تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مستندی درباره مجسمه‌های زنده در لندن

مایک فیگیس کارگردان خلاق انگلیسی و سازنده فیلم‌های مطرحی چون «تایم کد»، «هتل» و «ترک لاس وگاس» به سفارش شبکه ماهواره‌ای «اسکای آرتز» ساختن فیلم مستندی را درباره کار هنری منحصر به فرد آنتونی گورملی (Antony Gormley) مجسمه‌ساز بریتانیایی در لندن شروع کرده است.

این فیلم که «یکی و دیگری» نام دارد، مستندی آزاد در باره پروژه هنری گورملی در میدان مشهور ترافالگار شهر لندن است.


مایک فیگیس

آنتونی گورملی مجسمه‌ساز معاصر انگلیسی که پیکره‌های فلزی‌اش در مکان‌های مرتفع در سطح شهرهای مختلف بریتانیا نصب شده، پروژه‌ای را با عنوان «یکی و دیگری» شروع کرده که در آن ۲۴۰۰ نفر از مردم عادی هر کدام به مدت یک ساعت بر روی سکوی سنگی مشهور «فورث پلینث»( Fourth Plinth) در میدان ترافالگار قرار می‌گیرند و خود را به نمایش می‌گذارند.

«فورث پلینث» نام پاسنگی است که در سال ۱۸۴۱ به دستور سرچارلز بری ساخته شد و قرار بود مجسمه ویلیام چهارم پادشاه انگلستان بر روی آن نصب شود که به دلیل نداشتن بودجه کافی منتفی شد و از آن هنگام تا کنون خالی مانده و مقامات بریتانیا نتوانستند در مورد اینکه کدام چهره سیاسی یا نظامی بر روی آن قرار گیرد، به توافق برسند.

پروژه هنری گورملی که از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ششم جولای آغاز شده، به مدت ۱۰۰ روز تا ۱۴ اکتبر ۲۰۰۹ ادامه خواهد داشت.


در این مدت، افراد داوطلب با جرثقیل بر روی سکو قرار گرفته و ژست‌های مختلف می‌گیرند و کاری را که دوست دارند به مدت یک ساعت به نمایش می‌گذارند. آنها می‌توانند با پلاکاردها و نشانه‌های سیاسی و اجتماعی روز در این پروژه شرکت کنند. این کار ۲۴ ساعته و بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

امروز چهارشنبه، مردی که خود را به شکل کاسه توالت درآورده بود با پلاکاردی در دست بر روی سکو رفت و از سران دولت‌های بزرگ جهان در کنفرانس جی۸ خواست که درباره بهداشت جهانی تصمیم بگیرند.

مایک فیگیس در گفتگو با گاردین گفته است که شبکه اسکای آرتز دست او را در ساختن این فیلم مستند درباره پروژه هنری گورملی باز گذاشته و او هنوز نمی‌داند که این فیلم در نهایت چه شکلی خواهد داشت.


وی گفت: «کار من مشاهده این پروژه هنری و دنبال کردن آن از نزدیک است و اینکه چگونه پیش می‌رود. آنچه که مسلم است این است که در حال حاضر به یک فیلم مستند متعارف فکر نمی‌کنم.»

فیگیس همچنین اضافه کرد: «ویژگی جذاب این پروژه این است که در طی زمانی طولانی پیش می‌رود و در این فاصله، اتفاق‌های زیادی خواهد افتاد. ویژگی این نوع کار این است که تو نمی‌توانی پیش‌بینی کنی، چه اتفاقی خواهد افتاد.»

فیگیس همچنین وب‌سایتی را برای این پروژه مستند با عنوان «پروژه یکی و دیگری گروملی» طراحی کرده که تا ۱۴ اکتبر فعال خواهد بود و مخاطبان را در جریان نحوه پیشرفت پروژه قرار خواهد داد.


زمان این فیلم مستند ۹۰ دقیقه خواهد بود و در راستای طرح جدید شبکه ماهواره‌ای «اسکای آرت» برای نمایش کارهای هنری تولید می‌شود.

جان کیسی مدیر شبکه اسکای آرتز در باره این فیلم مستند می‌گوید: «این یک پیروزی واقعی برای ماست که مایک فیگیس را که کارگردان فوق‌العاده‌ای است برای این کار در اختیار داریم. به اعتقاد ما این فیلم، یک فیلم مستند منحصر به فرد خواهد بود. شما نمی‌توانید برای کارگردانی چون مایک فیگیس محدودیت قائل شوید و این فیلم برداشت یک هنرمند از کار هنرمند دیگر خواهد بود.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)