تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نیروی انتظامی: بازداشت ۴۷۵ نفر در شنبه

نیروی انتظامی امروز از بازداشت ۴۷۵ نفر در تجمعات اعتراضی روز شنبه ۳۰ خرداد ماه خبر داد.
بنا بر گزارش‌های رسیده تظاهرات اعتراضی روز یک‌شنبه نیز در برخی نقاط ادامه داشت و گفته می‌شود فریاد الله اکبر، یکشنبه‌شب نیز در بسیاری از نقاط تهران شنیده شده است.

هم‌چنین گزارش‌ها از تهران حاکی از قرار معترضان برای شرکت در یک راهپیمایی برای روز دوشنبه در میدان هفت تیر تهران است. گفته می‌شود این راهپیمایی از ساعت ۴ بعد از ظهر انجام خواهد شد و از اهداف آن «بزرگ‌داشت ندا، یکی از معترضان کشته‌شده» است.

به گزارش تارنمای کلمه، شنیده ها از سطح شهرها حاکی از آن است که شماری از معترضان تصمیم گرفته‌اند امروز دوشنبه، از ساعت پنج تا شش بعد از ظهر چراغ‌های اتومبیل خود را به نشانه اعتراض و همدردی با کشته‌شدگان شنبه سی‌ام خرداد روشن کنند.

دستگیری‌ها و آسیب‌های شنبه
نیروی انتظامی از بازداشت ۴۷۵ نفر در تجمعات اعتراضی روز شنبه ۳۰ خرداد ماه خبر داد.

به گزارش رسانه‌ها، هزاران نفر از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، روز شنبه نیز در ادامه اعتراضات یک هفته اخیر به خیابان‌ها آمدند.

مهدی کروبی طی فراخوانی از «کلیه حامیان اصلاحات و تغییر» خواسته بود برای «پی‌گیری مطالبات قانونی و تداوم اعتراض مدنی» در یک راهپیمایی از میدان انقلاب تا آزادی شرکت کنند.

نیروی انتظامی طی اطلاعیه‌ای دلیل بازداشت این افراد را «نادیده گرفتن هشدارهای ارائه شده از سوی مسئولان کشوری و فرماندهان نیروی انتظامی»، «اقدام به ایجاد ناامنی»، «درگیری مستقیم با پلیس» و «بر هم زدن نظم عمومی» عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیروی انتظامی اتهام ۱۲ نفر از بازداشت‌شدگان را «آتش سوزی مسجد لولاگر» اعلام کرده‌است.

اطلاعیه نیروی انتظامی همچنین از به آتش کشیده شدن یک بانک، یک مسجد در خیابان آذربایجان و یک دستگاه خودروی نیسان، سه اتوبوس شرکت واحد و چهار خودروی شخصی طی درگیرهای روز شنبه خبر داده‌است.

گزارش‌های رسیده از تهران حاکی از آن است که خیابان‌های مسیر راهپیمایی مملو از نیروهای انتظامی و گار ویژه بوده‌است. بنا به این گزارش‌ها روز شنبه تجمعات پراکنده‌ای در نقاط مختلف شهر برگزار شد.

نیروی انتظامی نقاطی چون حوالی کوی دانشگاه تهران، تقاطع خیابان فاطمی و خیابان منتهی به کوی، برخی از خیابان‌های فرعی در ضلع غربی بزرگراه شهید چمران و ضلع شرقی منطقه کوی دانشگاه، میدان آزادی، میدان صادقیه، خیابان ستارخان، خیابان باقرخان، خیابان جیحون، خیابان آذربایجان، کوی نصر و پونک را محل برخی تجمعات اعتراضی اعلام کرده‌است.

در این گزارش آمده‌است که طی درگیری‌های روز شنبه به سه دستگاه اتوبوس شرکت واحد، مترو ایستگاه دانشگاه صنعتی شریف، تعدادی کیوسک تلفن، سطل‌های زبانه و تابلوهای راهنمایی و رانندگی خساراتی وارد شده‌است.

گزارش‌ها از تهران حاکی از قرار معترضان برای شرکت در یک راهپیمایی برای فردا دوشنبه در میدان هفت تیر تهران است

نیروی انتظامی همچنین مجروحیت ۴۰ مامور پلیس و آسیب دیدن ۳۴ مکان دولتی را گزارش کرده‌است.


سردار رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور، تاکید کرده‌است که پلیس در روز شنبه از سلاح گرم استفاده نکرده‌است.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، بیمارستان‌های ایران شمار کشته‌شده‌های روز شنبه را ۱۹ نفر اعلام کرده‌اند.

پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی زبان دولت ایران از کشته شدن ۱۰ نفر و مجروحیت بیش از ۱۰۰ نفر در روز شنبه خبر داده‌است. پرس تی وی گفته‌است که این افراد در جریان برخورد میان پلیس و نیروهای امنیتی و «گروه‌های تروریستی» کشته شده‌اند.

گزارش‌های تأئیدنشده تعداد کشته‌شدگان هفت روز اخیر را «تا ۱۵۰نفر» ذکر کرده‌اند.

اعتراضات ادامه دارد
گزارش‌های رسیده به زمانه حاکی از ادامه تظاهرات معترضان طی روز یک شنبه است. هنوز اطلاعات موثقی درباره از تعداد دستگیرشدگان و آسیب دیدگان احتمالی تجمع روز گذشته منتشر نشده است.

گفته می‌شود فریاد الله اکبر شب گذشته نیز در بسیاری از نقاط تهران شنیده شده است.

هم‌چنین گزارش‌ها از تهران حاکی از قرار معترضان برای شرکت در یک راهپیمایی برای فردا دوشنبه در میدان هفت تیر تهران است. گفته می‌شود این راهپیمایی از ساعت ۴ بعد از ظهر انجام خواهد شد و از اهداف آن «بزرگ‌داشت ندا» است.

ندا دختری ۲۷ ساله و دانشجوی فلسفه بود که فیلم کشته شدن او در خیابانی در تهران در سراسر جهان پخش و مشاهده شده‌است.

به گزارش تارنمای کلمه، شنیده ها از سطح شهرها حاکی از آن است که شماری از معترضان تصمیم گرفته‌اند امروز دوشنبه، از ساعت پنج تا شش بعد از ظهر چراغ های اتومبیل خود را به نشانه اعتراض و همدردی با کشته‌شدگان شنبه سی‌ام خرداد روشن کنند.

تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران طی ده روز گذشته شاهد اعتراضات گسترده‌ای نسبت به نتیج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

«کشمکش قدرت»
در همین حال برخی تحلیلگران از «مشورت‌های گسترده میان علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی با روحانیان سالمند شورای نگهبان در مورد مسائل جاری» صحبت می‌کنند.

به گفته برخی محافل تحلیلی، یک قطب این «کشمکش»، آیت‌الله خامنه‌ای و فرزند او مجتبی خامنه‌ای است که گفته می‌شود «تمایل به جانشینی پدر در آینده را دارد» و قطب دیگر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و دیگر افراد نزدیک به او هستند. هم‌چنین این تحلیلگران معتقدند که دستگیری و آزاد شدن فائزه هاشمی، دختر آقای هاشمی رفسنجانی که روز گذشته اتفاق افتاد را «می‌توان به عنوان هشداری از سوی یک جناح به جناح دیگر» تلقی کرد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
ادامه درگیری‌ها در روز یک‌شنبه

نظرهای خوانندگان

ننگ باد برشما مزدوران کوردل که خود را قیم مردم می دانید...؟

ائمه جمعه و دفتر نمايندگان شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه استان مازندران در نامه‌اي به حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مقام معظم رهبري تاكيد كردند: ما ائمه جمعه سراسر استان مازندران به نمايندگي از مردم قدرشناس و ولايي مازندران با جان و دل براي اجراي تمامي فرامين آن بزرگوار ايستاده‌ايم.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا در اين نامه آمده است:

سلام عليكم

يكبار ديگر نداي علي‌گونه شما را در خطبه‌هاي نوراني‌تان در نماز جمعه تهران كه نقطه عطف تمامي حوادث اخير و نصب‌العين همه دلسوزان در تمامي سطوح جامعه اسلامي ايران از جمله مردم ولايتمدار مازندران بود از صميم قلبمان شنيديم. رهبر عزيز انقلاب ما ائمه جمعه سراسر استان مازندران به نمايندگي از مردم قدرشناس و ولايي مازندران با جان و دل براي اجراي تمامي فرامين آن بزرگوار ايستاده‌ايم و اطمينان مي‌دهيم كه مردم مازندران همچون گذشته گوش به فرمان شما و آماده جانفشاني براي دفاع از آرمان‌هاي امام راحل و خون پاك و منزه شهدا و منويات حضرت عالي در مبارزه با توطئه‌هاي استكبار جهاني و ايادي داخلي آن هستند. رهبر معظم انقلاب جان و جسم و آبروي ناقابل ما فداي نفس‌هاي صلابت آفرين شما باد كه جان ما با وجودتان ضمانت پايداري انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي امام راحل است و مواضع شما به حق بوده و هست.

