تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست ۱۰ برنده صلح نوبل از کی‌مون

تعدادی از برندگان جایزه صلح نوبل در نامه‌ای به بان‌ کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، از وی خواستند که نماینده‌ای برای بررسی اوضاع ایران به تهران بفرستد.

در این نامه که از سوی ۱۰ تن از برندگان جایزه صلح نوبل امضاء شده، از وضعیت «مغشوش و خشونت‌آمیز» ایران پس از برگزاری انتخابات، اظهار «نگرانی عمیق» شده است.

آنها در نامه خود، خشونت‌ها و سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران را به دست نیرو‌های امنیتی محکوم کرده‌اند.

برندگان جایزه صلح نوبل همچنین، افزایش محدودیت‌ها در آزادی‌ها و بازداشت فعالان مدنی در ایران را محکوم کرده‌ و خواستار آزادی تمام بازداشت شدگان وقایع اخیر شده‌اند.

در ایران یک روز پس از برگزاری انتخابات (۲۳ خرداد) اعتراض‌ها به نتایج آن آغاز شد که با دخالت نیرو‌های امنیتی به خشونت کشیده شد.

در این نامه آمده است: «شبه‌نظامیان دولتی تا آنجا پیش رفتند که به فعالان دانشجو در خوابگاه‌ها حمله‌ور شدند و حداقل پنج دانشجو را در تهران کشتند و بیش از ۳۰۰ نفر را زخمی کرده‌اند»

در جریان این ناآرامی‌ها که مقام‌های ایران آن را به کشور‌های بیگانه منتسب می‌کنند، ۲۰ تن جان خود را از دست دادند و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند.

مقام‌های ایران در جریان این اعتراض‌ها بسیاری از سایت‌های خبری را فیلتر کردند و امکان دسترسی آزاد به اطلاعات را به حداقل رساندند.

برندگان صلح نوبل در نامه خود از آقای کی‌مون خواسته‌اند که با اعزام فوری یک نماینده به تهران، جمهوری اسلامی را از «نقض شدید حقوق بشر» منع کند و خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی شود.

این نامه با اشاره به وقایع رخ داده پس از انتخابات در ایران یادآور شده که دولت ایران، مقابل اعتراض‌های مردمی نسبت به نتایج انتخابات از «خشونت مفرط» استفاده کرده و صد‌ها تن را دستگیر و روانه زندان کرده است.

در این نامه آمده است: «شبه‌نظامیان دولتی تا آنجا پیش رفتند که به فعالان دانشجو در خوابگاه‌ها حمله‌ور شدند و حداقل پنج دانشجو را در تهران کشتند و بیش از ۳۰۰ نفر را زخمی کرده‌اند.»

در این نامه که از سوی ۱۰ تن از برندگان جایزه صلح نوبل امضاء شده، از وضعیت «مغشوش و خشونت‌آمیز» ایران پس از برگزاری انتخابات، اظهار «نگرانی عمیق» شده است

برندگان جایزه صلح نوبل در بخش دیگری از نامه خود از آقای کی‌مون خواسته‌اند که با استفاده از مقام خود، خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی، توقف سرکوب معترضان و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های مدنی ایران شود.

امنیت جانی شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل از دیگر نگرانی‌هایی است که در این نامه به آن اشاره شده است.

این افراد به نامه‌ای که از سوی خبرگزاری فارس و برخی رسانه‌های نزدیک به دولت منتشر شده، اشاره کرده‌اند که در آن «اتهام‌های کاذبی» علیه خانم عبادی مطرح شده است.

در این نامه که از سوی برخی «نمایندگان مجلس و جانبازان جنگ» تهیه شده، از مقام‌های قضایی ایران درخواست شده است که شیرین عبادی را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

کیم دایه جونگ، رئیس جمهوری پیشین کره جنوبی، سراسقف دزموند توتو، فعال سرشناس مبارزه با نژادپرستی در آفریقای جنوبی و الی ویزل، فعال سیاسی از امضا کنندگان این نامه هستند.

مایرد مگوایر، برنده جایزه صلح نوبل که در جریان جنگ غزه فعالیت‌های مستمری داشت و بتی ویلیامز، ریگوبرتا منچو توم، لرد دیوید تریمبل و آدولفو پرز اسکویول، از دیگر امضا کنندگان این نامه به شمار می‌روند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر قرار است به فارسی اظهار نظر کنیم پس چرا باید " کامنت " بگذاریم. لطفا تا می توانید از کلمه های فارسی استفاده کنید.

-- بدون نام ، Jul 8, 2009

جنایتکاران تا کی دست از سر این ملت مظلوم برنمیداریدفضای این مملکت را خراب کرده اید

-- بدون نام ، Jul 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)