی که کتابهاشون هنوز کتابهای رفرنس دانشگاهای موسیقی دنیاست اهانت نکنید. با ارض پوزش از استاد بزرگ چاکناواریان اما استاد چاکناواریان هم نمیتونه این همه هندونه رو یه جا بزنه زیر بغلش ، اونوقت چجوری شما انقدر هندونه رو با هم میکنین تو جیب بغل محسن نامجو؟!؟!؟ بعد یهو انقد ایشون رو جو میگیره که دیگه من سوپر استار عالمم که ور میداره آیه قرآن رو هم با اون لحن میخونه بعدش هم که بهش میگن آخه هنرمندی ، دمت گرم ، اما دیگه به قرآن خداش چیکار داشتی به آقا بر میخوره که یه مشت بی سواد اروپا نرفته دارن در مورد من اظهار نظر میکنن . بعدشم بشمار سه ویزا تو پاسپورتو ده در رو ، بعدش هم که میبرنش آقا رو توی دادگاه که بهش پناهندگی بدن بر میگرده میگه که اگر برگردم ایران به جرم هنرمند بودن میکشنم !!!!!! آخه محسن جان یه خورده انصاف هم بد نیست ، آخه کدوم کارت تکراری نبوده که انقدر از لقب هنرمند خوشت میاد؟ آخه دوست من اون پلیور کهنه رو هم که میپوشی همون رسم قدیمی نیرواناست که پلیور کهنه میپوشید!!!!! با همه اینا از اینکه در اوج بی هنری و کپی کاری از بزرگای موسیقی دنیا هنوز هم فکر میکنی که نو آوری به اون اعتماد به نفست غبته میخورم. (با توجه به اینکه سایت شما یکی از حامیان محسن نامجو هست،اما بازم ازتون خواهش میکنم که با احترام به حق آزادی بیان نظر منو منتشر کنید)
دوستدار همیشگی موسیقی دوستان
محمد از مانیل

-- محمد ، Jul 13, 2009

به عقیده من شکستن چارچوبهای موسیقی تا این حد نمی تواند صحیح باشد . به طور مثال در موسیقی راک یا بلوز یا...وقتی دست به نوآوری زده می شود این کار و آن ایده در حیطه و چارچوب آن سبک اجرا می شود و نه خارج از آن یعنی هو یت و ماهیت آن سبک حفظ می شود. یکی از زیباترین کارهای انجام شده در زمینه تلفیق موسیقی ایرانی و جهانی بدون شک توسط آهنگساز خلاق ناصر چشم آذر انجام شده که در آن یکی از چهارمضراب های استاد فقید ابوالحسن صبا با حفظ اصول تنظیم و اجرا شده است. البته ساخت و تنظیم اینگونه آثار ملزم به داشتن آگاهی و تسلط کامل از دروس آهنگسازی است(خصوصا آگاهی کامل از هارمونی زوج که رساله آن توسط استاد مرتضی حنانه برای موسیقی ایرانی نوشته شده است) که متاسفانه در کارهای آقای نامجو به چشم نمی خورد.

-- babak farahani ، Jul 13, 2009

اگر نامجو میخواست توی دستگاه معین بزنه او بلوز دهه 70 رو به قول شما استفاده کنه هیچ فرقی با بقیه نداشت و الان شبکه 4 داشت تو یه دستگاه تکراری یه شعر تکراری میخوند و به 5 سال حبس محکوم نمیشد!

-- namjoo Lover ، Jul 13, 2009

آقای محمد تا جایی که من شنیدم ایشون دروین مشغول تحصیل موسیقی در مقطع دکترا هستند. اگر کار موسیقی کسی رو دوست ندارید درست نیست که اینطوری حمله کنید و هر چیز از دهنتون در میاد بگید.چرا ما ایرانیها همه چشم ندید همدیگه رو داریم؟؟ خیلی ها کار های نامجو رو دوست دارند.و به نظر من هم دو سه تا از کارهاش شاهکاره و بسیار زیبا اجرا شده. درضمن - من شخصا ازموسیقی سنتی به سبک گذشته حالم بهم میخوره و اشکالی نمی بینم که تغییری درش ایجاد بشه و از حالت ...ناله بیرون بیاد!

