تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فعالان مدنی و هنرمندان هند:

ایران هفت رهبر بهائی را آزاد کند

گروهی از وکلا، حقوق‌دانان و فعالان مدنی هند از مقام‌های ایران خواستند که هفت بهائی زندانی را آزاد کنند.

این افراد که در میان آنها چهره‌های سرشناس رسمی و قضایی، رهبران مذهبی، هنرمندان و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی هند به چشم می‌خورد، از گزارش‌ها مبنی بر بازداشت ۹ ماهه هفت بهائی در ایران «حیرت» کرده‌اند.

متن کامل بیانیه فعالان مدنی هند که ۳۲ امضاء دارد، از سوی سرویس جامعه جهانی بهائی منتشر شده است.

در این بیانیه نسبت به نگهداری همزمان پنج‌تن از رهبران بهائی در سلولی ۱۰ متری در زندان اوین ابراز نگرانی شده است.

فعالان مدنی هند همچنین اعلام کرده‌اند که نگران افزایش آزار و اذیت شیرین عبادی وکیل هفت بهائی بازداشت شده هستند.

در این بیانیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده است که اتهامات «بی‌پایه و با انگیزه سیاسی» علیه این هفت رهبر بهائی را لغو کرده و آنها را بلافاصله و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند.

این افراد که در میان آنها چهره‌های سرشناس رسمی و قضایی، رهبران مذهبی، هنرمندان و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی هند به چشم می‌خورد، از گزارش‌ها مبنی بر بازداشت ۹ ماهه هفت بهائی در ایران «حیرت» کرده‌اند

قاضی وی.آر کریشنا، قاضی اسبق دادگاه عالی هند، قاضی جی.اس.ورما، قاضی اعظم اسبق دادگاه عالی هند و قاضی راجیندر ساچار، قاضی اعظم دادگاه عالی دهلی، از برجسته‌ترین اعضای سازمان‌های حقوقی و اداری این کشور هستند که این بیانیه را امضاء کرده‌اند.

امیر خان، هنرپیشه، تهیّه کننده و کارگردان، بی.جرج ورقیس، روزنامه‌نگار ارشد و استاد میهمان مرکز تحقیقات تدبیری و مینو کوثری، سرپرست شبکۀ حقوقی خانه و زمین، از جمله هنرمندان و فعالان جامعه مدنی هند هستند که نام آنها در این بیانیه دیده می‌شود.

این بیانیه در شرایطی صادر می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به اعتراض‌ها درباره بازداشت این بهائیان اعلام کرده‌اند که این افراد به «جرم جاسوسی» به نفع اسرائیل دستگیر شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه ایران گفته است که هفت بهائی به «جرم خود اعتراف» کرده‌اند.

در مقابل جامعه جهانی بهائی می‌گوید که این اتهامات علیه رهبران این جامعه دینی در ایران «بی‌اساس» است.

ایران دو هفته پیش از این گفته بود که پرونده این افراد برای رسیدگی به دادگاه انقلاب فرستاده شده است.

این هفت نفر که هویت آنها نیز اعلام شده، از اردیبهشت ماه سال‌جاری تاکنون در زندان به‌سر می‌‌برند.
فعالیت جامعه بهائیان در ایران از سال ۱۳۶۱ ممنوع اعلام شده است.

Share


در همین رابطه:
نگرانی اروپا از محاکمه «ناعادلانه» هفت بهائی
هشدار در خصوص وضعیت «خطرناک» بهائیان

نظرهای خوانندگان

متاسفانه حکومت ایران با هر گونه فکر و عقیده متفاوت و نو برخورد میکند و به هر وسیله ای از جمله تهمت و افترا متشبث میگردد از جمله در برخورد با جامعه بهایی.اکثر ایرانیها به حقانیت بهاییان و بی گناهی انان واقفند.

-- نادر ، Mar 4, 2009

به نظر من دولت ایران نه تنها باید این هفت نفر بهایی را آزاد کند، که با استعفای رسمی کلیه مقامات و کناره گیری از حکومت و سپردن اوضاع به دست یک هیئت ملی و دمکراتیک، باقی هفتاد میلیون نفر ایرانیان را نیز از شر خود خلاص کنند. باشد که بدین ترتیب، خدای رحمان و رحیم، یک در این دنیا و هزار در آخرت عوضشان دهد.

-- کنجکاوالسلطنه ، Mar 5, 2009

احتمالا الان دوستانی پیدا می شن و می گن دیدین گفتیم! این بهاییان رو هندی ها به وجود آوردن!!!!

-- ارسلان ، Mar 5, 2009

بابا این حرفا رو قاضیهای اعظم و اسبق گفتن اونا که مثل ما دادستان کل ندارن که بهائی ها رو به هر چی دوست داره متهم کنه!!!!

-- کوروش ، Mar 5, 2009

فقط هفت نفر نیستند؛ 30 نفر دیگر در حبس اند و ده ها نفر نیز به قید ضمانت آزاد شده، منتظر محاکمه اند!
300000نفر بهائی دیگر نیز سی سال است که بطوری سیستماتیک و مستمر به انواع ستم ها و محرومیت ها مبتلایند. بدیهی است جمهوری اسلامی ایران نمی توانسته همه را زندانی کند! البته شاید اگر حفظ الهی و استقامت بهائیان و نیز همین اعتراضات بین المللی بشردوستانی چون امضا کنندگان بیانیهء «ما شرمگینیم» و بیانیهء فوق از بشردوستان هندوستان و دیگر نقاط جهان نبود، تا حال نسل کشی بهائیان به دست بی انصافان محقق و تکمیل شده بود.
اما عکس العمل بهائیان چون همیشه در قبال اقلیت بی انصاف این خواهد بود که زهر ستم را با شهد محبت و بیان حقایق پاسخ دهند. وقت آن است که رسم کینه و ستم از آفاق برافتد، و جای آن را دوستی و محبت و وحدت و صلح جهانی بگیرد. بهائیان به سهم خود هر هزینه ای را بابت این هدف مقدس و انسانی به جان پذیرفته و می پذیرند و دست همهء صلح جویان و بشردوستان جهان را می فشارند. با درود بر همهء ایشان

-- نوید ، Mar 6, 2009

طولانی شدن زمان بازداشت تا هنگام محاکمه،شرایط نامطلوب زندانیان،عدم دسترسی وکیل مدافع به متهمان،بیان تهمت ها وافتراها به جامعه بهائی بدون اندک فرصت دفاع از خود،و و...باعث شده که دنیای خارج از ایران به دفاع از مظلومان بهائی برخیزند.اما واقعا تا کی مقامات جمهوری اسلامی می توانند پرده بر حقیقت افکنند ؟آیا وقت مشاهده خورشید حقیقت فرا نرسیده همان خورشیدی که هیچ ابری دیگر ،تاب مستوری آن را ندارد

-- ندا ، Mar 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)