تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران و غرب

جدال با جهل

«جدال با جهل» عنوان گفت‌وگو با بهرام بیضایی نویسنده و کارگردان برجسته تئاتر و سینماست که به وسیله نوشابه امیری منتقد سینما و به مناسبت بزرگداشت این هنرمند تئاتر، سینما و ادبیات در کاشان انجام شد و به تازگی از سوی نشر ثالث در تهران منتشر شده‌است.

در این گفتگو زندگی و آثار بیضایی از دوران کودکی‌‌اش تا امروز مرور شده‌است.

بهرام بیضایی در پنجم دی ماه سال ۱۳۱۷ در تهران به‌دنیا آمد. وی نخستین نمایش‌نامه‌های خود یعنی «آرش» و «آژدهاک» را در سال‌های آخر دبیرستان به نگارش درآورد.

بیضایی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ادبیات، ناتمام رها کرد و با نگارش طرح فیلم کوتاه «خوابگرد» و فیلمبرداری یک فیلم هشت میلی‌متری سیاه و سفید در سال ۱۳۴۱، وارد کار سینما شد.


بهرام بیضایی

بیضایی نمایش‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌های زیادی نوشت که به دلایل مالی و سانسور هرگز امکان اجرا پیدا نکرد.

نمایش‌نامه‌های «چهار صندوق»، «سلطان مار»، «راه طوفانی فرمان پسر فرمان از میان تاریکی»، «جنگ‌نامهٔ غلامان»، «مرگ‌ یزدگرد»، «خاطرات هنرپیشهٔ نقش دوم»، «فتح‌نامهٔ کلات»، «افرا»، «هشتمین سفر سندباد» و «شب هزارویکم» از جمله مهم ترین نمایشنامه‌های بیضایی است. از بیضایی همچنین فیلمنامه‌های «روز واقعه»، «لیلا دختر ادریس»، «آینه‌های روبرو»، «عیارنامه»، «طومار شیخ شرزین»، «گیلگمش»، «چه کسی رئیس را کشت» و «آوازهای ننه آرسو» در سال‌های قبل و بعد از انقلاب منتشر شده‌اند.

گزیده اشعار تی اس الیوت
تامس استرنز الیوت معروف به تی اس الیوت از مهم ترین شاعران، نمایش‌نامه‌نویسان و مقاله‌نویسان قرن بیستم است که تاثیر قابل توجهی بر ادبیات مدرن قرن بیستم گذاشته‌است.

گزیده اشعار تی اس الیوت که به انتخاب خود شاعر تنظیم شده، شامل اشعاری از مهم ترین مجموعه‌های شعری مشهور او مثل «سرزمین هرز» و «آواز عاشقانه جی آلفرد پروفراک» و «مردان پوک» است که انتشارات فیبر اند فیبر آن را با قیمت ۸ پوند در بریتانیا منتشر کرده‌است.


الیوت در آمریکا به دنیا آمد اما در سن ۳۹ سالگی به انگلستان مهاجرت کرد و در آنجا اقامت گزید. وی در باره ملیت خود و تاثیر آن بر اشعارش گفته‌است:

«آثار من اینگونه نبود اگر من در انگلستان متولد می‌شدم و این گونه نبود اگر در آمریکا باقی می‌ماندم. کارهای من ترکیبی از این دو سرزمین است اما با این حال از نظر عاطفی بیشتر آمریکایی است.»

الیوت در سال ۱۹۴۸ جایزه نوبل ادبیات را به خاطر مجموعه آثارش دریافت کرد. وی در سال ۱۹۶۵ درگذشت.

«قتل در کتیدرال» و «کوکتیل پارتی» از مهم ترین نمایشنامه‌های الیوت است.

انتشارات فیبر، همچنین گزیده‌ای از اشعار شاعران بزرگ قرن بیستم از جمله سیلویا پلات، تد هیوز و ویلیام باتلر ییتز را قبلا منتشر کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)