-- N ، Jul 13, 2009

یا به جای اصلا می نویسی اصلن؟ شما به جای اظهار نظر در مورد موسیقی برو یک کم فارسی نوشتن تمرین کن که به جای کامنت جوک ننویسی.

-- N ، Jul 13, 2009

غبطه درست است نه غبته!!

-- N ، Jul 13, 2009

طبیعیه که هرکی بزرگ میشه یه عده برای اینکه بگن ما خیلی حالیمونه میان و با 4 تا کلمه قلنبه سلنبه نقدش میکنن که مثلن این کجاش اینطوری؟ کجاش اونطوری؟
دوست قبلیمون جوابتون رو داد، اگه قرار بود مثلن جاز دهه هفتاد رو بزنه یا صرفن جاز بزنه کار مهمی نکرده بود. وقتی هم میگه من باب دیلن نیستم یعنی آقا جون من محسن نامجو هستم و هنر و افتخارم به اینه نه به ادای این و اون رو درآوردن. البته کسانی که اون رو با دیلن مقایسه کرده بودن به خوبی مسلمه که منظورشون نوآوری اون بوده نه سبک دیلن رو دنبال کردن. اما نامجو به این هم اینطوری جواب میده
خلاصه که اگه قرار بود الگوهای ذهنی از پیش تعیین شده شما رو پیاده کنه، ما بهش هنرمند نمیگفتیم آقای محترم
بیخود هم بحث رو عوض نکنید.
در ضمن توی متن نوشته شده: "از سوی این خواننده پاپ اعلام شده،" لطفن تصحیح کنید.
بحث اصلی هم اینکه این آقای سلیمی و امثالهم هم جدی جدی فکر کردن قرآن هم فقط مال اونهاست که هرجوری خودشون خواستن با اون صداهای نکره شون قرائت کنن
بابا جون قرآن رو که نخریدین، اون دلش میخواد اینطوری بخونه، اه ه ه ه عجب گیری کردیما!
بخون نامجو، همیشه بخون
فقط یه چیزی بگم دیوونه ای اگه برگردی به این خراب شده

-- مه سا ، Jul 13, 2009

موسیقی نامجو به شکل گسترده ای نمادی از روبنای جامعه عصیان زده ایران است. او به تابیری صدای تکه تکه شده وجدان عمومی است.

-- بدون نام ، Jul 13, 2009

سلام
مهم این نیست که محسن نامجو بلوز می‌خونه یا خواننده راکه، سنتی می‌خونه یا دری‌وری
مهم اینه که به خاطر هیچی محکوم به 5 سال حبس می‌شه، به این خاطر که سعی کرده کاری بکنه که براش جالب بوده، به هر صورت چه شما موسیقی نامجو رو بپسندید چه نه، خیلی‌ها صدا و موسیقی نامجو رو دوست دارن و چون محسن یه خواننده زیرزمینی به حبس محکوم می‌شه
این یعنی فاشیسم بدون نقاب
قطعه‌ای که دست‌آویز این شکایت شده رو گوش بدید و راجع به اون نظر بدید من اون قطع رو دوست دارم و فکر نمی‌کنم به خاطر اینکه ن از اون قطعه خوشم اومده مستحق حتی 1 روز زندان باشم

-- جواد ، Jul 14, 2009

جناب محمد از مانیل شما که درست و حسابی بلد نیستی فارسی بنویسی و تو ده تا خط نوشتت میشه شونصدتا غلط املائی پیدا کرد یه لطفی بکن و به جای ایراد گرفتن از امثال نامجو من بعد در سایت های فارسی لااقل فینگلیش بنویس تا اینجوری نقد قشنگت تو ذوق مخاطبان هموطنت نزنه ...
در مورد نامجو هم تعبیر من اینه ...
با وجودی که خیلی از گفته هاتون درسته ..اما
من در حدی نیستم که ازشون ایراد بگیرم شما اگر هستید بهتون غبطه میخورم و گرنه پس شما هم بهتره سکوت کنین ...چون تو این مصیبت بی فرهنگی و شکار ادیبان و فرهنگیان این مرز و بوم نامجو از پاواروتی هم سرتره..!!

