تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران از چین

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در صورت تداوم مشکلات تجاری بین ایران و چین، تهران با کشورهای دیگر تجارت خواهد کرد.

آقای نهاوندیان که امروز یکشنبه در سمینار همکاری‌های اقتصادی ایران و چین سخن می‌گفت، مشکلات بانکی میان دو کشور را «غیرقابل توجیه» دانست.

به گزارش ایلنا، وی همچنین خواستار توازن در تجارت بین ایران و چین شد و گفت: «ما باید در رقم صادرات و واردات به سمت توازن پیش برویم. تجارت وقتی پایدار می‌ماند که دوسویه باشد.»

به گفته مقام‌های بازرگانی چین، حجم مبادلات ایران با این کشور از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ به ۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ رسیده است.

آقای نهاوندیان با اشاره به این حجم مبادلات تجاری میان دو کشور اظهار داشت که «بازرگانان دو کشور برای اعتبارات اسنادی خود با مشکل مواجه» هستند.


وی هشدار داد: «باید این مشکلات حل شود، در غیر این صورت با تغییر شرایط، تجار ما راه‌های دیگر را امتحان خواهند کرد.»

به گفته آقای نهاوندیان در سال گذشته، صادرات ایران به چین ۱۰.۱۴ درصد رشد داشته است، اما صادرات چین به ایران ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

چین، اولین شریک تجاری ایران در آسیا و سومین شریک تجاری این کشور در جهان است.

سمینار همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و چین امروز یکشنبه با حضور بیش از ۶۰۰ بازرگان از دو کشور در تهران آغاز به کار کرده است.

این سمینار با هدف بررسی راه‌های افزایش سرمایه‌گذاری در ایران برپا شده است. سال گذشته نیز همایش مشابهی با عنوان همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران در شهر شانگهای در شرق چین برگزار شده بود.

مبادلات تجاری ایران و چین در سال گذشته از ۲۱ میلیارد دلار گذشت. دو کشور تلاش می‌کنند این رقم را تا پنج سال آینده به ۵۰ میلیارد دلار و در چشم‌انداز ۲۰ ساله به ۸۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)