تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بیانیه مستندسازان برای آزادی دو سینماگر

انجمن مستندسازان سینمای ایران طی بیانیه‌ای خواستار آزادی دو سینماگر دربند در ایران شد.


در پی دستگیری «مازیار بهاری» و «حسین دلیر»، دو تن از اعضای انجمن مستندسازان سینمای ایران و همچنین ضرب‌ و شتم و ضبط دوربین و فیلم برخی دیگر از اعضای این انجمن در جریان رویدادهای اخیر، انجمن مستندسازان سینمای ایران اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده‌است:

«جامعه ایران حق دارد از مستندسازان بخواهد و مستندسازان وظیفه دارند که در آثارشان تصویر واقعی رویدادهای اجتماع را ثبت کنند و به نمایش بگذارند. این مهم همان چیزی است که مستندسازان کوشیده‌اند از آغاز ورود سینما به ایران و به خصوص در سی سال اخیر؛ در دوران انقلاب، جنگ و شرایط پس از آن انجام دهند.»

بنابراین مستندسازان بنا به وظیفه و رسالت حرفه‌ای‌شان، حق حضور و ثبت وقایع اجتماعی را دارند. این حق شناخته‌شدهٔ مستندسازان در جهان است.»


مازیار بهاری (راست) و حسین دلیر (چپ)

انجمن مستندسازان ایران در پایان این اطلاعیه خواستار آزادی هرچه سریع‌تر همکاران سینماگر خود شده‌است.

حسین دلیر، مستندساز و کارگردان سینما از روز شنبه ۳۰ خردادماه با دوربین عکاسی‌اش از منزل خود خارج شد و تا مدت زیادی هیچ خبری از او در دست نبود. حسین دلیر دانش‌آموخته کارشناسی سینما از دانشگاه ایالتی نیویورک است که در سال ۱۳۵۶ به دنبال اتمام تحصیلات در خارج به ایران بازگشت و شروع به فیلمسازی کرد. ساخت دو فیلم سینمایی «گردو» (سال ۱۳۶۵) و «سایه خیال» (۱۳۶۹) در کارنامه او دیده می‌شود. حسین دلیر با فیلم «سایه خیال» توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از جشنواره فجر در سال ۱۳۶۹ دریافت کند. او در سال‌های اخیر به کار مستندسازی مشغول بوده‌است.

مازیار بهاری نیز مستندساز ایرانی-کانادایی است که در روزهای اخیر به عنوان خبرنگار نشریه نیوزویک در تهران فعالیت می‌کرده و از سوی مقامات امنیتی ایران بازداشت شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)