تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«تلاش برای بازتعریف دولت»
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «جدالی برای حل یک چالش تاریخی» در تحلیل اقدامات اخیر احمدی‌نژاد نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «احمدی‌نژاد صرفا درصدد معرفی دولتی دیگر به مجلس نیست، بلکه می‌خواهد دولتی دیگر در ساخت سیاسی جمهوری اسلامی تعریف کند.»

به نوشته روزنامه اعتماد ملی، «تمام آنچه بی‌اعتنایی به قانون و دورزدن آن و نیز تصمیمات شتابزده و کارشناسی نشده و عزل و نصب‌های ناگهانی و بدون مشورت و... خوانده می‌شود، بخش نمایان کوه یخ تلاش برای بازتعریف دولت و افزایش تراز قدرت دولت در نظام سیاسی ایران است؛ نظام سیاسی‌ای که نه ریاستی است و نه پارلمانی و هم ریاستی است و هم پارلمانی.» ‌ ‌

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «در ایران یک اصل مهم نظام پارلمانی قابل اجرا نیست و آن انحلال پارلمان توسط قوه مجریه است، به این معنی که اگر میان قوه مجریه و مقننه اختلاف حاصل شد نخست وزیر و وزرا می‌توانند (در صورت پشتیبانی افکار عمومی) از رئیس مملکت انحلال پارلمان را بخواهند و سرنوشت کار را به انتخابات جدید و رای مردم ارجاع دهند.»

متن کامل سرمقاله

«ارائه راهبرد صندوق نفتی»
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «سرنوشت حساب ذخیره ارزی در برنامه پنجم» به ارائه پیشنهادهایی برای مدیریت درآمدهای نفتی در برنامه پنجم توسعه پرداخته است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد نوشته است: «سال‌های برنامه چهارم توسعه، دوران رونق درآمدهای نفتی بود. به منظور مقابله با نوسانات درآمدهای نفتی، در قانون برنامه پنج‌ساله سوم توسعه، ذخیره‌سازی درآمدهای مازاد حاصل از صادرات نفت‌خام به عنوان یکی از اهداف سیاست‌گذاران مطرح شد.»

به نوشته این روزنامه، «سئوال مهم پیش رو این است که برای مدیریت بهینه درآمدهای نفتی در برنامه پنجم توسعه چه باید کرد و سرنوشت حساب ذخیره ارزی چه خواهد شد؟»

دنیای اقتصاد در ادامه افزوده است: «راهبرد صندوق نفتی هنوز می‌تواند به عنوان یک راهبرد مؤثر و جدی برای اصلاح مدیریت درآمدهای نفتی مد نظر قرار گیرد. برای ارزیابی کارآیی یک صندوق نفتی ابتدا باید شکل و نوع صندوق را مشخص نمود و سپس به بررسی کارآیی آن پرداخت.»

متن کامل سرمقاله

«مشروعیت مردمی، بی‌حیایی است»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «به بهانه تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری» در انتقاد از رابطه مشروعیت نظام و رای مردم، نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس رسالت نوشته است: «تنفیذ، مصدر مشروعیت تصرفات و ثبوت اختیارات و تکالیف رئیس جمهور در محدوده اسلام و قانون اساسی است که توسط ولایت فقیه مشروعیت آن تامین می‌شود.»

به نوشته این روزنامه، «رئیس جمهور علاوه برتعهدات خود که بخشی از آن در سوگند ریاست جمهوری دیده می‌شود مقید به رعایت احکام الهی و اوامر و نواهی ولایت فقیه و قانون اساسی است. به همین دلیل در ایران هیچ وقت دیکتاتوری ظهور نخواهد کرد.»

رسالت در ادامه افزوده است: «کسی که اعتقاد به مبانی امام داشته باشد، راه نافرمانی و دیکتاتوری را نمی‌پیماید. متاسفانه کسانی که مدعی پیروی از امام هستند، گاهی در بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های خود بی‌حیایی می‌کنند و مشروعیت نظام را مستند به رای مردم می‌دانند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «نامداران به صف!»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «مرگ آنفلوآنزا در گرمای تابستان!»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «گیتس؛ فروشنده دوره‌گرد اسلحه!»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری «منشور میرحسین موسوی و لزوم توجه به جنبش شبکه‌ای»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «۴۸ شرط اجرای عدالت درباره متهمان»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «و این روزگار عجیب ما!‌‌»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بازگشت طالبان با چراغ سبز اشغالگران»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)