تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«حاکمیت سلیقه در رسانه ملی»
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «شان رسانه ملی را حفظ کنید»، به انتقاد از اقدامات تلویزیون ایران در خصوص پوشش خبری نامزدهای انتخابات در مقایسه با احمدی‌نژاد، پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «سال‌هاست که کارکرد دستگاه عریض و طویلی با عنوان رسانه ملی بر محور سلیقه و مصلحت می‌چرخد و گویا این تداوم و تسلسل، نوعی عادت و کاهلی را دامنگیر همگان نموده است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «شکی نیست که در راس اولویت‌های کاری صدا و سیما که ارتزاق از بیت‌المال دارد، بسترسازی برای ارتقای آگاهی و آشنایی عموم با فراز و فرودهای انتخاباتی کشور که خود عاملی اساسی برای جذب هرچه بیشتر مردم در مشارکت برای تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی خود می‌باشد، قرار دارد.»

این روزنامه می‌افزاید: «از دیگر سو شاهد واردآمدن نوعی اجحاف و ناعدالتی در حق داوطلبان انتخابات هستیم. چرا که رئیس جمهوری مستقر مطابق قانون مجاز است تا روزهای پایانی ماموریتش به سفرها و مصاحبه‌های مختلفی که در عرف در زمره سازوکارهای تبلیغاتی محسوب می‌شود، پرداخته و رسانه‌ها نیز موظف به پوشش دادن آنها هستند.»

متن کامل سرمقاله

دولت در چالش
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «بازی را عوض کنید» درباره موج انتقادهای محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان از رئیس جمهوری فعلی است.

در این سرمقاله آمده است: «برخی حوادث دو ماه اخیر، بازی را عوض کرده است. اکنون دیگر نمی‌توان مانند سال ۷۶، بازی کفر و اسلام را به راه انداخت. زیرا کسی که امروز عملکرد دولت نهم را منجر به افتادن کشور در پرتگاه می‌داند، عالی‌ترین فرمانده دفاع مقدس بوده و در یک دهه اخیر بـا حکـم رهبـری نـظام، مسئولیت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام را به دوش کشیده است.»

در بخش دیگری از سرمقاله آفتاب یزد می‌خوانیم: «در شرایط فعلی، زیرسوال بردن شعارهای «عدالت ظاهر» دولت، تنها مختص اصلاح‌طلبان نیست، بلکه افرادی که سخنان سال‌های گذشته ایشان نشانه کینه عمیق از اصلاح‌طلبان بود نیز به زبان صریح یا در لفافه، اشتغال بیش از حد دولت به شعار عدالت و غفلت از اجرای عدالت را به چالش می‌کشند.»

این روزنامه افزوده است: «اگر حامیان دولت حاضر نشوند بازی را عوض کنند و کماکان به دنبال تکرار ادعاها باشند، ... بسیاری از آحاد ملت مطمئن خواهند شد که براساس معیارهای پذیرفته شده و قابل لمس برای مردم، حامیان دولت هیچ حرفی ندارند که برتری این دولت نسبت به رقیبان را ثابت کنند.»

متن کامل سرمقاله

فشارهای خارجی بر آژانس
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران در آژانس» به تاثیر تغییر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «واقعیت آن است که موضوع هسته‌ای ایران ارتباط چندان زیادی با آمد و شد دبیران کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ندارد. مشکل زمانی آغاز می‌شود که شخص دبیر کل و مجموعه آژانس تحت فشارهای سیاسی قرار می‌گیرند.»

به نوشته قدس، «نباید انتظار داشت در آینده لحن گزارش‌ها دچار تغییر خاصی شود، زیرا پرونده ایران در زمان آقای البرادعی به شورای امنیت فرستاده شد و با وجود اینکه او در موضعگیری‌های خود بارها صحت اقدام‌های هسته‌ای ایران را تأیید کرده بود، باز هم در هنگام تهیه گزارش مکتوب، شاهد ‌گزارش‌های دو پهلوی زیادی بودیم که آشکارا از فشارهای سیاسی غرب و بخصوص آمریکا خبر می‌داد.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «اگرچه به صراحت و قاطعیت نمی‌توان نقش دبیرکل آژانس را در نحوه تنظیم ‌گزارش‌های آن در خصوص فعالیت هسته‌ای کشورهای مختلف بخصوص ایران بی‌اثر دانست، اما تجربه ثابت کرده است متأسفانه در این نهاد بین‌المللی تصمیم‌گیری‌ها به شدت تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار دارد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «اتهامی که افتخار است»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «با کمیابی منابع چه می‌کنید؟»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «طرحی بی‌بدیل»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «الگوی بی‌نظیر جامعه چند قومیتی»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «بازى جدید آمریکا در عراق»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «تنگنای اشتغال صنعتی»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)