در پايان ضمن اعلان خرسندي قلبي مشاركت 85 درصدي مردم در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و راي قاطع 24 ميليوني به رئيس‌جمهور منتخب از خداوند متعال طول عمر پرخير و بركت حضرت عالي را تا ظهور منجي عالم بشريت آقا امام زمان(عج) خواستاريم.

انتهاي پيام

-- ایرانی ، Jun 22, 2009

خرم آباد پنج ماه است كه شهردار ندارد
ژوئن 21, 2009
شهر خرم آباد با مشكلات عديده بيش از 5 ماه است كه شهردار ندارد. پس از پشت سر گذاشتن مرحله طولاني اختلافات اعضاي شوراي شهر در زمينه قبول يا رد استعفاي محمد خدامي شهردار سابق خرم آباد اين بار عدم بررسي به موقع پرونده حشمت اله اميري شهردار منتخب شوراي شهر خرم اباد در وزارت كشور مسئله ايست كه بار ديگر شهر، شهرداري و شهروندان خرم اباد را به چالش كشيده است.
به گزارش شماره 11 هفته نامه تبلور انديشه، در اين ميان آنچه مهمتر به نظر مي رسد بي اطلاعي استاندار لرستان از چگونگي روند تاييد يا رد صلاحيت شهردار جديد خرم آباد است. دكتر صابري استاندار لرستان در پاسخ به خبرنگار هفته نامه تبلور انديشه در اين خصوص گفت: ما هم مثل شما از اين موضوع بي اطلاع هستيم.

آقاي دلفان رئيس شوراي شهر خرم آباد نيز با اظهار بي اطلاعي از روند پرونده حشمت اله اميري در وزارت كشور گفت طبق قانون وزارت كشور مي بايست ظرف 15 روز نتيجه را به استان اعلام كند اين در حالي است كه بيش از چهل روز از معرفي گزينه مورد نظر شوراي شهر اين موضوع همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد.

حشمت اله اميري شهردار منتخب شوراي شهر نيز با اعلام اينكه از تاييد يا رد صلاحيت خود بي اطلاع است، گفت: اين موضوع روند قانوني خود را طي مي كند.

پايگاه خبري لرنا: متاسفانه پس از بركناري پور محمدي از وزارت كشور و سپس وزارت كوتاه مدت دكتر كردان! و سپس راي متزلزل محصولي ازمجلس و برگزاري انتخابات رياست جمهوري و بحران پس از آن كه از قضاي روزگار تمام اين مراحل بحراني مديريت وزارت كشور همزمان با بدون شهردار ماندن خرم آباد شده است، آسيب فراواني به شهر و شهرداري خرم آباد زده است و چوب همه مشكلات بر سر مردم مظلوم خرم آباد فرو آمده است.

-- ایرانی ، Jun 22, 2009

خدا هم در این دنیا و هم در آن دنیا از سر محمود احمدی نژاد/ سلطان دروغ نگذرد که این آتش و اشوب و حق کشی را راه انداخت
...

-- کاشی ، Jun 22, 2009

لباس شخصی ها همان انتظامی،پاسدار،بسیجی و اطلاعاتی ها
هستند. گاهی با لباس نظامی وگاهی شخصی
چه فرقی میکند فرمان کشتن را یک شخص میدهد.

-- mk ، Jun 22, 2009

آتشي كه خامنه‌اي و احمدي نژاد در ايران به پا كردند دامن خودشان را نيز در بر گرفته است. رهبر از تلبي كه كرده دست بر نمي‌دارد چون ابرويش خواهد رفت از طرفي مخالفان هم كوتاه نمي‌آيند چون حقشان ضايع شده است. مردم با 85 درصد مشاركت خواستار تغيير دولت ناكارآمد و بي‌كفايت احمدي‌نژاد بودند اما دوباره ناشايستي همچون ... شومي بر سرنوشت آنها نشست. در هر حال خامنه‌اي و احمدي نژاد چه ببازند و چه ببرند باخته‌اند. مشروعيتشان را باخته‌اند هر چند پيش از اين هم باخته بودند. به نظرم دولت‌ها و حكومت‌ها مي‌ايند و مي‌روند اما اين مردم و خاطرات آنهاست كه برجا مي‌ماند.

-- صديقه ، Jun 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)