تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
قطعنامه مجلس عوام کانادا:

ایران بهائیان زندانی را آزاد کند

مجلس عوام کانادا «سرکوب» بهائیان را محکوم کرد و خواستار آزادی رهبران زندانی این جامعه در ایران شد.

این مجلس در قطعنامه‌ای که دهم فروردین ماه صادر کرده، اتهامات مطرح شده علیه هفت رهبر بهائی در ایران را «بدون نشانه» خوانده است.

هفت رهبر جامعه بهائی در ایران از سال گذشته تاکنون به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» در زندان به سر می‌برند.

نمایندگان مجلس عوام فشار‌ها بر جامعه بهائیان ایران را «علائم هشداردهنده‌اى می‌دانند که معمولا پیش از پاکسازى‌هاى گسترده قومی، نژادی یا دینی بروز مى‌کند.»

در این قطعنامه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده است: «ادر تهامات مطرح شده علیه اعضاى یاران ایران تجدید نظر نموده، آنها را بلافاصله آزاد کند و یا در صورت خودداری از این کار، محاکمه آنها را بدون تأخیر بیشتر به جریان اندازد.»

نمایندگان مجلس عوام کانادا فشار‌ها بر جامعه بهائیان ایران را «علائم هشداردهنده‌اى می‌دانند که معمولا پیش از پاکسازى‌هاى گسترده قومی، نژادی یا دینی بروز مى‌کند»

متن کامل بیانیه را بخوانید

محاکمه هفت نفر از زندانیان بهائی در تهران که عضو گروهی به نام «یاران ایران» هستند، قرار بود در هفته‌های پایانی سال گذشته خورشیدی برگزار شود.

مقام‌های قضایی ایران توضیحی درباره علت تاخیر در برگزاری دادگاه این هفت بهائی ارائه نکرده‌اند.

هفت عضو هیأت «یاران ایران» عبارتند از فریبا کمال‌آبادى، جمال‌الدین خانجانى، سعید رضائى، مهوش ثابت، بهروز توکلى، و وحید تیز‌فهم.

به جز خانم ثابت که ۵ مارس ۲۰۰۸ در مشهد بازداشت شد، بقیه این افراد ۱۴ مه ۲۰۰۸ در منازل خودشان در تهران دستگیر شدند.

نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر با صدور بیانیه‌هایی، اتهامات این هفت بهائی را «رد کرده» و خواستار آزادی فوری آنها شده‌اند.

فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده و هم‌اکنون در حدود ۳۰ بهائی به اتهام‌های مختلف در ایران زندانی هستند.
از نظر حکومت ایران، بهائیان مرتد محسوب می‌شوند.

اگرچه در قانون اساسی این کشور حقوق اقلیت‌هایی چون مسیحیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته شده است، اما بهائیان از هیچ حقی برخوردار نیستند.

نمایندگان مجلس عوام کانادا همچنین از نقض «مستمر و فراگیر» حقوق بشر در ایران اظهار تاسف کرده‌اند.

Share


در همین رابطه:
نامه جامعه جهانی بهائی به دادستان ایران
ایران هفت رهبر بهائی را آزاد کند

نظرهای خوانندگان

با سلام در ایران در باره ی بیانیه ی اتحاد جمهوریخواهان بحث است. این بیانیه بین دانشجویان منتشر شده است. برای اولین بار بصورت فتوکپی بین گروههای مختلف پخش گردیده ... من که آنرا خوانده ام اتفاقا آنها از بهاییان هم نام برده اند حیف که رادیو و سایت زمانه از آن نه خبری درج کرده و نه گفتگویی کرده است. خوب است کسی در سایت شما اینکار را بکند.
با احترم

-- سرمدی از تهران ، Apr 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)