تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تاکید بر جایگاه فراجناحی بسیج
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بسیج تشکل فراجناحی»، در واکنش به اظهارات فرمانده سپاه مبنی بر مجازبودن بخشی از بسیجیان برای انجام فعالیت‌های سیاسی، نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «بی‌انصافی است که قدر و منزلت بسیج را پاس نداریم و از موضع قدرناشناسی آنها را وارد صف‌بندی‌های سیاسی نمائیم و به «ابزار قدرت» تبدیل کنیم و از وجود ارزشمندشان «استفاده ابزاری» نمائیم.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «همواره دعوت از بسیج باید در جهت تلاش برای تقویت اقبال عمومی جامعه نسبت به اصل مشارکت مردم در انتخابات باشد نه در جهت تحمیل عقیده به نفع این یا آن شخص و این یا آن گروه و جناح. باید بسیجیان مخلص برای حراست و پاسداری از صندوق‌ها و رای مردم و صحت انتخابات و دقت در اجرا و نظارت بر روند انتخابات به کار گرفته شوند.»

این روزنامه می‌افزاید: «دلیلی ندارد که از ارکان نظام و از پایگاه بسیج برای سنگین‌تر ساختن تصنعی یک طرف و وزین‌تر جلوه دادن تعمدی کفه ترازو به نفع این یا آن شخص آنچنان سواستفاده شود که فردا نتیجه هرچه باشد به «سو تدبیر» از آن یاد شود.»

متن کامل سرمقاله

سیاست عرصه تقلید نیست
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «سروش پدرخوانده اصلاح‌طلبان نیست» به بررسی حمایت عبدالکریم سروش از مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «عبدالکریم سروش گفت که من پدرخوانده اصلاح‌طلبان نیستم و گمان نمی‌کنم آنها نیز قبول داشته باشند که فرزندان یا فرزندخواندگان من باشند. اکنون اما در سه سالگی آن گفتار، سخن سروش صورتی عینی به خود گرفته است و او اما به صراحت از کاندیداتوری مهدی کروبی دفاع می‌کند.»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتمادملی می‌خوانیم: «به اعتقاد سروش، اصلاح‌طلبی نه یک دکان که یک منش است. به اعتقاد سروش ملاک اصلاح‌طلبی نمی‌تواند رای‌آوری باشد که اگر چنین بود چه جای حمایت از محمد خاتمی بود در سال ۷۶، درحالی‌که همگان ناامید از پیروزی او بودند و گمان پیروزی در سر نداشتند.»

این روزنامه افزوده است: «سروش می‌گوید که عرصه سیاست عرصه تقلید نیست و به صرف حمایت یک فرد یا یک جریان از یک کاندیدا نمی‌توان چشم بر عملکرد گذشته و شعارها بست و همراه موج شد. در عرصه سیاست جایی برای تقلید نیست و از همین‌رو انتظار آن نیست که شاگردان دیروز سروش، جانب تقلید از او بگیرند و گردن به رای او بگذارند.»

متن کامل سرمقاله

هشدار به آغاز «نهضت نامه‌یابی»
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «نامه‌‌های دیگری هم هست!» نسبت به یافتن نامه‌هایی از آیت‌الله خمینی در تائید یا نفی عملکرد کاندیداهای انتخابات آینده، در گذشته، هشدار داده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «کسانی که با تحولات سال‌های دهه ۶۰ آشنا هستند می‌دانند که بسیاری از حامیان فعلی احمدی‌نژاد، مورد عتاب‌های شدید امام قرار گرفتند. این در حالی است که در هشت سال نخست‌وزیری موسوی، او بارها مـورد حمایت و عنایت بنیانگذار نظام جمهوری اسـلامـی قرار گرفت.»

در بخش دیگری از سرمقاله آفتاب یزد می‌خوانیم: «همچنین بررسی مکاتبات، حمایت‌ها، عتاب‌ها و سـخـنـرانی‌های امام نشان می‌دهد که مجموعه دیدگاه‌های مثبت ایشان نسبت به دو کاندیدای فعلی اصـلاح‌طلـب از مـجـموعه تاییدیه‌هایی که عموم اصولگرایان - از جمله حامیان فعلی احمدی نژاد - دریافت کرده‌اند بیشتر است.»

این روزنامه افزوده است: «ما دوستان آنطرفی که به خیال خود، به کشف جدیدی نائل آمده‌اند باید بدانند هنوز کسانی هستند که نسخه‌هایی از تذکرات امام را در اختیار دارند: انتقاد جدی امام به ۹۹ نفرِ معروف، اعتراض ایشانبه حامیان انجمن حجتیه، انتقاد از روش‌های مدیریتی بعضی اصولگرایان، عتاب شدیداللحن به کسانی که معتقد به نظارت‌های سخت‌گیرانه در انتخابات هستند و مردم را محتاج قیم می‌دانند و... نمونه‌های فراوانی است که اگر قرار باشد نهضتِ نامه‌یابی آغاز شود، می‌تواند مورد بهره‌برداری اصلاح‌طلبان قرار گیرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چگونه تعداد نامزدها را کاهش دهیم؟»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «اختلاف حساب!»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «... و این نداى دلنشین»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «نقش احزاب در انتخابات»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)