تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

حمایت مجدد از اقدامات دولت احمدی‌نژاد
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تیزاب انتخابات» با این پرسش که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده چگونه به میدان می‌آیند، آغاز شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «صحنه انتخابات با وجود تفاوت‌هایی، بی‌شباهت به فضای سال ۸۴ نیست. در انتخابات آن دوره هم مانند یک سال اخیر، انبوهی از بحث‌ها و رجزخوانی‌ها به چشم می‌آمد. طیف‌هایی به نشاط و رونق انتخابات همت گماشته بودند و طیف‌های دیگر اگرچه می‌غریدند و می‌خروشیدند، اما جز بر تیرگی و تاری فضا نمی‌افزودند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «اصولگرایی دوباره زیر پوست افکار عمومی به حرکت درآمده است، در این تردیدی نیست. بدنه اجتماعی اصولگرایان به عنوان طیف نخبه این جریان بی‌آنکه منتظر هماهنگی و آمد و شد و قول و قرار رجال و احزاب و گروه‌ها بماند و زمان را از دست بدهد، بی‌آنکه حتی با دولت و رئیس جمهور هماهنگ کند، کار روشنگری و تبیین را در اعماق کشور آغاز کرده است.»

این روزنامه می‌افزاید: «برای بدنه اجتماعی اصولگرا- فارغ از اینکه بین رایحه خوش و موتلفه و تحول‌خواهان و فلان و بهمان، اجماع حاکم شود یا خدای نکرده بحث ملال‌آوری درگیرد - منش عدالت خواهانه و خدمتگزارانه و عزت‌طلبانه رئیس جمهور سزاوار حمایت و همراهی و پشتیبانی است، همچنان که درخور قدردانی‌های بلندبالای سکاندار انقلاب قرار گرفته است.»

متن کامل سرمقاله

سفر به ژنو غیرضروری بود
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «کدام حماسه ؟!» به انتقاد از حضور رئیس جمهوری ایران در کنفرانس ضد نژادپرستی ژنو پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «محمود احمدی‌نژاد تا مرداد ماه ۸۸ نماینده حقوقی ملت ایران است و ایرانیان وطن‌دوست، اهانت به او را تحمل نمی‌کنند. برهمین اساس، هم زبان با نهادها و رسانه‌های رسمی، هتک حرمت او در ژنو را محکوم می‌کنیم. در عین حال، همه افراد حقیقی که در برنامه‌ریزی این سفر غیر ضروری نقش داشتند نیز بایستی سهم خود را در بی‌احترامی به نماینده حقوقی ملت ایران بپذیرند و از این ملت پرافتخار پوزش بخواهند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آفتاب یزد می‌خوانیم: «حضور نماینده بزرگ ملت ایران در اجلاسی که تنها سه رئیس جمهوری، آن هم از کشورهای غیرموثر جهان در آن حضور داشتند، چه ضرورتی داشت؟ آیا احمدی‌نژاد برای انعکاس دیـدگـاه‌هـای خـود، بـه تریبون‌های پرمخاطب دسترسی ندارد و تنها راه انعکاس مواضع او، حضور در کنفرانس‌هایی است که هم به لحاظ سطح حضور سایر هیئت‌ها، متناسب با شأن ایران نیست و هم برنامه‌ریزی برای هتک حرمت رئیس جمهوری ایران در آنها، دور از ذهـن نمی‌باشد؟»

این روزنامه افزوده است: «صدا و سیما اکنون باید به مردم بگوید به جز دیدار با رئیس جمهوری سوئیس و دبیر کل سازمان ملل، احمدی‌نژاد کدام ملاقات مهم را انجام داده که تحمل رنج سفر را بر او آسان کرده است؟...مشخص نیست که بازوهای تبلیغاتی دولت، چه چیزی در این سفر و پیامدهای آن یافته‌اند که نام حماسه را بر آن می‌نهند؟»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از سیاست‌های واشینگتن در آمریکای لاتین
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «اوباما فقط یک سراب است» درباره حضور باراک اوباما در کنفرانس قاره آمریکا و انتظار کشورهای آمریکای لاتین از وی نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه آورده است: «اگرچه آمریکا همواره سعی داشته و دارد که آمریکای لاتین را به حیاط خلوت خود تبدیل کند، اما روی کار آمدن چهره‌ها و جریان‌های مخالف سلطه‌جوئی آمریکا عموما موانع جدی و موثری در راه تحقق اهداف واشنگتن ایجاد کرده است. واشنگتن مرتبا با در پیش گرفتن سیاست‌های تنبیهی و حذفی، درصدد ریشه کن ساختن بنیان هرگونه مخالفت جدی با آمریکا برآمده است.»

به نوشته جمهوری اسلامی، «در اجلاس سران قاره آمریکا اوباما در کنار سران کشورهای آمریکای لاتین قرار گرفت، درحالیکه همگی از وی می‌خواستند شعارهایش را عملی کند و اگر وعده تغییر داده، به وعده‌هایش عمل نماید.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «این بدان معنی است که تغییرات عملی در رفتارهای خشن ضدانسانی و مداخله جویانه واشنگتن امروزه به یک انتظار جهانی از آمریکا تبدیل شده و این خواسته فقط ناشی از ذهنیت چاوز و مورالس نیست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «چرا آمد... چرا رفت»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)