تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ابطحی و حجاریان بازداشت شدند

موج گسترده بازداشت فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و فعالان حقوق بشر همچنان ادامه دارد.

صبح امروز سه‎شنبه، محمدعلی ابطحی و سعید حجاریان دو تن از حامیان مهدی کروبی و میرحسین موسوی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

همسر آقای ابطحی این خبر را تائید کرده ‌است.

همسر آقای ابطحی همچنین گفته که سعید حجاریان نیز صبح امروز بازداشت شده ‌است.

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در میان دستگیرشدگان گزارش شده‌است.

علی مزروعی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران نیز از تفتیش منزلش از سوی ماموران امنیتی خبر داد. به گفته وی، ماموران حکم بازداشت فرزندش، حنیف مزروعی را در دست داشته‌اند.

حمید جلایی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت نیز به تلوزیون بی‌بی‌سی گفت که ماموران امنیتی برای بازداشت پسرش محمدرضا جلایی‌پور به منزل او آمده‌اند. وی همچنین از تفتیش منزلش و توقیف کامپیوتر و لوازم شخصی‌اش خبر داد.

علی مزروعی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران نیز از تفتیش منزلش از سوی ماموران امنیتی خبر داد. به گفته وی، ماموران حکم بازداشت فرزندش، حنیف مزروعی را در دست داشته‌اند

به گفته جلایی‌پور، ماموران، حکمی به امضای سعید مرتضوی دادستان تهران را به او نشان دادند که بر مبنای آن، اجازه بازداشت هرکسی به ماموران داده شده ‌است.

گزارش‌های رسیده از مشهد نیز حاکی از بازداشت جمعی از فعالان سیاسی این شهر است.

ماموران، عصر یکشنبه با هجوم به بیت آیت‌الله شیرازی، جمعی از فعالان سیاسی مشهد از جمله مهدی عبایی رئیس شاخهٔ خراسان رضوی حزب مشارکت و امیر اقتنایی مسئول شعبه خراسان سازمان ادوار تحکیم وحدت را بازداشت کردند.

ادوارنیوز نیز از بازداشت سعید الله‌بداشتی روزنامه‌نگار و حسین مجاهد، دبیرکل حزب جامعه مدنی همدان خبر داده‌ است.

شیوا نظر آهاری، حمید لطفی، مهدیه مینوی، مجتبی شایسته و فرهاد نصرالله پور از دیگر فعالانی هستند که طی دو روز گذشته دستگیر شده‌اند.

بازداشت بیش از ۲۰۰ دانشجو در دو روز گذشته
بنا بر خبرهای رسیده، طی دو روز گذشته نزدیک به ۲۰۰ دانشجو در تهران بازداشت شده‌اند.

به گزارش تارنمای «روز آنلاین»، منصور موسوی، وحید صرفی، امیر افضلی، حمید متولی‌زاده ادبیات، کاظم رحیمی، سامان کامکار، مرتضی رزم‌خواه، نیما رحیمی، محمدرضا حرآبادی، سینا چگینی، حسام کمانگر، سیاوش غلامی، خلیل کرمی، مسلم صالحی، سامان صاحب جلال، حامد روشنی، محمدرضا خداوردی و میلاد چگینی از جمله دانشجویانی هستند که در حمله یگان‌های ویژه و ماموران لباس شخصی به خوابگاه دانشجویان در کوی دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند.

خبرنامه امیرکبیر از بازداشت حداقل پنج دانشجو در بابل خبر می‌دهد. طی دو روز گذشته بیش از ۱۰ دانشجوی دانشگاه‌های شیراز نیز از سوی نیروهای ناشناس ربوده شده‌اند.


رضا لطفی، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد و علیرضا کیانی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران از جمله فعالانی هستند که روز یکشنبه بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر شمار دیگری از دانشجویان در شهرهای اصفهان، مشهد، بابل، گیلان، سیستان و بلوچستان و شیراز نیز در حمله یگان‌های ویژه به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی بازداشت شده‌اند.


کوی دانشگاه تهران پس از حمله لباس شخصی‌ها (عکس از AP)

با این حال یکی از مقام‌های دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری مهر از آزادی ۸۰ تن از دانشجویان بازداشت شده در کوی دانشگاه خبر داده است.