-- مبینا ، Jul 14, 2009

اقا محمد از مانیل با بخشی از نظرت موافقم . اما نفهمیدم این همه غلط املایی عمدی بود یا ...؟؟!!

-- محسن ، Jul 14, 2009

این نظر ( نقد؟) آقای محمد شبیه مدرک کردان هست
چه اشکالی داره برادر که کسی قرآن رو اونطوری بخونه؟ من اتفاقاً وقتی اولین بار این اجرای آقای نامجو رو شنیدم به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم. بحث الان تکنیک و سبک آقای نامجو نیست، در این باره تا به حال مطالب زیاد و نقد های فراوانی از کسانی که صاحب نظر هستند حتی خود آقای نامجو منتشر شده .طبق معمول بحث الان این هست که ما از شکسته شدن تابوها می ترسیم یا اینکه می خوان ما رو از شکستن تابوها بترسونن. اقای نامجو در همین حد که اقدام به ساختار شکنی کرده برای من قابل احترام هست

-- آرمین ، Jul 14, 2009

be nazare man in aghaye abbase salimi shouoresh dar in hadd nistva nemifahmad ke khandane ghesmathaie az ghoran latmeie be an nemizanad

-- بدون نام ، Jul 14, 2009

غلطهای دیکته ای آقای محمد:
بحص! لغب! ارض! غبته!
خوانندگان عزیز قضاوت با خودتان!

-- Akbar ، Jul 14, 2009

بازم سلام دوستان , من سعی کرده بودم که با چند خط نظرم رو که اصلا هم (نقد؟) نبود بگم. اول اینکه باید منو به خاطر غلطهای املاییم ببخشید . دوم اینکه بعضی از دوستان بیشتر به غلطهای املایی من توجه کرده بودن تا اینکه به ماهیت نظر من. دوستان من به کار هنری آقای نامجو ایراد گرفته بودم و نه به سیاست روز ایران. و اینکه آقای نامجو بیشتر به خاطر مشکلات سیاسی قابل توجه هستند و بزرگ شدند. نه به خاطر بار هنری و موسیقایی کارهاشون. اگر هم که بعضی از دوستان میگن که ایشون دارن دکترای موسیقی در وین میگیرن لطف کنن بگن که ایشون دیپلم موسیقیشون رو از کجا گرفتن که حالا در ادامه به دکترا رسیدن. و این هم متاسفانه به نحوی بدویت ما رو میرسونه که اینجوری همه چیزو به هم ربط بدیم و اگر فقط و فقط از ==>نظر<== یک نفر خوشمون نیاد اونو به مدرک کردان تشبیه کنیم یا مسلا بگیم !.!.!.!.! به هر حال غیر از دو نفر از دوستان کسی رو ندیدم متاسفانه که از راه علم موسیقی نظرش رو در مورد نظر من بگه که از اون دو نفر هم یک نفر نظر من رو تایید کرده بودن . دوستان افرادی مثل آقای نامجو بیشتر قابل ترحم هستند تا قابل تشویق چون با توجه به اینکه میدونن موسیقیشون نکته جدیدی واسه گفتن نداره سعی میکنن از راه سیاسی خودشونو معروف کنن تا راه هنری . مثل گوگوش دهه هشتاد . یا فریدون فرخزاد دهه شصت(دیکته ٦٠ درسته؟!؟!). به هر حال هر چند سال یک بار از این نمونه ها در تاریخ موسیقی ایران داشتیم حالا هم نوبت ایشونه(آقای نامجو) که با کارهای تکراریشون این کار رو تکرار کنن .
با تشکر فراوان برای نادیده گرفتن غلطهای املایی.
محمد از مانیل

