تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تنش لفظی میان کروبی و شریعتمداری

درخواست مهدی کروبی برای توقف اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران، منجر به بروز تنش‌ میان وی و حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان شد.

کروبی هفته گذشته به همراه گروهی از فقها و حقوقدان‌ها با صدور اطلاعیه‌ای خواستار توقف اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران شده بود.

حسین شریعتمداری یک روز پس از انتشار این اطلاعیه در شماره نهم اردیبهشت روزنامه کیهان در مطلب طنزی این درخواست را «لاطائلاتی» خواند که از سوی «پیاده نظام‌های رژیم صهیونیستی که این روزها اطراف کروبی پرسه می‌زنند»، بیان می‌شود.

مهدی کروبی در واکنش به این مطلب، روز گذشته در پاسخی که در روزنامه اعتماد ملی منتشر شد، حسین شریعتمداری را متهم کرد که از اموال عمومی به نفع نامزد مورد نظر خود استفاده می‌کند.

آقای کروبی بدون اشاره به نام فرد یا جریان خاصی نوشت که «برخی افراد که سابقه وابستگی به گروه‌های ضد انقلاب را داشتند، لباس مطبوعاتی می‌پوشند و با تلون و نفوذ در برخی مطبوعات (که به بیت‌المال متکی هستند) به یاران امام و انقلاب توهین می‌کنند.»

متن کامل جوابیه کروبی

وی همچنین باردیگر با اعدام افراد زیر ۱۸ سال مخالفت کرد و اظهار داشت: «من به عنوان یک روحانی نظرم این است که در شرایط اقلیمی ما کودکان در سنین بالاتر از پانزده سال به بلوغ و رشد همه جانبه می‌رسند... و لازم است که قانونی در این باره تصویب و از اعدام افراد زیر ۱۸ سال جلوگیری شود.»


یک روز پس از انتشار پاسخ دبیرکل حزب اعتماد ملی، حسین شریعتمداری در شماره امروز یکشنبه کیهان، این پاسخ را «فحش‌نامه‌ای‌» خواند که به طور همزمان در «روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های ضدانقلاب» منتشر شده است.

آقای شریعتمداری از مهدی کروبی سئوال کرد که آیا درخواست وی برای توقف اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران‌ «همصدایی-البته ناآگاهانه- با اسرائیل و آمریکا نیست؟»

مدیرمسئول روزنامه کیهان همچنین درباره بخشی از جوابیه کروبی که وی را «بازجو» خوانده بود، نوشته که «بنده هیچگاه بازجو نبوده‌ام، ولی بارها ابراز تاسف کرده و می‌کنم که چرا ثواب بازجو بودن در نظام جمهوری اسلامی ایران که متعلق به حضرت صاحب‌الزمان (عج) است، در نامه اعمال من ثبت نشده است.»

متن کامل پاسخ شریعتمداری

تنش لفظی میان روزنامه مدیرمسئول محافظه‌کار کیهان و مهدی کروبی نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری درباره اعدام افراد زیر ۱۸ سال در شرایطی بالا گرفته است که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی در آخرین مورد از این اعدام‌ها دل‌آرا دارابی را که در سن ۱۷ سالگی به ارتکاب قتل متهم شده بود، جمعه گذشته اعدام کردند.

اعدام کودکان در ایران که یکی از پنج کشور اعدام‌کننده افراد زیر ۱۸ سال در جهان است، با واکنش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

جمهوری اسلامی طی ۱۸ سال گذشته، ۴۲ نوجوان را اعدام کرده است که هشت نفر از آنها در سال ۱۳۸۷ اعدام شده‌اند.

Share

نظرهای خوانندگان

از دیدن آدم هایی که در دریای خون هم میهنانشان برای خود به دنبال ماهی می گردند مشمئز می شوم.

-- بدون نام ، May 3, 2009

وای بحال آن ملتی که نماینده رهبرش، حسین شریعتمداری باشد که در دعواهای لفظی اش تا آنجا سقوط می کند که از حکم اعدام جوانان زیر ١٨ سال دفاع می کند!
بیمار،

-- Bimar ، May 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)