تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

طرح کمک اینترنتی آمریکا به معترضان ایران

سه سناتور آمریکایی روز پنج‌شنبه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را «دستکاری شده» نامیدند و قول دادند تا برای مهار سانسور اینترنتی دولت ایران به معترضان کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه سناتور آمریکایی از جمله جان مک‌کین، رقیب باراک اوباما در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری ایالات متحده، در حال تدوین طرحی در این رابطه هستند.
سناتور جمهوریخواه، لینزی گراهام و سناتور دموکرات مستقل جوزف لیبرمن دو سناتور دیگر تدوین‌کننده این طرح هستند.

این طرح قرار است قطع شبکه تلفن همراه در ایران توسط دولت را مشکل‌تر کند و دسترسی ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی اینترنتی هم‌چون فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب را تسهیل ببخشد.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هم‌چنین در چارچوب این طرح از «تقویت رادیو فردا (بخشی از رادیو اروپای آزاد) و هم‌چنین بخش فارسی صدای آمریکا برای مقابله بهتر با پارازیت‌های دولتی ایران» خبر داد.

تقویت قدرت پخش رادیو فردا و بخش فارسی صدای آمریکا جزئی از این طرح اعلام شده‌است

حان مک‌کین افزود: «ما طرف هیچ یک از دو نامزد ریاست‌جمهوری در ایران را نمی‌گیریم. ما طرف مردم ایران را می‌گیریم تا به حقوق بشر دست پیدا کنند، تا به آزادی دست پیدا کنند. از نظر ما حقوق بشر و آزادی جهان‌شمول هستند.»

جوزف لیبرمن نیز اظهار داشت: «ما می‌خواهیم که مردم ایران یک قدم جلوتر از رژیم ایران بمانند، به اطلاعات دسترسی داشته باشند و آزادی بیان و آزادی تجمع را به طور امن در اینترنت عملی کنند.»

سناتور مک‌کین هم‌چنین قول داد تا اتهاماتی را که به برخی شرکت‌ها در مورد فروش فناوری و ابزار به ایران برای شنود و نظارت بر شبکه تلفن همراه زده‌می‌شود بررسی کند.

شرکت مخابراتی نوکیا-زیمنس پیش از این تأئید کرده‌است که تجهیزات شنود مکالمات تلفن همراه به دولت ایران فروخته‌است و این کار خود را قانونی می‌داند.

طرح سه سناتور آمریکایی قرار است در طی تعطیلی‌های چهارم ژوئیه (روز استقلال ایالات متحده) نوشته شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Shut up garbage war criminals.

-- بدون نام ، Jun 26, 2009

فریاد مظلومان را در تمام جهان پخش کنید

-- بهاره ، Jun 26, 2009

har kary baraye behboede etela,ate metalat az har samti setayesh mishavad

-- yek engelabi sale 57 ، Jun 26, 2009

تهران بصورت یک پادگان نظامی در امده است و این بعبارت دقیقتر یک کودتای تمام عیار است.در حوالی شهر زیبا دیروز و دیشب ماشین های گارد مخصوص شهربانی و بسیج مرتب در حال نمایش قدرت بودنند و در بعضی جاها صدای تیراندازی بگوش میرسید.ولی افسوس...

-- zain ، Jun 26, 2009

if nokia dont stop , all the persian peopel change the mobail and nobady buy the nokia mobail

-- mansour italy ، Jun 26, 2009

از این طرح بسیار خشنود شدیم امیدواریم که این کار را هر چه سریعتر انجام دهند. البته اگر این حکومت زور و غصبی هر کاری بکنند که مردم را از اطلاعات دور نگه دارند نمی توانند چون با عصر اینترنت و اطلاعات نمی شود جنگید و چماق به دست بود و با فیلتر شکن های بسیار خوب هم امکان دسترسی هست. اینها احمق هایی هستند که فکر می کنند اگر پارازیت بیندازند سایت فیلتر کنند و چرت و پرت های دروغشان را از تلویزیون به ما بگویند ما باور می کنیم و عقب نشینی می نماییم. زهی خیال باطل!

-- اکرم ، Jun 26, 2009

از اوباما بیشتر انتظار میرفت ولی خوبه جناب مک کین به دادمون رسیدن.

-- کامران ، Jun 26, 2009

MacCain, Lieberman, "Bomb, bom Iran"; does it ring any bell? Shame on you! We don't need you. Our struggle against dictatorship will continue without your help

-- بدون نام ، Jun 26, 2009

اگه تو سایت هر روز فیلتر شکن بدید خیلی خوب می شه و در ضمن یاهو مسنجر قطعه یه راه حل ارایه بدید

-- وحید ، Jun 26, 2009

این در واقع یک انقلاب اینترنتی هست . گذشت آن دورانی که دوربین های فیلمبرداری فقط در دست افراد خاص بود . امروز دوربینی به آن بزرگی در یک موبایل کوچک جاسازی میشود و ارتباطات اینترنتی، هر مستبد خونریزی را براحتی سرنگون میسازد . هر ایرانی یک خبرنگار و سفیر شده . نسل جدید را به هیچ روی نمیتوان فریفت . این یعنی پیروزی ملت و سقوط استبداد .

-- سلمان ، Jun 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)