تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد از وارد کردن خبرنگاران به بازی سیاست

گروهی از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران از مقا‌م‌های ایران خواستند که روزنامه‌نگاران را وارد «بازی‌های سیاسی» نکنند.

این درخواست امروز یکشنبه همزمان با (سوم مه) روز جهانی آزادی مطبوعات و در واکنش به صدور حکم هشت سال حبس تعزیری برای رکسانا صابری خبرنگار ایرانی- آمریکایی، مطرح شده است.

روزنامه‌نگاران در اطلاعیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده است، از روند رسیدگی به پرونده خانم صابری نیز اظهار تاسف کرده‌اند.

آنها از مقام‌های قضایی خواسته‌اند: «موازین دادرسی عادلانه» در پرونده خانم صابری را رعایت کرده و «هر چه سریع‌تر ناقضان حقوق قانونی این خبرنگار را مورد تعقیب قانونی قرار داده و محاکمه کنند.»

بدرالسادات مفیدی یکی از امضاء کنندگان این اطلاعیه به رادیو زمانه گفت که این گروه از روزنامه‌نگاران نگران وضعیت خانم صابری بوده و خواستار آزادی وی هستند.

خانم مفیدی که دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران است، همچنین از صدور نامه‌ سرگشاده‌ای از سوی انجمن صنفی به آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه در رابطه با پرونده رکسانا صابری خبر داد که در مطبوعات ایران انعکاس کمی داشته است.

به اعتقاد این روزنامه‌نگار، فشار‌ها بر رسانه‌ها مهمترین علت منتشر نشدن این نامه بوده است.

در پیوند با اظهارات خانم مفیدی، امضا کنندگان این اطلاعیه خاطرنشان کرده‌اند که بازداشت روزنامه‌نگاران و ایجاد محدودیت برای آنان، «به ازدیاد فاصله اصحاب رسانه با مسئولان می‌انجامد.»

پیش‌تر گروه دیگری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران با صدور اطلاعیه‌ای خواستار آزادی رکسانا صابری شده بودند

روزنامه‌نگاران در بخش دیگری از اطلاعیه خود به نامه محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری به سعید مرتضوی دادستان تهران درباره نحوه رسیدگی به پرونده رکسانا صابری اشاره کرده و آورده‌اند: «نگارش چنین نامه‌ای با نحوه‌ مواجهه‌ ‏پیشین و حال رئیس جمهوری با پرونده‌های دیگری مانند پرونده دانشجویان، همخوانی ندارد.»

آقای احمدی‌نژاد ماه گذشته در نامه‌ای از دادستانی تهران خواسته بود که در رسیدگی به اتهامات خانم صابری «عدالت» را رعایت کنند.

این اطلاعیه در واکنش به این نامه، از رئیس جمهوری ایران سئوال کرده که «آیا عدل و قسط و موازین قانونی ‏مورد توجه‌تان در رفتار زیرمجموعه‌های‌ شما، رعایت شده است؟»

پیش‌تر گروه دیگری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران با صدور اطلاعیه‌ای خواستار آزادی رکسانا صابری شده بودند.

صابری از ۱۲ بهمن ماه سال گذشته تاکنون در زندان به سر می‌برد. وی به اتهام «جاسوسی» برای آمریکا به هشت سال زندان تعزیری محکوم شده که وکیل وی به آن اعتراض کرده است.

پرونده این خبرنگار ایرانی-‌آمریکایی هم‌اکنون در دادگاه تجدید‌نظر رسیدگی می‌شود و مقام‌های ایران گفته‌اند که در این تجدید‌نظر «رافت انسانی و عدالت» را مدنظر خواهند داشت.

۱۳ اردیبهشت؛ روز جهانی آزادی مطبوعات
از سال ۱۹۹۳ به ابتکار سازمان فرهنگی یونسکو و سازمان گزارشگران بدون مرز، سوم مه روز آزادی مطبوعات در جهان نامگذاری شده است.

همه‌ساله در این روز مراسم‌های مختلفی در سراسر جهان برگزار می‌شود. در ایران نیز انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با برپایی مراسمی از برخی فعالان مطبوعات تقدیر می‌کند.

این انجمن در مراسم امسال خود که امروز یکشنبه برگزار ‌شد، از پنج روزنامه‌نگار نمونه تقدیر کرد.
جلال رفیع، علی دهباشی، بهروز بهزادی، فریدون صدیقی و فرزانه روستایی به عنوان روزنامه‌نگاران برتر سال ۸۷ معرفی شدند.

در مراسم سه دوره گذشته انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، اکبر گنجی، مسعود بهنود، لیلا رستگار، عمید نائینی، محمد بلوری، فیروز گوران، احمد رضا دریایی، عباس عبدی،‌شهلا شرکت، عبدالعلی رضایی، هوشنگ گلمکانی، احمد رضا بورقانی، عذرا دژم، لطف‌الله میثمی، علیرضا فرهمند و محمد قوچانی روزنامه‌نگاران برتر سال شناخته شده بودند.

بنابر اعلام موسسه مطالعات رسانه‌ای «فریدم هاوس» (خانه آزادی) ایران در زمینه آزادی مطبوعات در میان ۱۹۵ کشور جهان، در رتبه ۱۸۱ قرار دارد.

ایران همچنین در میان ۱۹ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، از حیث آزادی مطبوعات در رتبه هفدهم قرار گرفته است.

گزارش سالانه این مؤسسه مطالعاتی از وضعیت مطبوعات در جهان، از سال ۱۹۸۰ تاکنون، به طور پیوسته منتشر شده است.

در گزارش اخیر این موسسه همچنین آمده است که آزادی مطبوعات در سراسر جهان در سال گذشته تنزل یافته و برای نخستین‌بار در تمامی مناطق جهان وخیم‌تر شد.

Share


در همین رابطه:
اوباما نگران وضعیت سه روزنامه‌نگار زندانی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)