تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تردید آمریکا درباره انتخابات ایران

جوزف بایدن معاون باراک اوباما می‌گوید در خصوص برگزاری منصفانه و آزادانه انتخابات در ایران تردیدهایی وجود دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای بایدن در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی افزود که دولت اوباما مثل قبل، کماکان به دنبال راضی کردن تهران به توقف فعالیت‌های هسته‌ای نظامی و حمایت از تروریسم است.

تهران این دو اتهام را رد می‌کند.

بایدن اظهار داشت که واشینگتن منتظر است که نتیجه این انتخابات چگونه پاسخ درخواست اوباما برای آغاز گفتگوی مستقیم را با تهران را می‌دهد.

وی در عین حال افزود که امیدوار است نتیجه انتخابات، مطابق خواست مردم بوده و آرای همه آنها به صورت عادلانه‌ای مدنظر قرار گرفته باشد.

معاون اوباما در عین حال تاکید کرد که اطلاعات کافی در این مورد ندارد که بتواند به درستی در خصوص انتخابات اخیر در ایران قضاوت کند.

با این حال وی تاکید کرد که بر اساس شیوه‌هایی که با سخرانی‌ها و تجمعات در ایران برخورد می‌شود، تردیدهای واقعی در این زمینه وجود دارد.

بایدن تصریح کرد که ایالات متحده در خصوص شیوه برخورد با مخالفان احمدی‌نژاد، به شدت نگران شده است.


جو بایدن (عکس از رویترز)

وی گفت که ایالات متحده مجبور است که نتیجه این انتخابات و پیروزی ادعا شده از سوی احمدی‌نژاد را بپذیرد، ولی سئوالات بسیاری در این خصوص وجود دارد.

هیلاری کلینتون وزیرخارجه ایالات متحده نیز پیش‌تر گفته بود که آمریکا انتخابات ایران را به دقت زیر نظر دارد و مثل سایر کشورهای دنیا منتظر تصمیم‌گیری مردم ایران است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز روز گذشته شنبه، نسبت به اعمال خشونت‌ها پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ابراز نگرانی کرد.

سی‌ان‌ان نیز در گزارشی نوشته است که به نیروهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس دستور هوشیاری در برخوردهای احتمالی با نظامیان ایران داده شده است.

بر اساس این گزارش، این دستور به معنای آماده‌باش نیست، اما با توجه به ناآرامی‌های احتمالی مرتبط با اعلام نتیجه انتخابات در ایران، نیروهای آمریکایی باید با هوشیاری رفتار کنند.

دو مقام بلندپایه وزارت دفاع ایالات متحده، ارسال این پیام محرمانه برای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را تائید کرده‌اند.

نگرانی مقام‌های نظامی آمریکا از تحرکات احتمالی نیروهای ایرانی و واکنش ناگزیر آمریکایی‌هاست.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«اروپا نتایج انتخابات را به رسمیت نشناسد»

نظرهای خوانندگان

مردم ایران به دنبال تغییر هستند. احمدی نژاد می گوید 20 میلیون اراذل و اوباش داریم. آنها هنوز در خوابند

-- بدون نام ، Jun 14, 2009

الان تنها راه ممکن حمایت غرب از مردم ایرانه و ادامه نافرمانی مدنی.

-- بدون نام ، Jun 14, 2009

" ایالات متحده مجبور است که نتیجه این انتخابات و پیروزی ادعا شده از سوی احمدی‌نژاد را بپذیرد"
...

-- بی نام ، Jun 14, 2009

پس کجاست اون امریکا و اسراییلی که خودشونو حامی ملت ایران معرفی می کردند؟پس چرا کسی به داده این ملت مظلوم زیر ظلم این آخوندا نمیرسه؟الان امریکا و اسراییل باید به ما کمک کنند.این صدای کمک هزاران ایرانی از امریکا و اسراییله.

-- وحید رویال ، Jun 17, 2009

دروغ ممنوع

-- فرهاد ، Jun 18, 2009

همه کسانی که پس از این همه ضرر و زیان از آمریکا هنوز به فکر کمک خواستن از اون ها هستن باید کمی با خودشون روراست تر باشن تا ببینن که دارن چی می گن و چه اشتباهی میکنن. عقل رو خدا برای چی داده. دلیل نمی شه که در این بحران هر حرفی که مخالفان می گن قبول کرد.

-- بدون نام ، Jun 23, 2009

هر انسان عاقلی می فهمه که هر چی هم که دولتمردان ما خودخواه باشن باز هم از خارجی ها بیشتر به فکر ما هستن ما هم باید درست ابراز نظر کنیم نه با آشوب و بدترکردن اوضاع/وقتی تمام دشمنان و کسانی که در تمام دوران بشریت حتی یک بار به ایران خدمت نکردن، از آشوب حمایت می کنن یعنی بازهم این کارا درسته. هر کس باید خودش به این موضوع فکر کنه و تصمیم بگیره.

-- بدون نام ، Jun 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)