تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مستندسازان جهان: مازیار بهاری آزاد شود

ده‌ها تن از فیلمسازان مستند، تهیه کنندگان سینمایی بین‌المللی و مدیران جشنواره‌ها با انتشار نامه سرگشاده‌ای به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه ایران، خواستار آزادی فوری مازیار بهاری مستندساز ایرانی شدند.

در این نامه که در سایت جشنواره فیلم‌های مستند (ایدفا) در آمستردام منتشر شده، آمده است: «مازیار بهاری از ۲۱ ژوئن بدون هیچ اتهامی در زندان است و از حق داشتن وکیل نیز محروم است.»

امضاکنندگان این نامه، مازیار بهاری را یکی از «بی‌طرف‌ترین و متعهدترین فیلمسازان حوزه مستندسازی» دانسته‌اند وافزوده‌اند که وی به عنوان یک روزنامه‌نگار، به وظایف حرفه‌ای‌اش که گزارش و نقد رویدادهای پس از انتخابات در ایران بود، عمل کرده است و دست‌کم این حق را دارد که مطابق قوانین جمهوری اسلامی، از حق داشتن وکیل برخورد شود.»

مازیار بهاری مستندسازی است که تابعیت کانادایی دارد و به عنوان خبرنگار نیوزویک در تهران فعالیت می‌کرد. وی از جمله افرادی است که پس از انتخابات ۲۲ خرداد ایران دستگیر شد.


مجله نیوزویک، پیش‌تر از دولت ایران درخواست کرده بود که این خبرنگار ایرانی-کانادایی را هرچه سریع‌تر آزاد کند. انجمن مستندسازان ایران نیز در بیانیه‌ای خواستار آزادی مازیار بهاری شده بود.

مستندسازان بین‌المللی در پایان نامه خود، ضمن تاکید مجدد بر اهمیت آزادی بیان و حق فعالیت روزنامه‌نگاران و فیلمسازان در شرایط امن و آزاد، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط مازیار بهاری شدند.

فیلمسازان و مستندسازان شناخته شده‌ای از سراسر جهان از جمله ویم وندرس، نیک فریزر، کیم لانگینوتو، رابی مولر و پاول زوبیسکی این نامه را امضا کرده‌اند.

لینک این نامه در سایت ایدفا

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)