تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست مجازات عاملان «کشتار» معترضان

کانون نویسندگان ایران خواستار شناسایی، معرفی و مجازات کسانی شد که در «کشتار» معترضان به نتیجه انتخابات دست داشته‌اند.

در جریان اعتراض‌های خیابانی به نتیجه دهمین دوره انتخابات که با خشونت‌های گسترده دولتی همراه بود، ده‌ها تن جان خود را از دست داده و صد‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

تاکنون آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و دستگیر‌شدگان از سوی منابع رسمی اعلام نشده است، اما کانون نویسندگان همسو با سازمان‌های مدافع حقوق‌ بشری اعلام کرده که تعداد کشته‌شدگان بیشتر از آن چیزی است که مقام‌های پلیس ایران می‌گویند.

کانون نویسندگان اعلام کرده که قربانیان حوادث اخیر «يا در خيابان‌ها با شليک مستقيم گلوله از پا درآمده‌اند يا در اثر ضرب و شتم، تجاوز و شکنجه‌های بربرمنشانه در زندان‌ها، کلانتری‌ها و خانه‌های مخفی» جان باخته‌اند

پلیس ایران تعداد جان‌باختگان حوادث اخیر را ۲۰ تن اعلام کرده، این در حالی است که یک نماینده مجلس از کشته شدن ۳۰ نفر در حوادث اخیر خبر داده است. با این حال، به گفته سازمان‌های مدافع حقوق بشر تعداد قربانیان بیش از ۱۰۰ نفر است.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه خود اعلام کرده که قربانیان حوادث اخیر «يا در خيابان‌ها با شليک مستقيم گلوله از پا درآمده‌اند يا در اثر ضرب و شتم، تجاوز و شکنجه‌های بربرمنشانه در زندان‌ها، کلانتری‌ها و خانه‌های مخفی» جان باخته‌اند.

آن‌طور که در بیانیه این کانون آمده است: «دستگیری، ضرب و شتم، شکنجه و کشتار وحشيانه‌ مردم معترض، چنان ابعاد گسترده‌‌ای يافته و وجدان عمومی را چنان جريحه‌دار کرده که حتی صدای کسانی را درآورده است که خود در اين جنايت کم‌سابقه شريک جرم‌اند.»

«دستگیری، ضرب و شتم، شکنجه و کشتار وحشيانه‌ مردم معترض، چنان ابعاد گسترده‌‌ای يافته و وجدان عمومی را چنان جريحه‌دار کرده که حتی صدای کسانی را درآورده است که خود در اين جنايت کم‌سابقه شريک جرم‌اند»

کانون نویسندگان اعلام کرده که در کنار مردم با قاطعیت، صراحت و شفافیت، خواستار شناسایی، معرفی و مجازات مسببان «کشتار‌ها» در هر مقام و رده‌ای است.

با افزایش اعتراض‌های مراجع تقلید، سازمان‌های حقوق بشری، احزاب و جریان‌های سیاسی، مقام‌های جمهوری اسلامی طی دو روز گذشته اقدام به تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و آزادی بیش از ۱۴۰ نفر از بازداشت‌شدگان کرده‌اند.

تعطیلی این بازداشتگاه و آزادی برخی دستگیرشدگان با استقبال عمومی مواجه شده است، اما درخواست‌ها برای شناسایی و مجازات عاملان حوادث اخیر که منجر به مرگ گروهی از جوانان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها شده، رو به افزایش است.

برخی نمایندگان مجلس همچون احمد توکلی و علی مطهری نیز به صراحت خواستار شناسایی «متخلفان» و مجازات آنها شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تعطیلی کهریزک بازی دادن مردم است...
الان زندانیان را به جای دیگری برده و شکنجه میکنند....تمام سران نظام بخصوص خامنه ای و احمدی نژاد مسوولند و باید به ملت جواب پس بدهند.

-- کیارش ، Jul 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)