تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

براون در مورد ایران: ‌جهان صدایش را بلند کرده

گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه قول داد تا علیه سرکوب‌ها در ایران سخن بگوید و افزود: «این بر عهده ایران است تا به جهان، عادلانه برگزار شدن این انتخابات را نشان دهد.»

نخست‌وزیر بریتانیا که پس از نشست اروپایی در بروکسل سخن می‌گفت ادامه داد: «به نظر من کار درستی که می‌توانیم بکنیم اینست که نظر خود را در حمایت از حقوق بشر و علیه سرکوب علناً بگوییم، نظر خود را در محکومیت خشونت بیان کنیم. وقتی که از انجام کار رسانه‌های آزاد جلوگیری می‌کنند علناً نظرمان را بیان کنیم و به این اعلام نظر ادامه بدهیم.»

گوردون براون افزود: «نگاه همه جهان به ایران است. ما تنها کشوری نیستیم که نظرش را علناً ابراز می‌کند، همه جهان صدای خود را بلند کرده‌است.»

بریتانیا هم‌چنین امروز جمعه سفیر ایران در لندن را احضار کرد تا مراتب نگرانی خود از سرکوب معترضان در ایران را به وی اعلام کند.

در عین حال نشست اتحادیه اروپا از ایران خواست تا از اعمال خشونت علیه راهپیمایان مسالمت‌آمیز خودداری کند.

وزیر خارجه هلند: «تناسب اختلاف آمار در کل ایران میان کاندیداها تقریباً به یک اندازه است و این عجیب است.»

به گزارش روزنامه ان‌ارس هلند، دولت ایران روز چهارشنبه سفیر هلند در تهران را به وزارت کشور احضار کرد. مقامات ایرانی به سفیر هلند گفتند که «هلند نباید در امور داخلی ایران دخالت کند.» سفیر هلند نیز به نوبه خود به مقامات ایرانی گفت که «این حق مسلم هلند است که ایران را به حقوق جهانی بشر هم‌چون آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی راهپیمایی مسالمت‌آمیز فرابخواند.» به گفته سخنگوی سفارت هلند در ایران، سفیر هلند به ایران گفته‌است که مقامات ایرانی باید به این حقوق احترام بگذارند.

ماکسیم فرهاخن، وزیر خارجه هلند نیز این هفته تردید خود نسبت به صحت انتخابات ایران را ابراز کرد. وی گفت: «تناسب اختلاف آمار در کل کشور میان کاندیداها تقریباً به یک اندازه است و این عجیب است.»

روز سه‌شنبه دولت ایران سفرای بریتانیا و جمهوری چک را نیز احضار کرده‌بود تا اعتراض خود نسبت به واکنش آن کشورها در مورد سرکوب‌های ناآرامی‌های ایران را به آن‌ها ابلاغ کند. سفیر ایتالیا نیز این هفته از سوی ایران احضار شده‌است.

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه نیز خطاب به مقامات ایرانی گفت که «از نفطه بی‌بازگشت رد نشوند.»
وی با اشاره به تخولات جند روز اخیر افزود: «اروپا نباید این تصور را ایجاد کند که دارد در امور داخلی ایران دخالت می‌کند. من همیشه طرفدار گفت‌وگو با ایران هستم ولی وقتی که باید محکوم کنیم، محکوم می‌کنیم.»

استادان به سازمان ملل: فرستاده‌ای به ایران اعزام کنید
امروز جمعه، ۴۲ تن از استادان سرشناس ایرانی دانشگاه‌های مختلف کشورهای جهان، پیرامون حوادث اخیر ایران، نامه‌ای به بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته‌اند و خواهان اعزام فرستادهٔ جدیدی را برای بررسی نقض حقوق بشر توسط دولت جمهوری اسلامی شده‌اند.

به گزارش تارنمای اخبار روز، در این نامه آمده‌است:
«ما امضا کنندگان زیر، استادان ایرانی دانشگاههای مختلف کشورهای جهان، مراتب نگرانی عمیق خود را از اوضاع ایران اعلام می‌داریم. دولت جمهوری اسلامی نتایج بدست آمده از انتخابات ریاست جمهوری را با آنکه محدود به چهار کاندیدای مورد اعتماد خود بود، محترم نشمرد و در عکس العمل به اعتراضات صلح‌آمیز شهروندان، و رای دهندگان متوسل به خشونت آشکار و سرکوب فزاینده، و تحدید وسیع وسایل ارتباط جمعی شده‌است. مامورین امنیتی به خوابگاه دانشجویان حمله کرده و بطور وحشیانه‌ای دانشجویان و استادان را مورد ضرب وشتم قرارداده، و بسیاری را زندانی کرده‌اند. از همه غم‌انگیزتر تا کنون چندین نفر دانشجو کشته شده‌اند.»

این نامه ادامه می‌دهد:
«ما مقاومت‌های چشمگیر، مسالمت آمیز و سنجیده نهادهای مردمی جامعه‍ مدنی ایران را به رهبری زنان، دانشجویان، معلمان و کارگران، تحسین میکنیم و از خواست‌های بر حق آنها برای احقاق دمکراسی، آزادی‌های فردی، سیاسی، و مذهبی حمایت میکنیم. ما اعمال خشونت باری را که بر علیه هموطنانمان که بطور مسالمت آمیز خواستار احقاق حقوق خود هستند محکوم میکنیم، و از جنابعالی درخواست میکنیم که هرچه زودتر فرستاده جدیدی را برای بررسی نقض حقوق بشرتوسط دولت جمهوری اسلامی به ایران اعزام دارید.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ديكتاتور و چكمه پوشانش ملت ما را به اسارت گرفته‌اند از تمام ايرانيان آزاده و مردم جهان تقضاي ياري و حمايت داريم.

-- سهراب ، Jun 19, 2009

Please be strong Iranian reformists

-- بدون نام ، Jun 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)