تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«ایران دچار شکاف در مشروعیت شده است»

هیلاری کلینتون وزیرخارجه ایالات متحده می‌گوید جمهوری اسلامی پس از انتخابات دچار شکاف در مشروعیت شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون در یک نشست خبری در واشینگتن در عین حال تاکید کرد که بحران سیاسی اخیر در ایران مسئله‌ای داخلی است که مردم این کشور باید خود آن را حل کنند.

با این حال وی افزود که شکاف بزرگی در مشروعیت نظام جمهوری اسلامی نزد مردم ایران به وجود آمده است که نمی‌تواند با بازنگری تعدادی از صندوق‌های رای، رفع شود.

وی ایجاد این بحران مشروعیت برای حکومت ایران را موجب ایجاد چالشی بزرگ برای آمریکا و سایر کشورهایی که قصد برقراری رابطه با ایران دارند، اعلام کرد.

هیلاری کلینتون همچنین شیوه برخورد ایران با کارمندان سفارت بریتانیا در تهران و بازداشت تعددادی از آنها را محکوم کرد.

هیلاری کلینتون می‌گوید که شکاف بزرگی در مشروعیت نظام جمهوری اسلامی نزد مردم ایران به وجود آمده است که نمی‌تواند با بازنگری تعدادی از صندوق‌های رای، رفع شود

وی اعلام کرد که آمریکا همراه با اعضای اتحادیه اروپا به همکاری با بریتانیا تا زمان آزادی همه کارمندان محلی سفارتخانه‌اش در تهران ادامه خواهد داد.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، دلیل دستگیری هشت تن از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا در تهران را «نقش‌آفرینی در اغتشاشات اخیر» عنوان کرد؛ اتهامی که از سوی مقام‌های بریتانیا رد شده است.

وزیرخارجه آمریکا با بیان این که واشینگتن «به دقت» حوادث ایران را زیرنظر دارد، افزود که مردم ایران باید بتوانند از راه‌های مسالمت‌آمیز به بیان اعتراضات خود بپردازند.

وی در پاسخ به خبرنگاری در خصوص سرنوشت مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی نیز اظهار داشت که حوادث اخیر، آمریکا را وادار می‌کند با احتیاط بیشتری به ایران نزدیک شود.

مقام‌های آمریکایی پس از ناآرامی‌های اخیر در ایران که در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این کشور رخ داد، بارها به ادامه تمایل واشینگتن برای گفتگوی مستقیم با ایران تاکید کرده‌اند. این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، واشینگتن را به حمایت از «اغتشاشگران و دخالت در امورد داخلی ایران» متهم کرده‌اند .

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مثل همیشه دشمن خیالی باعث این حوادث شده .لابد این سایه هایی که مردن را باتوم میزدند ، آدم نبودند ، روح بودند!!!
سلام بر " دایی جان ناپلئون"

-- ناقوس مرگ آور ، Jun 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)