تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامه سرگشاده عبادی به احمدی‌نژاد

شیرین عبادی در نامه سرگشاده‌ای از محمود احمدی‌نژاد خواست که فشار‌ها بر فعالان مدنی را متوقف و دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را «فک پلمب» کند.

خانم عبادی در نامه‌ای که امروز شنبه نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، خطاب به آقای احمدی‌نژاد نوشته است که فشار‌ها علیه وی و اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، پس از روی کار آمدن باراک اوباما در آمریکا به طور «بی‌سابقه‌ای» در ایران افزایشه یافته است.

برنده جایزه صلح نوبل، از تشدید فشار‌ها علیه فعالان مدنی که «وجه‌المصالحه کشمکش قدرت حکومت با بیگانگان» قرار گرفته‌اند، اظهار تاسف کرده است.

در این نامه همچنین خطاب به آقای احمدی‌نژاد نوشته شده است که مجموعه «محدودیت‌ها و تضییقاتی» که در شش ماهه اخیر، دولت نهم علیه اعضای کانون مدافعان حقوق بشر اعمال ایجاد کرده، «غیر قانونی و غیر انسانی» بوده است.

متن کامل نامه را بخوانید

خانم عبادی در بخش دیگری از نامه خود از محمود احمدی‌نژاد پرسیده است: «آیا رفتارهای فوق‌الذکر که تماماً مخالف با قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز هست، به مصلحت نظام و منافع ملی کشور ایران است؟»


این فعال حقوق بشر در عین حال از رئیس جمهوری فعلی ایران پرسیده است: «جنابعالی که در محافل بین‌المللی مدعی هستید، ایران، آزادترین کشور دنیاست و می‌خواهید عدالت و مهرورزی را برای جهانیان به ارمغان بیاورید و می‌خواهید نظم عادلانه‌ای را بر جهان حاکم کنید، چگونه در عرصه داخلی با فعالان حقوق بشر، که گناهی جز دفاع از حقوق اساسی ملت ندارند، چنین رفتارهای ناپسندی را روا می‌دارید؟»

خانم عبادی در یک مصاحبه اختصاصی با رویترز هم گفته است که اظهارات رقبای میانه‌روی احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر، امیدهایی را برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران ایجاد کرده است.

وی با اشاره به این که شمار بازداشت دانشجویان، کارگران و فعالان حقوق زنان در طول چهار سال گذشته افزایش داشته، اظهار امیدواری کرده است که رئیس جمهوری آینده به حقوق بشر، بیشتر احترام بگذارد و به تعهدات بین‌المللی که ایران به آنها پیوسته، پایبند باشد.


عکس‌ها از رویترز

عبادی در این مصاحبه تاکید کرده که وضعیت حقوق بشر در ایران در دوران دولت نهم نسبت به دولت‌های گذشته، بدتر شده است.

خانم عبادی مسئولیت اداره کانون مدافعان حقوق بشر را که از سال ۱۳۷۹ از سوی گروهی از حقوق‌دانان سرشناس تشکیل شده، بر عهده دارد.

دفتر این کانون اول دی‌ماه سال‌ گذشته از سوی مقام‌های امنیتی ایران پلمب شد.

آمریکا، اتحادیه اروپا، نهاد‌های بین‌المللی فعال در امور حقوق بشر و فعالان مدنی خارج و داخل کشور با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای، نسبت به پلمب این دفتر از سوی قوه قضائیه ایران اعتراض کرده و خواستار بازگشایی مجدد آن شده‌اند.

پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، بازرسی دفتر وکالت شیرین عبادی، تجمع عده‌ای به عنوان بسیجی در مقابل منزل وی، بازداشت ژینوس سبحانی (منشی سابق دفتر کانون مدافعان) و فیلتر کردن سایت کانون مدافعان حقوق بشر از جمله اقداماتی است با اعتراض نهاد‌های مدنی مواجه شده است.

کانون مدافعان با صدور اطلاعیه‌ای مجموعه این اقدامات را تلاشی برای «تحت فشار قرار دادن این کانون» ارزیابی کرده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
درخواست کانون مدافعان از نامزد‌ها

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)