تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تجمع و سرکوب معترضان در میدان هفت تیر

بنا بر گزارش‌های رسیده به زمانه، روز دوشنبه بسیاری از اتوموبیل‌های شخصی در ایران چراغ‌های خود را به نشانه همدردی با قربانیان سرکوب‌های چند روز اخیر روشن نگه داشتند.

بنا بر دیگر گزارش‌ها بیش از هزار نفر از معترضان و در حدود پانصد نیروی ضد شورش نیز روز دوشنبه در میدان هفت تیر تهران تجمع کردند.
این تجمع در پی قراری که معترضان به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته با یکدیگر گذاشتند برگزار شد.

به گفته شاعدان عینی تعدادی از معترضان شمع به دست در میدان ۷ تیر بر زمین نشسته و در سکوت تجمع کردند اما گارد ویژه با حمله به آنان در صدد متفرق کردن آنان بود. گزارش‌ها هم‌چنین حاکی از درگیری تجمع‌کنندگان میدان ۷ تیر با لباس‌شخصی‌ها و گارد ویژه بود.
نیروهای دولتی همانند روزهای پیش برای متفرق ساختن معترضان از گاز اشک‌آور و ضربات باتوم استفاده کردند.

خبرهای رسیده هم‌چنین از استقرار ۲۰۰ نیروی ضد شورش در پارک لاله تهران حکایت دارد.
بنا بر این خبرها، پارک لاله و هم‌چنین ورزشگاه شهید شیرودی روز دوشنبه به مقر ساماندهی نیروهای ضد شورش و لباس‌شخصی‌ها تبدیل شد.

دیگر گزارش‌ها حاکی از شلیک تیرهای هوایی و حضور بالگرد و افراد مسلح به منظور متفرق کردن جمعیت حاضر بود. افراد مسلح از تردد بسیاری از افراد در خیابان‌های این ناحیه جلوگیری می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هواداران میرحسین موسوی از مردم خواستند تا به نشانه همبستگی با قربانیان سرکوب‌های خیابانی اخیر، دوشنبه عصر با شمع‌های سیاه که روبان سبز دور آن بسته شده در خیابان‌ها حاضر شوند.

مهدی کروبی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که مراسم سوگواری جانباختگان روزهای گذشته، پنجشنبه‌شب چهارم تیرماه برگزار می‌شود

آن‌ها هم‌چنین از اتومبیل‌سواران خواستند که برای نشان دادن همدردی خود با خانواده کشته‌شدگان رویدادهای اخیر از ساعت پنچ عصر به مدت دو ساعت چراغ‌های جلوی اتومبیل‌هایشان را روشن کنند.

به گزارش سحام نیوز، مهدی کروبی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که مراسم سوگواری جانباختگان روزهای گذشته، پنجشنبه‌شب چهارم تیرماه برگزار می‌شود.

روزهای اخیر ایران شاهد دست کم ۸۰۰ مورد بازداشت و چندین مورد قتل توسط نیروهای دولتی بوده‌است.
شمار نامعلومی نیز در اثر ضرب و شتم‌های خیابانی روزهای اخیر مجروح هستند.

تلویزیون دولتی ایران از مردم معترض به عنوان تروریست یاد کرده‌است.

میرحسین موسوی، نامزد انتخابات دهم ریاست‌جمهوری از هواداران خود خواسته تا با خویشتنداری و پرهیز از خشونت به اعتراضات خود ادامه دهند.
وی تأکید کرده‌است که، «قانون اساسی جمهوری اسلامی اجازه تجمع مسالمت‌آمیز را به مردم ایران داده‌است.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
فراخوان کروبی برای مراسم سوگواری
هشدار سپاه پاسداران به معترضان

نظرهای خوانندگان

معلومه کی تروریسته!؟
آن ها که آزادی مردم را گرفته و مردم کشی راه انداخته اند.

-- مسعود از پارس ، Jun 22, 2009

حالا اینها اینطور می زنند و میبرند و می کشند، مدتی کسی از منزلش خارج نشود. نه سر کار، نه خرید، نه مدرسه. هیچ. نمی توانند کسی را بزنند یا بکشند که از منزلش خارج نمی شود. اگر همه اینکار را بکنند نتایجش را می توانید تجسم کنید...

-- بدون نام ، Jun 22, 2009

با سلام من به هموطنان خارج از کشور و خصوصا آنها که هنر مندند پیشنهاد می کنم که مجسمه ی کاریکاتوری خامنه ای و احمدی نژاد را درست کنند و در ملع عام آتش بزنند. همینک تظاهرات با شدت هر چه تمام تر ادامه دارد.

-- بدون نام ، Jun 22, 2009

با سلام
برگزاری نماز جمعه به امامت منتظری درمیدان ازادی

-- mohsen ، Jun 22, 2009

از این ... انتظار پیروی از قانون داری

-- اکبر ، Jun 22, 2009

زمان ان رسیده تا موج سبز را در میان دانشجویان جهان درمحور human right جهانی کنیم

-- mohsen ، Jun 22, 2009

man emruz khodam batum khordam mocham shekst sare hameye ina ro bayad borid chon harfe adamizad sareshun nemishe ya inke bahashun arabi harf zad ke man balad nistam

