تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
دیدبان حقوق بشر:

«جان حجاریان در خطر است»

سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه خواستار آزادی فوری سعید حجاریان، زندانی اصلاح‌طلب ایرانی شد.

این سازمان گزارش داد که بازجویی‌های خشن و مراقبت‌های پزشکی ناکافی، زندگی سعید حجاریان را تهدید می‌کند. سازمان دیدبان حقوق بشر دیروز از دولت ایران خواست تا «سعید حجاریان را که بر اثر ترور نافرجام سال ۲۰۰۰ به سختی ناتوان شده‌است، برای مراقبت‌های تخصصی که به آن نیازمند است به یک کلینیک پزشکی مناسب انتقال دهند یا برای مراقبت‌های ویژه توسط خانواده اش وی را آزاد کنند.»

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیدبان حقوق بشر در این زمینه گفت: «اینکه مقامات ایرانی مردی که به اندازه سعید حجاریان بیمار است را زندان کنند به اندازه کافی بد است اما موقعیت زندان، رفتار ناگوار و فشار زیاد برای گرفتن اعترافات دروغین زندگی او را با خطر جدی مواجه کرده‌است.»

حجاریان ۵۵ ساله بدون هیچ اتهامی در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۹ به همراه جمعی از سیاستمداران برجسته اصلاح‌طلب، روزنامه‌نگاران، رهبران دانشجویی و افراد دیگری بازداشت شد.

او به مراقبت‌های داپم پزشکی نیازمند است و همسرش که خود پزشک است بعد از ملاقات وی گفت که وضعیت سلامتی او به صورت جدی درحال وخیم تر شدن است.

مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر امروز در ادامه سخنان خود گفت: «در دهه نود، حجاریان نقش حساسی را در جریان افشای نقش مقامات مسئول در جریان قتل‌های موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای ایفا کرد. این حقیقت که دو تن از چهره‌های اصلی که توسط روزنامه او به این قتل‌ها متصل شدند هم اکنون در مناصب عالی هستند نگرانی‌های جدی را در خصوص امنیت وی در بازداشت ایجاد کرده‌است.»

یکی از پزشکان سعید حجاریان: بار دیگر تأکید می‌کنم جان بیمار من در خطر است.

ویتسون در همین زمینه گفت: دولت ایران از وضعیت پزشکی و ناتوانی او برای افزایش فشار و بازجویی‌های آزاردهنده و توهین‌آمیز استفاده می‌کند تا بدین وسیله از او اعترافات اجباری اخذ شود. این یکی از موارد جدی نقض حقوق بشر است و آن‌ها لازم است که این اطمینان خاطر را فراهم کنند که وی هرچه سریعتر به مراقبت‌های لازم پزشکی دسترسی داشته باشند. امر مهمی که با خارج کردن وی از اوین امکان‌پذیر است.»

دکتر تقی اسدی یکی از اعضاء تیم پزشکی‌ای که پس از ترور سعید حجاریان، وی را درمان کرده نیز در نامه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرده‌است:
«در نتیجه آ» سوء قصد ایشان دچار آسیب بخشهائی از مغز، و نخاع و هم چنین عروق مغز شدند. حاصل این آسیبها اختلال تکلمی، راه رفتن، و درد میباشد. با درمانهای داروئی متعدد، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی ایشان را تا حدی تحت کنترل در آوردیم. درمان‌های ایشان دائمی، و بدون وقفه بوده و همچنان در حال انجام است. هرگونه وقفه در هر یک از این جنبه‌ها میتواند موجب آسیب بلافاصله و یا غیز قابل برگشتی برای ایشان بشود.»

وی در ادامه افزود: «بار دیگر تأکید می‌کنم جان بیمار من در خطر است. خواهشمند است به اخطار پزشکی اینجانب توجه فرمائید.»

سعید حجاریان که در دهه هشتاد میلادی خود یکی از مقامات امنیتی به شمار می‌رفت، در دهه نود تبدیل به یکی از چهره‌های پیشرو جنبش اصلاحات شد.

در تاریخ دوازدهم مارس سال ۲۰۰۰، یک موتورسوار مسلح در جلوی ساختمان شورای شهرت هران در خیابان بهشت حجاریان را هدف گلوله قرار داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

khailiha tavassote hajarian shekanjeh shodand. haghighat ra bayad goft...

-- بدون نام ، Jul 2, 2009

بادرود برآزاد اندیشان
موضوع خیانت درآرای مردو ضرب وشتم آنان بدلیل اعتراض به این خیانت یاداور این حکایت است که روزی درجمع چند نفره ای یکی ازافراد صدائی ازخود درمی دهد وتوجه همگان به سمت اوجلب می شود طرف برای تبرئه کردن خود کناردستی اش را به باد کتک می گیرد، بعد از ضرب وشتم مضروب نگاهی به ضارب کرده ومی گوید پیش هیچکس روسفید نباشم پیش تویکی روسفیدم. حالا هم مردم پیش ولایت وقیه روسفید اند.واین جای بسی خوشحالی است

-- علی ، Jul 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)