تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست سفر نماینده سازمان ملل به ایران

فدراسیون جهانی حقوق بشر از سازمان ملل خواست که به منظور بررسی خشونت‌ها در ایران، نماینده‌ای به تهران اعزام کند.

این فدارسیون جهانی در اطلاعیه‌ای که روز گذشته منتشر کرده، با ابراز نگرانی از تدوام خشونت‌های دولتی علیه معترضان به نتایج انتخابات ایران خواستار مشخص شدن «مسئولان مرگ و زخمی شدن مردم در تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز» شده است.

در جریان ناآرامی‌های دو هفته گذشته ایران، براساس اعلام مراجع رسمی ۱۷ تن جان خود را از دست داده‌اند.

فدارسیون جهانی حقوق بشر به نقل از مقام‌های جمهوری اسلامی هشت تن از این کشته شدگان را «نیروهای بسیجی» معرفی کرده است.

این فدارسیون در عین حال از اینکه مقام‌های ایران «اطلاعات صحیحی در مورد مسئولیت خود در قبال خشونت‌های شدیدی که علیه مردم روا داشته‌اند»، ارائه نمی‌کنند، به شدت انتقاد کرده است.

فدارسیون جهانی حقوق بشر، با ابراز نگرانی از تدوام خشونت‌های دولتی علیه معترضان، خواستار مشخص شدن «مسئولان مرگ و زخمی شدن مردم در تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز» شد

متن کامل اطلاعیه

در اطلاعیه فدارسیون مذکور همچنین آمده است که پنج کارشناس مستقل سازمان ملل مراتب نگرانی شدید خود را نسبت به استفاده بیش از حد از خشونت توسط نیروهای انتظامی، بازداشت‌های خودسرانه و اعدام‌هایی که طی هفته‌های اخیر در ایران انجام شده، اعلام داشته‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم نسبت به «بازداشت‌های خودسرانه و استفاده بیش از حد از خشونت توسط نیروهای انتظامی و شبه نظامیان نیمه رسمی» اعلام نگرانی کرده و از دولت جمهوری اسلامی خواسته است که به تعهدات خود در زمینه قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشد.

خشونت‌های انتخاباتی در ایران که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از معترضان شده، با واکنش‌های بین‌المللی فراوانی مواجه شده است.

نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشری، مدنی و سیاسی طی دو هفته گذشته بارها نگرانی خود از برخورد‌های خشونت‌بار دولتی علیه معترضان را محکوم کرده و خواستار توقف انها شده‌اند.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که این خشونت‌ها در خصوص کسانی اعمال شده است که قصد «تخریب» اموال عمومی و ایجاد «نا امنی و اغتشاش» داشته‌اند.

در ایران صد‌ها تن از شخصیت‌های سیاسی، مدنی و رسانه‌ای تاکنون دستگیر شده و زندانی شده‌اند. از سرنوشت بسیاری از این بازداشت‌شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دادن اعلامیه خوب است
ولی بدانید که رقم کشته شدگان مردمی شاید بیش از 500 نفر در حالت خوش بینانه می باشد
امروز در میدان تره بار یک مادری صحبت می کرد و می گفت بچه یکی از فامیل هایشان را از بالا به درون یک زیرزمین انداخته اند که از بالا بر سر و روی زندانیان فاضل آب توالت خالی می کردند و بعد هم با آب داغ شستنشان
می گفت از دیروز که ولش کردند در حالت روحی بسیار بدی است و فقط می گوید می خواهم از این مملکت بروم.
چیزی که حکومت دنبالش است و حاضر است تمام مردم ایران را بیرون کند یا بکشد.

تازه بخش اعظم دستگیر شدگان زن و دختر هستند که خدا می داند چه بر سر اینها می آورند که شاید آرزو کنند که بجای ندا بودند و می مردند.

باید مقامات اروپایی و آمریکایی مسئول حقوق بشر تحت فشار قرار گیرند تا کاری بکنند و گرنه دوباره با شروع قراردادهای نفتی و خرید سلاح
همان آش است و همان کاسه
sorry Bob icant send my email

-- بدون نام ، Jun 29, 2009

keshvarhaye jahan bayad rasman "ewntekhab" modadad e ahmadi nejad ra be onvan e rais e jomhor Alanan be rasmait neshenansd va hatta az agaye mousavi be onvan e titr e president yad konand.

-- Arash ، Jun 29, 2009

بیش از ٣٠ سال است که می بینیم سرکوب وکشتار توسط سران رژیم ایران را دورادور محکوم میکنند. این کل کار ارگانهای بین المللی( که تنها نقش مترسک را دارند و بس) است. نتیجه ااینکه رژیم ایران با جسارت و حشیگری بیشتری را اعمال میکند.

-- parastoo ، Jun 30, 2009

برن گم شن همه اشون که توی این سی سال مردم مارو گذاشتن سرکار و مایه امید واهی ای براشون درست کردن.

-- چای قند پهلو ، Jun 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)