روز شنبه ۲۳ خرداد ماه، همزمان با اعلام نتایج انتخابات تعدادی از اعضای جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و فعالان ملی-مذهبی دستگیر شدند.

محمدرضا خاتمی، بهزاد نبوی، محسن میردامادی، زهرا مجردی، محسن صفایی‌فراهانی، زهره آغاجری، سعید شریعتی، رضا علیجانی، هدی صابر و تقی رحمانی از دیگر دستگیر شدگانی هستند که روز گذشته پس از یک روز بازداشت آزاد شده‌اند.

مصطفی تاج‌زاده، محمد عطریانفر، جهانبخش خانجانی، عبدالله رمضان‌زاده، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی، رضا تاجیک، مسعود باستانی، مهسا امرآبادی، سمیه توحیدلو، عماد بهاور، احمد افجه‌ای، علی مهرداد، سعید زراعت‌کار، روح‌الله شفیعی، مجتبی خندان، محمدرضا احمدی‌نیا، علی پورخیری، شاهین نوربخش، علی تقی‌پور، محمد شکوهی، اشکان مجللی و میثم ورق‌چهر همچنان در بازداشت هستند و اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.

دستگیری این افراد همزمان با گسترش ناآرامی‌ها در ایران صورت می‌گیرد. فضای سیاسی- اجتماعی ایران با اعلام «پیروزی» محمود احمدی‌نژاد در انتخابات متشنج است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
دستگیری‌ها در ایران ادامه دارد

نظرهای خوانندگان

به نام عدالت و آزادی

به نام حقیقت و درستی

آیا می دانید که هم اینک نزدیک به یک هفته از اعتصاب غذای 200 نفر از اعضای جمعیت ال یاسین در حرم امام خمینی می گذرد...

مردم فهیم ایران،

اینک نزدیک به یک هفته از اعتصاب غذای 200 نفر از هم میهنان شما در حرم امام خمینی می گذرد. 200 نفر از فعالان فرهنگی این مرز و بوم در اعتراض به بیش از یازده ماه حبس انفرادی استاد ایلیا (پیمان فتاحی) رهبر این جمعیت، در بند 209 زندان مخوف اوین و بازداشت غیر قانونی هفت نفر از اعضای این جمعیت دست به یک اعتراض دسته جمعی زده اند...

این دویست نفر که همگی از محققین، نویسندگان آزاد اندیش و مسئولین نشریات و نشرهای توقیف شده هستند نزدیک به یک هفته است که در اعتراض به رفتار ظالمانه با استاد ایلیا و جمعیت ال یاسین دست به روزه مستمر (اعتصاب غذا با آب قند) زده اند و در برابر تمام سختی هایی که گرسنگی و بیماری کمترین آنهاست دلیرانه مقاومت می کنند. بارها نیروهای امنیتی به آنان یورش بردند ،آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و بدترین تهمت های کفر و الحاد و فساد و... را به آنها زدند ولی از پای ننشستند.

نزدیک به یک هفته است که صدای عدالتخواهی و حقیقت جویی جمعیت ال یاسین در هیاهوی انتخابات گم شده و هیچ یک از مسئولین کوچکترین قدمی برای رسیدگی به خواسته های قانونی و مشروع آنان بر نداشته و معلوم نیست چرا حتی داعیه داران حقوق بشر که در داخل و خارج از کشور سنگ حقوق بشر را به سینه زده و پرچم آزادی های مدنی را در دست دارند در برابر این فاجعه انسانی سکوت اختیار کرده اند و 200 نفر از بهترین جوانان و زنان و مردان فرهیخته و فرهنگی را در برابر جلادان فرهنگی دایره مذاهب وزارت اطلاعات تنها گذاشته اند.

اما از امروز که وارد ششمین ماه بازداشت مجدد استاد ایلیا میشویم ، اعتصاب کنندگان تصمیم گرفته اند که با گذشت هر روز و امتداد بی توجهی مسئولین به خواسته های برحق ایشان، هر روز 40 نفر از اعتصاب کنندگان قند را از برنامه غذایی خود حذف کرده و تنها به خوردن آب اکتفا خواهند کرد.

ما هر گونه حمایت آحاد مردم از این حرکت آزادیخواهانه را گامی موثر در احقاق حق و عدالت می دانیم.

حامیان ایلیا «میم»

بیست و پنجم خرداد ماه هشتاد و هشت


-- از شاگردان ايليا ، Jun 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)