تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گروه ۸: خشونت‌های ایران فوراً پایان یابد

گروه هشت، متشکل از هشت قدرت جهانی، امروز جمعه، از حکومت ایران خواست تا خشونت‌های دوره پس از انتخابات را فوراً متوقف کند و این بحران را «به زودی» خاتمه دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه این کشورها که در شهر تریــِسته ایتالیا گرد آمده بودند هم‌چنین در بیانیه‌ای «هم‌بستگی خود با قربانیان ایران» را اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر بنا بر این گزارش، کشورهای گروه هشت، در این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران را محکوم نکرده‌اند و مشروعیت نتایج انتخابات ماه خرداد ایران را نیز زیر سؤال نبرده‌اند.

روسیه که یکی از کشورهای عضو این گروه است در مورد منزوی کردن ایران به دیگر اعضاء این گروه هشدار داده‌است. با گفته روسیه، «محکومیت شدیدالحن تهران، ‌می‌تواند همکاری در زمینه حل مسئله برنامه هسته‌ای با ایران را به خطر بیندازد.»

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، پس از صدور این بیانیه در یک نشست رسانه‌ای گفت: «ما هم‌بستگی خود را با قربانیان ایران اعلام می‌کنیم.» ولی افزود: «درب‌های گفت‌وگو با ایران باید باز بماند.»

وزیر خارجه ایتالیا: «درب‌های گفت‌وگو با ایران باید باز بماند.»

وزیران خارجه بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده در این بیانیه نسبت به خشونت دولتی علیه معترضان ایرانی ابراز نگرانی کرده‌اند.

این کشورها در بیانیه خود آورده‌اند «این بحران باید به زودی از راه گفت‌وگوی دموکراتیک و طرق صلح‌آمیز خاتمه یابد.»

از سوی دیگر وزیر خارجه ایتالیا بر این نکته پافشاری کرد که گروه هشت نمی‌خواهد «به مسائل انتخاباتی ایران وارد شده و در امور داخلی ایران دخالت کند.»

منوچهر متکی، ‌وزیر خارجه ایران نیز قرار بود در این نشست گروههشت شرکت کند و در مورد مسائل افغانستان با قدرت‌های جهان تبادل نظر کند.
انتشار خبر عدم استقابل وزیر خارجه ایتالیا از حضور منوچهر متکی در نشست تریسته،‌ باعث شد تا وی از حضور در این اجلاس منصرف شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام !
کشورهای هشتگانه مذکور اول از همه فکر منافع اقتصادی خودشونو در نظر دارن.
هیچوقت بخاطر ملت ایران یا هر ملت دیگری منافع خودشون بخطر نمیندازن.
موسی

-- بدون نام ، Jun 26, 2009

نه خیر آقای موسی. اینها انسان تر از آن هستند که شما فکر می کنید.

-- N ، Jun 27, 2009

salam man az konsulgari hastam va pedaram dar shomareshe ara hozur dashte aghaye musavi ba 85 %ara barande shod va ma ba tamamie keshvar haye atraf ke ertebat bar gharar kardim hamin rabete bargharar bud ama be ma bad az inke tamas gereftim ta ray ha ro begim goftan araro ru site nazarin ama khoshbakhtane ma ghabl az inke be una begim ru site gozashtim man ba inke az sefaratam ama khosh halam ke in hamle be sefarate estekholm anjam shod va agar iran budam pa be paye mardom rah peymayi mi kardam

-- maryam ، Jun 27, 2009

بله من با نظر آقای موسی موافقم وامری کاملا طبیعیست اما دنیا بجز چند کشور بسیار سنتی دیکتاتوری از جمله ایران . در ک کرده که منافع کشورهایشان در گرو منافع یکدیگر است.

-- سپهر ، Jun 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)