-- محمد ، Jul 14, 2009

من فقط فکر می کنم که شما خیلی کم سن و سال هستی و با توجه به این خیلی خوبه که اخبار رومی خونی و نظر میدی. اما نیاز داری بیشتر مطالعه کنی و موسیقی رو هم علم محض ندونی عزیزم. موسیقی بیشترهنره و خیلی هم حسیه. مثل نقاشی-یا فیلم- بعضی ها با کار یک نفر ارتباط برقرار می کنند بعضی ها هم نه. ضمنا یادم هست که توی همین سایت خوندم که محسن نامجو برای تحصیل موسیقی رفته وین. اما این هم یادت باشه :‌هنر رو که با مدرک نمیشه ثابت کرد عزیز. تحصیلات آکادمیک خیلی خوبه در جایی که سواد و استعداد کافی هم وجود داشته باشه. پس خیلی دنبال مدرک ایشون نگرد!! چون مهم نیست. مهم اینه که عده زیادی موزیک جدید ایشون رو دوست دارند. و باهاش ارتباط برقرار می کنند.

-- N ، Jul 14, 2009

چرا ما آدمها انقدر خودمون رو درگیر اصول می کنیم؟‌هیچ فکر می کنیم که این اصول هم روزی توسط انسانهایی بنا گذاشته شدن؟؟؟‌ تازه اگر کسی جسارت این رو داشته باشه که اصول و سنت ها رو بشکنه بهش حمله می کنیم که چرا این کارو می کنی........و هزار جوراتهام بهش می زنیم....این خیلی غم انگیزه و بیشتر هم توی ایرانی ها و شرقی ها رایجه...هیچکس فکر نمی کنه که بابا جان خب چه اشکالی داره یک سری اصول جدید هم بنا بشه؟؟؟‌ نمونه زمانی بود که نیما خواست سنت شعر کهنه رو بشکنه و خیلی ها مقاومت می کردن.... خواهش می کنم دست از تحجر بردارید....بگذارید آدمها راحت باشن...و راحت حرفشون رو بزنند.....شما آقای محمد اگر خواستی موسیقی بسازی هر جوردلت میخواد بساز.......ولی به کار بقیه هم کاری نداشته باش!

-- N ، Jul 14, 2009

آقای محمد!
فرمودید! کسی به ماهیت گفتگوی شما توجه ننموده ... خوب این هم توجه: فرمودید آقای نامجو موسیقی نمیدانند و در خراسان هم! متولد شده اند! آیا این دلیل بی سوادی است!؟ آیا جرم است؟ خوب پس بنده هم مجرم هستم ... محمود دولت آبادی هم همینطور ... حکیم ابوالقاسم فردوسی که بسی رنج برد بدین سال سی تا من و شما زنده گردیم بدین پارسی و حالا با افاضات معقولانه خود پاداش ایشان را بدهیم هم در «خراسان» زاده شد و زیست و به سربلندی مرد ... عطار هم ... ملک الشعرای بهار ... عماد خراسانی ... مهدی اخوان ثالث و بدیع‌الزمان فروزانفر و دکترشَفیعی کَدکَنی ... ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی ... دكتر علي شريعتي مزيناني ... جامي ... خواجه نظام الملک طوسي ... وای ... خیام نیشابوری ... اگر اسامی همه این بزرگان ادب و کمال و معرفت را از خطه خراسان بنویسم، گردانندگان گرامی رادیو زمانه و خواننده گانش در خلسه ای عاشقانه به پرواز در می آیند از احساس غرور به خراسانشان ... ترسم از این است که شبکه اینترنتی خارج از تحملش باشد و در هم ریزد ... راستی ... .. شما که دنبال آدم با سواد در زمینه موسیقی در نمی دانم ناکجا آباد می گردید ... استاد بی بدیل موسیقی شجریان هم بر خلاف میل شما مشهدی هستند (آخیش چه بد شد!!!)
خلاصه کلام:
عجب آهنگ زشتی ساز کردی
عجب مشت خودت را باز کردی
برادر جان خراسان است اینجا
سخن گفتن نه آسان است اینجا
خراسانی سری با هوش دارد
خراسانی دو لب ده گوش دارد
در ضمن لطف کنید «چنان دوستت دارم» آقای نامجو را گوش کنید اگر باز هم توانستید بگویید ایشان سواد موسیقی ندارند و از خودتان در آییینه شرمتان نیامد، دیگر باید بگویم که متاسفانه از بنده! کمترینِ دختر خراسان هم کاری برایتان ساخته نیست آقا! ذائقه شما به شدت آسیب دیده است!!!
سبز باشید ... باران از آلمان

