تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

الگوی نجابت، مردم هستند
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «نجیبان هزاره سوم‌!» به انتقاد از اقدامات «انتخاباتی» دولت نهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «برخی طرفداران دولت نهم، رئیس ایـن دولـت را «مـعـجـزه هزاره سوم» نامیده‌اند. اما ظاهراً معجزه‌گری در هزاره سوم، تنها ویژگی‌ این دولت نیست بلکه بـراسـاس ادعـاهـایی که اخیراً مطرح می‌شود دولت نهم را باید الگوی نجابت در هزاره سوم - و شاید در طول تاریخ- دانست.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «‌حُسن استفاده همراه با نجابت دولت نهم از برخی مـصـوبـات قـانـونی برای جلب توجه رای دهندگان و محرومیت قبا از چنین امکانی، موضوعی نیست که کسی بتواند آن را تکذیب کند... کاندیداهای رقیب در برابر این بهره‌برداری تبلیغاتی دولت نهم، اهرم زیادی در اختیار ندارند و ناچار به سکوت هستند.»

این روزنامه می‌افزاید: «اگر قرار باشد فرد یا افرادی را «الگوی نجابت» بنامیم، چه کسانی برای دریافت این عنوان مستحق‌تر هستند: معجزه‌گران هزاره سوم که مهم ‌ترین موضوع برای آنها، اثبات متفاوت بودن نسبت به دیگران است یا بسیاری از مردم صبور ایران که در هزاره سوم، تنها از طریق معجزه می‌توانند زندگی خود را تامین کنند؟»

متن کامل سرمقاله

«سلامت انتخابات، ناموسی است»
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «مراعات اخلاق در رقابت انتخاباتی» به دفاع از سلامت انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده است.

در این سرمقاله آمده است: «رقابت باید جدی، جوانمردانه و با بلوک‌بندی مشخص باشد و اضلاع رقابت هر کدام یک اندیشه سیاسی و یا نوعی تئوری خدمت به مردم را نمایندگی کند. انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری به لحاظ جدی بودن رقابت و اضلاع آن یک انتخابات کم‌نظیر و شاید هم بی‌نظیر بود.»

در بخش دیگری از سرمقاله رسالت می‌خوانیم: «زیر سوال بردن سلامت انتخابات شایسته شان برخی نامزدها و طرفداران آنها نیست. این نوع نگاه، مصالح و منافع ملی را نادیده می‌گیرد و مردمسالاری دینی ما را قبل از اینکه حریف را زیر سوال ببرد، ابهام‌آمیز می‌کند. این یک شوخی ناموسی است.»

این روزنامه افزوده است: «برخی دایره تخریب را تا آنجا گسترده‌اند که به شورای نگهبان توصیه می‌کنند رقیب ما را رد صلاحیت کنید، این در حالی است که شورای نگهبان یک بار صلاحیت نامزد یاد شده را تائید کرده است. خوب طبیعی است این کوفتن به آهن سرد است و نتیجه نمی‌دهد.»

متن کامل سرمقاله

پیامدهای خطرناک یک پاسخ
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «منطق آقای شریعتمداری!» درباره پاسخ حسین شریعتمداری به نامه مهدی کروبی نشته شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به پاسخ آقای حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان ۱۳ اردیبهشت ماه ۸۸ به نامه آقای کروبی، در این سرمقاله، منطق نماینده ولی‌فقیه در کیهان را مستقل از موضوع نامه‌نگاری‌ها (اعدام کودکان زیر ۱۸ سال) نقد کرده است، چرا که آن را نادرست و واجد پیامدهای خطرناک دانسته است.

به نوشته اعتمادملی، «برای اینکه روشن شود پایه استدلال و منطق آقای شریعتمداری چقدر سست است ابتدا از وی می‌پرسم مگر غیر از این است «رادیو آمریکا، رادیو اسرائیل، سلطنت‌طلبان و ضد انقلاب» به طور مستمر علیه طالبان و القاعده موضع می‌گیرند و علیه آنها فعالیت می‌کنند؟ آیا ضدیت رسانه‌های چهارگانه فوق نشانه حقانیت، صداقت و درستی اندیشه و راهبرد طالبان، القاعده و بن‌لادن است؟»

این روزنامه در ادامه آورده است: «بعید می‌دانم پاسخ نماینده ولی‌فقیه در کیهان به پرسش فوق مثبت باشد زیرا وی بارها طالبان و القاعده را آمریکایی خوانده است. طبق منطق آقای شریعتمداری می‌توان هم آمریکایی بود و هم مورد انتقاد رادیو آمریکا قرار گرفت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «دغدغه‌های بورس ۵۰ میلیارد دلاری»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «سفرهای تبلیغاتی یا سفرهای کاری استانی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «خودکفایی بنزین به چه قیمتی»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «طالبان عامل تداوم بحران در افغانستان»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «جنبش غیر متعهدها باید بجنبد»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)