-- metal ، Jun 22, 2009

با سلام چون ممکن است این اطلاعیه را هک کنند لطفا آنرا در این جا بکنجانید:
متن کامل بیانیه میرحسین موسوی به این شرح است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر دلخراش شهادت گروهی دیگر از معترضان به وقوع تقلب گسترده در انتخابات اخیر، جامعه ما را در بهت و سوگ فروبرده است. تیراندازی به مردم ، پادگانی شدن فضای شهر، ارعاب، تحریک و قدرت نمایی همگی فرزندان نامشروع قانون گریزی شدیدی است که در معرض آن قرار داریم و عجبا که بانیان چنین شرایطی دیگران را به این خطا متهم می کنند. به کسانی که مردم را به خاطراظهار نظر قانون شکن نامیده اند خبر می دهم که بی قانونی بزرگ عدم اعتنا و نقض صریح اصل 27 قانون اساسی از سوی دولت در عدم صدور مجوز برای اجتماعات مسالمت آمیز است. آیا مردمی انقلابی که با مشابه همین اجتماعات ما و شما را از فراموشخانه های تاریخ ستم شاهی بیرون آوردند باید مورد ضرب و جرح قرار گیرند و تهدید به زورآزمایی شوند؟

اینجانب به عنوان یک هم سوگ همچنان مردم عزیز را به خویشتنداری دعوت می کنم. کشور متعلق به شماست. انقلاب و نظام میراث شماست. اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست. به احقاق حقوق خود امیدوار باشید و اجازه ندهید کسانی که برای ناامیدی و ارعاب شما می کوشند خشمتان را برانگیزند. در اعتراضات خود همچنان به پرهیز از خشونت پایبند بمانید و چون پدران و مادرانی دل شکسته با رفتارهای نامتعارف فرزندانتان در قوای امنیتی برخورد کنید. در عین حال از نیروهای نظامی و انتظامی انتظار دارم نگذارند خاطرات این ایام لطمه های جبران ناپذیر به روابط آنها و مردم بزند. این که نام و نشان شهیدان، مجروحان و بازداشت شدگان به خانواده آنها اطلاع داده نشود و آنان در سرگردانی قرار گیرند هیچ سودی در برقراری آرامش ندارد و تنها احساسات را جریحه دار می کند. همچنین است دستگیری های فله ای که تنها موجب هتک پرهیزها و برداشته شدن رعایت ها میان فرزندان نظامی و انتظامی ملت و بدنه جامعه می شود.

از خداوند متعال برای این شهیدان عزیز رحمت و علو درجات مسئلت می کنم و برای خانواده های داغدیده شان صبر و اجر آرزو دارم.

میرحسین موسوی

31 خرداد 1388"

-- بدون نام ، Jun 22, 2009

اذربایجان جانباز هیچ وقت یوخودان ایلماز (یعنی از خواب بیدار نمیشود ) ... من خودم ترکم اما شهر ما خیلی کوچکه نمی شه کاری کرد اما تبریزیها .....

-- amir ، Jun 22, 2009

این تظاهرات را باید انتفاضۀ ایران نامید. شاید آن موقع معترضین دیگر به اسم اخلال گر شناخته نشوند، چون پیروی از الگوی فلسظینیان میکنند که کاملاً از طرف مسئولین ما پذیرفته شده است و مورد تشویق نیز قزاز میگیرد!!!

-- بدون نام ، Jun 23, 2009

salam azizane ba shahamate iran. ba vojoode shoma iran hargez nakhahd mord va taslim in arabhay .... nemishavad

-- pishmargane azadi ، Jun 23, 2009

با قلبی پر از شوق نزدیک شدن ازادی را میبویم. دورد به همه ازادگان میهنم.

-- pishmargane azadi ، Jun 23, 2009

ژاپن به شدت نگران خونریزی در ایران است
هیروفومی ناکاسونه وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد که کشورش از کشته و زخمی شدن تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات خود در ایران بشدت نگران است .
وزیر امور خارجه ژاپن روز دوشنبه با انتشار یک بیانیه رسمی تاکید کرد که باید از به وجود آمدن وضعیتی که در آن مردم کشته و قربانی می شوند، پیشگیری گردد.
ناکاسونه گفت که کشور ژاپن خواهان این است که مسایل رخ داده در ایران از راه های صلح امیز حل و فصل شود .
وزیر امور خارجه ژاپن در این بیانیه افزود که کشورش با دقت این موضوع را دنبال می کند که ساختار حاکمیت درایران چگونه و با چه روشی مساله را چاره جویی می کند .
ناکاسونه تاکید کرد که موضوع مهم این است که در راستای حل این مساله، به آزادی بیان و عقیده احترام گذاشته شود .
وزیر امور خارجه ژاپن گفت: کشورش براین باور است که درگیری های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران باید با خرد و تلاش دو طرفه دولت و مردم این کشور حل شود

-- ARASH Foruhar ، Jun 23, 2009

... ببینی سید، که ملتی را داغدار کردی تا پسرت را به خلافت نشانی.

(ببینم یعنی زمانه اینقدر بی معرفت است که نظر مختصر زا هم درج نکرده از دیروز؟ توهین است؟ تندروی؟ یا . . .)

-- بدون نام ، Jun 23, 2009

عزیزان نیایند بیرون تا کتک مفت نخورند.

-- عزیز بابا اصغر باغ آبادی ، Jun 23, 2009

دريغ است ايران كه ويران شود
كنام پلنگان وشيران شود

دلم خيلي براي خاكم ميسوزه هميشه مورد تعرض يه مشت اجنبي بوده حالا هم تو چنگ آخوندهاي عرب است

-- بدون نام ، Jun 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)