-- baran ، Jul 16, 2009

آقای محمد !
فرمودید ! کسی به ماهیت گفتگوی شما توجه ننموده...خوب این هم توجه: فرمودید آقای نامجو موسیقی نمیدانند و در خراسان هم !!!!!!!!!!!!متولد شده اند !!!!!!!!!!آیا این دلیل بی سوادی است !؟ آیا جرم است ؟ خوب پس بنده هم مجرم هستم ....محمود دولت آبادی هم همینطور ...حکیم ابوالقاسم فردوسی که بسی رنج برد بدین سال سی تا من و شما زنده گردیم بدین پارسی و حالا با افاضات معقولانه خود پاداش ایشان را بدهیم ؛هم در «خراسان» زاده شد و زیست و به سربلندی مرد...عطار هم ...ملک الشعرای بهار...عماد خراسانی...مهدی اخوان ثالث و بدیع‌الزمان فروزانفر و دکترشَفیعی کَدکَنی....ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی.... دكتر علي شريعتي مزيناني.... جامي ...خواجه نظام الملک طوسي.... وای... خیام نیشابوری ....اگر اسامی همه این بزرگان ادب وکمال و معرفت را از خطه خراسان بنویسم ، گردانندگان گرامی رادیو زمانه و خواننده گانش در خلسه ای عاشقانه به پرواز در می آیند از احساس غرور به خراسانشان.... ..ترسم از این است که شبکه اینترنتی خارج از تحملش باشد و در هم ریزد ....راستی...... شما که دنبال آدم با سواد در زمینه موسیقی در نمی دانم ناکجا آباد می گردید ....استاد بی بدیل موسیقی شجریان هم بر خلاف میل شما مشهدی هستند (آخیش چه بد شد !!!!!)خلاصه کلام :
عجب آهنگ زشتی ساز کردی
عجب مشت خودت را باز کردی
برادر جان خراسان است اینجا
سخن گفتن نه آسان است اینجا
خراسانی سری با هوش دارد
خراسانی دو لب ده گوش دارد
در ضمن لطف کنید «چنان دوستت دارم» آقای نامجو را گوش کنید اگر باز هم توانستید بگویید ایشان سواد مو سیقی ندارند و از خودتان در آییینه شرمتان نیامد ؛ دیگر باید بگو یم که متاسفانه از بنده ! کمترینِ دختر خراسان هم کاری برایتان ساخته نیست آقا!ذائقه شما به شدت آسیب دیده است !!!!!!!!
سبز باشید.... باران از آلمان

-- baran ، Jul 16, 2009

مزخرف میخونه ، کمترین زیبایی تو صداش و آهنگ کلامش وجود نداره .ضمنا" اینجا هرکسی نظر خودشو می نویسه ولی متاسفانه به خاطر اظهار عقیده ، مخالفان با توپ و تشر بهش حمله میکنند. محمد نظر شخصیش رو گفت ولی مورد حمله متعصبین قرارگرفت. واقعا" جای تاسفه نوشته ابراز عقیده به شیوه محمد خاص شرقیها بخصوص ایرانیهاست خنده داره

-- ریحانه ، Jul 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)